Wednesday, December 2, 2015

Bingka Pandan / Kuih Bakar

Assalamualaikum & salam sejahtera....


Sibuk betul kebelakangan ni sampai tak sempat nak berblog sangat.  Semalam sibuk dengan stok cek.. maklumlah dah ujung tahun kan.  Hari ni ada kelapangan sikit, jom MaDiHaA kongsikan resepi bingka pandan atau kuih bakar yang sedap ni.  Lemak & manis2 buah je... makan pun tak muak.  Kalau yang suka lebih manis tu bolehlah lebihkan gulanya ye. Bagi selera MaDiHaA dah cukup perfect dah rasa manis dia.  Anak2 & suami pun suka sangat makan.  Sampai anak mintak buatkan lagi.  hehehe... Seronok pulak buat kuih muih bila semua anak2 berkumpul kat rumah.  Masak je apa saja mesti habis punya.  Hmm... gambar pun ambik lebih kurang je sebab kelam kabut pagi2 nak sediakan makanan untuk anak2 & bersiap2 nak pegi kerja.



BINGKA PANDAN


Bahan2

2 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula pasir

3  cawan santan dari 1 biji kelapa
1 1/2 cawan jus pandan dari 15 helai daun pandan yang dikisar
3 biji telur A ~ dipukul ringan
3 s/b majerin dicairkan
1 s/k garam
pewarna hijau epal secukupnya
Bijan secukupnya

Cara menyediakan
1. Panaskan oven 170'C selama 15 minit. Gunakan api atas dan bawah.
2. Gaulkan tepong, gula & garam hingga sebati menggunakan hand whisk. Tuangkan jus pandan, santan & telur. Kacau rata sehingga sebati. Tambahkan pewarna hijau secukupnya, marjerin cair & gaul sebati. Tapiskan.
3. Tuangkan dalam loyang 8 x 8 yg telah disapukan minyak.  Taburkan bijan dipermukaan.
4. Bakar selama 1 jam 15 minit atau sehingga masak. (bergantung oven masing2 ye... boleh tambah masa membakar untuk dapatkan permukaan yang garing)

5. Sejukkan kuih sebelum dipotong.

Selamat mencuba!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...