Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, March 30, 2010

Jus Berkhasiat



Jus berkhasiat ni amat sesuai utk mereka yg ada masalah darah tinggi & mereka yg baru nak kena darah tinggi. Cuma perlu amalkan minum jus ni 2 kali sehari.. insyaAllah jika rajin amalkan.. tekanan darah akan beransur2 menurun. Jus ni sebenarnya.. my hubby yg punya. Kadang2 tekanan darahnya naik terutama bila dia kerja shift malam. Mungkin sebab tak cukup tidor.. So dia selalu amal minum jus berkhasiat ni sebab dia taknak telan ubat.. so doktor sarankan dia buat jus ni. Ada satu lagi resepi jus berkhasiat ni ialah dengan campurkan batang celeri & abaikan buah kundur. Dua2 pun mujarab. InsyaAllah..

Ini stok buah & sayur yg hubby beli utk stok beberapa hari.


Inilah rupa isi kundur setelah dipotong.


Buah2 & sayur ni hendaklah dipotong kecil2 sebelum dimasukkan ke dlm pengisar.


Ini resepinya jika berminat nak mencuba & mengamalkan 'home remedy' untuk masalah darah tinggi anda..

Bahan2

1 liter air masak
2 biji peria katak ~ buang biji
1/2 biji peria ~ buang biji
2 hiris kundur (spt dlm gambar) ~ buang bahagian biji
3 ~ 4 biji epal hijau ~ buang biji
Penapis teh kain (mcm kat kedai mamak tu)

Cara2
1. Potong kecil2 buah epal & sayur2an & cuci bersih.
2. Masukkan air masak dlm pengisar setengah bahagian pengisar. Tutup & putar air lalu buka penutup pengisar yang kecik tengah2 tu.. Masukkan buah2an & sayuran perlahan2 sehingga semua hancur. Jangan masukkan semua bergantung berapa muatlah ye.
3. Bila dah hancur tuangkan jus tadi dlm penapis teh lalu toskan & perahkan (dgn tangan bersih) ke dalam jug.
4. Ulangi hingga habis.
5. Sedia diminum 2 kali sehari.

(Jika ada jus extractor lagi senang... lebur je semua baru bancuh dengan air ikut kepekatan yg anda sanggup minum )


Alhamdulillah.. lepas amalkan selama 2 minggu tekanan darah hubby dah normal kembali & sekarang dah stop minum jus ni..

Ok semua.. semoga n3 kali ni bermanafaat kepada anda..

1 comment:

Ouled Kenitra said...

arghhhh peria tu yg tak larat tu...


Entryku kali ini

Tenaga ditagih sepanjang hari
Kerja bermula semenjak pagi
Sekian lama teguh berdiri
Akhirnya lerai tiada lagi



kenitra1975.fotopages.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...