Wednesday, December 16, 2015

Talapia Sri Rampai memang marbeles...

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Cuti sekolah tahun ni agak sibuk dengan bermacam perkara yang perlu diselesaikan.  Setiap minggu ada saja yang perlu dibereskan selain menerima tempahan & jemputan kenduri kahwin.  Janji dengan anak2 nak bawak jenjalan pun tak tertunai lagi... aduhaiii... Tapi takpelah masih ada cuti berbaki lagi. Harap2 sempatlah bawak dorang jenjalan.  Tahun ni jenjalan yang dekat2 je. Ibu takde bajet nak chek in ya anak2...

Anak2 order ikan masak 3 rasa pun belum sempai ditunaikan... tapi ibu mengelat masak ikan sri rampai tapi ibu cakap inilah ikan masak 3 rasa versi baru... kekekekeke... bohong sunat bak kata P. Ramlee.... haha... Licin sekejap je anak2 makan.  Kalau ikan besar2 camni lajulah anak2 makan. Senang nak cubit2 isi ikan. Tambah pulak masakan ni memang sedap... marbeles. Lagi berselera anak2 makan.  Kalau ikan kecik2, adalah yg cebikkan mulut... ish ish ish...


Talapia Sri Rampai
Sumber : Memey (Ketuk2 Ramadhan)
Resepi telah diolah oleh : MaDiHaA aka Ratna


Bahan2
2 ekor ikan talapia ~ bersihkan, kelar2, lumur garam & serbuk kunyit & goreng garing (resepi asal guna ikan siakap)
1 labu bawang besar saiz besar ~ dimayang
4 ulas bawang putih ~ dimayang
1 1/2 inci halia ~ dimayang halus memanjang
3 batang serai ~ diketuk
15-20 biji cili padi ~ dihiris halus (ikut kepedasan yg anda suka)
1 kuntum bunga kantan ~ dimayang (kalau kecil letak 2)
6 - 7 s/b sos cili
6 - 7  s/b sos tomato
5 sudu besar sos ikan
1 s/b cuka
Sedikit gula
Garam sekiranya perlu
Serbuk perasa 
1/2 cawan air

Cara2
1. Panaskan minyak & tumis bawang, halia hiris dan serai sehingga layu & wangi.
2. Masukkan semua sos & semua perisa...gaul rata. Tambahkan air.
3. Masukkan hirisan bunga kantan & cili padi. Kacau2 & pastikan secukup rasa.
4. Curahkan ke atas ikan yg digoreng td. Sedia dihidangkan.

Selamat mencuba!

5 comments:

Chekgu Azrine said...

sedap nampaknya..
rajin betul

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

sy dah lama tak beli ikan talapia.. goreng beraldo pun sedap.. seri rampai lagi sedap lagilah bab gaul rampai2 nya tu kak

lieyalatif said...

ya Allah kak teliur lieya tgk...lieya dah snap resepi nie ..sebab biasenye kalo ikan talapia lieya buntu nak masak ape....tak goreng berlada ....buat masak lemak...tapi tapalia ni kan die ade rase sungai2...budak2 ni kureng sikit...tapi lieya suke jek....

agen resmi Balikpapan said...

kelihatannya sangat enak sekali masakannya !!

Obat Tradisional Tuntaskan Kista Ginjal

Rijwan Putra Ihwan said...

Keliatannya sangat enak sekali , jadi tidak sabar untuk menyobanya !!

Pantangan Makanan Penderita Penyakit Tuberkulosis

Pantangan Makanan Penderita Penyakit Liver

Pantangan Makanan Penderita Penyakit Perut Kembung

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...