Thursday, November 26, 2015

Roti Jejari Keju

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Sekarang ni tiap2 hari kena fikir apa nak masak untuk anak2 yang ditinggalkan kat rumah tu.  Bila makanan dah tersedia, senang sikit hati ibu nak pergi kerja.  Buat roti ni, bolehlah dorang buat kudap2 bila terasa lapar.  Untuk sarapan & makan tengahari biasanya MaDiHaA terus masak makanan berat seperti goreng2 atau nasi putih dengan lauk-lauk ringkas.  Gilir2lah mana yang sempat & ikut stok bahan mentah yang ada. Mujurlah anak2 pun tak cerewet sangat bab2 makan ni.  Nampaknya cuti sekolah ni kena lebihkan sikitlah stok bahan mentah kat rumah.  Takpelah kan.. yang penting anak2 tak kelaparan. 

Nak biarkan si kakak masak kat rumah pun kadang tu risau jugak bila kita takde kat rumah.  Manalah tau kan.. buatnya lupa tutup api dapur tu... macam2 boleh jadi. Nauzubillah minzalikh...

Oklah.. jom kita meroti! seronok buat roti ni sebab anak2 semua suka.  Terima kasih pada empunya blog duniaresepi.com yang kongsi resepi ni. Mohon izin kongsi kat blog MaDiHaA pula ye.



ROTI JEJARI KEJU 
Sumber : duniaresepi.com 
Dicuba oleh : MaDiHaA aka Ratna




Bahan-Bahan:
Sediakan doh asas ban manis 
(Rujuk resepi asas ban manis di bahagian bawah )


Hiasan
Keju Cheddar yang telah diparut
Gula


Cara Membuat:
1.Bahagikan doh kepada 60gm dan bentukkan menjadi bebola. Biarkan selama 10- 15 minit.
2.Ratakan doh yang telah dibebola, canaikan menjadi jejalur panjang 30 sm. (seperti pembaris panjang ). Masukkan ke dalam dulang pembakar yang telah digris minyak kemudian biarkan ia menaik ditempat yang suam selama 40-45 minit.
3.Sapukan telur dan taburkan gula juga keju cheddar di atas doh.
4.Bakar pada suhu 190’c selama 12- 15 minit sehingga berubah warna kuning keemasan.





Resepi Asas Roti Ban Manis (Kaedah Doh Segera)



Bahan-Bahan:
Bahan 1
500gm Tepung Roti
100gm Tepung gandum
110 gm Gula
10 gm garam (MaDiHaA letak 1 sudu kecil)
20gm Tepung susu
4 sudu yis segera (MaDiHaA guna 1 pek/11 gm)
1 sudu Peningkatan roti (bread imrover)


Bahan 2
1 biji Telur
300ml Air sejuk
1/3 sudu besar cuka


Bahan 3
60gm mentega / marjerin


Cara Membuat:
1.Adun semua Bahan 1
2.Tambah bahan 2 dan uli sehingga menghasilkan doh.
3. Campurkan bahan 3, dan terus menguli untuk menghasilkan doh yang lembut dan kenyal.
4. Bentukkan menjadi bebola dan tutup doh dengan plastik,biarkan ia naik selama 15 minit atau berganda saiznya.
5. Siap untuk membuat roti atau ban.  

Selamat mencuba!

2 comments:

lieyalatif said...

akakkkk situasi kite same kak....mase sekolah dok masak tuk bekal dieorg, tapi bile cuti sekolah ni kene masak utk dieorg yg kat umah tuh.....dari bekpes, ke lunch ke minum petang lengkap hahaahahah....tapi lieya biase ngelat, minum petang tu suh dieorg makan roti gardinier jek, takkisah le nak bakar ke ape kan heheheehehe....

rajin akak meroti...lieya belum ade keberanian dan kerajinan nak buat roti sendiri...hebat2 pun uli donat jek berani heheheeheh

norhidana miswan said...

geram btl nengok roti akak nih... dana nih roti2 tak pnh cube... takat donat tu reti lah nk bt pun senang hehehe...

cuti2 sekolah ni kan kak bdk2 duk umah mmg kene ada je bnda nk di kunyah2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...