Friday, November 20, 2015

Cucur Jagung Rangup



Assalamualaikum & salam sejahtera...



Cuaca sejuk2 & musim2 hujan ni perut sentiasa je lapar kan? Tambah pula bila dah masuk cuti sekolah, anak-anak sentiasa ada kat rumah memang asyik lapar aje kejenya.  Kalau ada jagung lebih kat rumah tu bolehlah dibuat cucur.  Cucur ni sangat rangup dimakan masa panas2 tu... memang krup krap krup krap bila mengunyah.  Dah mula mengunyah tak sedar berketul2 dah masuk perut.  Tapi cucur ni bila dibiarkan sejuk, cucur jadi lembut.  Cucur ni memang tak keras ye.. cuma bila sejuk ia jadi lembut & hilang kerangupannya.  Jadi kalau nak makan rangup2... hidanglah terus masa panas2 tu..

Jom tengok resepinya.  Resepi ni MaDiHaA adaptasi dari resepi Cucur Udang Rangup yang dibuat dulu...


CUCUR JAGUNG RANGUP

Resepi : MaDiHaA akak Ratna



BAHAN-BAHAN

4 cawan tepung gandum *
1 sudu besar (penuh) baking powder* ( diayak bersama )
3 sudu besar udang kering ~rendam & tumbuk
2 tongkol jagung ~ hiris ambil isinya
3 cawan air sejuk
2 sudu besar knorr Pasti Sedap ( jika tiada boleh ganti dgn 1 sudu besar serbuk pati ayam )
1 1/4 sudu kecil garam @ secukup rasa
1 1/2 biji bawang besar ~ potong dadu
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 biji telur
Minyak untuk menggoreng


CARA PENYEDIAAN :-


1.    Campurkan kesemua bahan2 dalam satu bekas yang besar kecuali air dan telur.  Gaulkan kesemua bahan2 tadi biar rata. Masukkan telur & air sikit demi sikit sambil dikacau rata. Habiskan kesemua air dan kacau rata.

2.    Panaskan minyak yang banyak secukupnya dengan api yang sederhana.  Ambil sesenduk kecil bancuhan cucur ( sebaiknya gunakan senduk nasi yg lebar tu ) lalu cucurkan ke dalam minyak yang telah panas dengan cara membentuk cucur membentuk menjadi bentuk yang agak lebar. Ulangi proses sehingga cucur memenuhi kuali.

3.    Bila cucur dah timbul..cerai2kan cucur supaya tidak melekat antara satu sama lain. terbalikkan cucur & goreng sehingga garing ke dua2 belah

4.    Bila dah garing, angkat dan toskan.  Hidang cucur udang dengan sos cili kegemaran semasa panas2 atau suam2 untuk nikmati kerangupanya



p/s: boleh buat setengah adunan bagi keluarga kecil.

1 comment:

Qhaifa Nur said...

Belum pernah lg buat cucur jagung kak...nk try juga nmpk sedapp
cuti slkh ni ank2 de umah...kna rajin masak ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...