Thursday, November 19, 2015

Sup Cendawan Eryngii

Assalamualaikum & salam sejahtera....

Sekarang ni masak pun lauk2 biasa je.  Tak serajin dulu nak eksperimen macam2 jenis masakan.  Masa terbatas jadi masak yang mudah2 aje.  Kesihatan pun tak mengizinkan. Tak boleh tak cukup tidor... nanti mulalah ting tong.  Kalau dulu berjaga time hari kerja sampai kul 2 pagi pun steady lagi.  Tapi sekarang... kena terima hakikat yang diri dah nak masuk era orang tua veteren... kihkihkih....

Hari ni kongsi resepi sayur je.  Jenis2 cendawan ni kalau masak kat rumah memang laku je.  Semua pun suka.  Tapi cendawan eryngii ni tak mampu nak beli selalu sebab mahal sangat harganya... huhu... Sekali sekala teringin tu bolehlah kayuh pelan2.. haha.. Kalau cendawan2 ni suka buat sup atau tumis air camni je.  

Cendawan eryngii ni ada juga yang panggil cendawan peha ayam dan nama lainnya king oyster mushroom.  Boleh cari kat mana2 pasaraya mesti ada punya.  Nak tengok rupa sebenar cendawan ni... google je eryngii mushroom.

Jom layan resepi ringkas ni..



Sup Cendawan Eryngii
Resepi : MaDiHaA aka Ratna
 
Bahan2
6-7 batang cendawan eryngii ~ dipotong ikut citarasa, cuci & tos
3 ulas bawang putih ~ ditumbuk
3 ulas bawang merah ~ ditumbuk
sedikit lada hitam/lada sulah ~ ditumbuk berasingan
sedikit minyak
500 - 600 ml air
1/2 kiub ayam/bilis
garam secukup rasa

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak & tumis bahan tumbuk hingga wangi. Masukkan air & kiub ayam.
2. Bila mendidih masukkan cendawan & tambah garam secukup rasa. Tak perlu banyak sebab kiub tu pun ada garam.  Biar hingga cendawan masak & terbit airnya... bolehlah matikan api & hidang.

Selamat mencuba...

4 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedap sup tu Madihah..
Hendaknya makan panas2..
Hirup kuahnya...
Slurrpppp manisnya..
Macam nak mencari cendawan pulak akak ni Madiha :)

Rizkian Adi Putra said...

Aku ingin membuatnya di rumah, izin untuk menyalin resep !!

http://obatgondoktradisional.jellygamatluxor.biz/pengobatan-terbaik-untuk-sinusitis/

lieyalatif said...

sedapnye kak....kalo lauk gini regu die ikan goreng...sambal belacan...atau ayam ke ikan masak sambal..umah lieya kalo lauk regu2 gini mmg laju laaaaa...

kak, jaga kesihatan tau...dgn cuace tak menentu skrang nieh....rehat cukup2 kak yeak....

Qhaifa Nur said...

sesekali dpt hirup sup...lega rasanya dpt pula cicah timun gan sambal belacan...mmg best

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...