Friday, June 14, 2013

Ikan Parang Masak Cuka

Assalamualaikum & salam Jumaat buat semua...


Alhamdulillah masih dipanjangkan usiaku hingga ke hari ini & masih dapat bernafas di muka bumi ini.  Sempena hari Jumaat yang mulia di bulan Sya'ban ini.. marilah kita sama2 perbanyakkan berselawat ke atas Rasulullah s.a.w.  Sama2lah kita berdoa moga kita semua dipanjangkan umur agar dapat pula kita bertemu bulan Ramadhan.. bulan penuh keberkatan.. amin..

Kesinambungan dari entry Acar Timun Ala Peranakan tu.. inilah dia salah satu lauk gandingannya. Tapi lauk ni.. kami suami isteri je yang makan sebab ikan jenis bertulang macam ni anak-anak memang tak pandai nak makan.  Jadi kenalah masak lauk lain untuk mereka..  Eh.. perasan tak? Dua2 lauk yang digandingkan ni dua2 lauk yang ada rasa masam2.... tekak ni tiba-tiba terasa nak makan yang masam-masam je.. ada apa2 ke tu? hihihi...



Resepi yang juga di ambil dari blog Mat Gebu... MaDiHaA buat berkuah sikit & sesuaikanlah bahan perasanya secukup rasa ye... Terima kasih Mat... macam biasa akak copy & paste resepi kat sini ye.. tang ikan tu.. akak dah tukar dari ikan tenggiri ke ikan parang..

Ikan Parang Masak Cuka
Resepi : Mat Gebu 
Sumber : MaDiHaA aka Ratna

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 - 3 keping isi ikan parang, cuci bersih dan toskan*
1/4 camca teh garam*
1/2 camca teh serbuk kunyit*(*disatukan dan gaul rata)
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
1/2 inci halia, hiris halus
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
4 camca besar cuka makan (cm guna cuka Jalen)
Secubit serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air (jika suka berkuah)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan digoreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang putih, halia, bawang merah, kulit kayu manis, bunga lawang dan serbuk kunyit hingga harum, masukkan cuka dan sedikit air. Kacau rata.
  2. Tambah garam dan gula secukup rasa. Masukkan ikan goreng dan hirisan cili. Kacau rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu baru tambah garam. Tambah sedikit lagi air jika suka berkuah. Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi dan lauk2 lain.


Selamat mencuba!

17 comments:

tun_telani said...

salam kak madihaa.. tun pun xpandai makan.. fobia takut tercekik tulang.. meh nak rasa kuah skit meh..

Chah said...

Sedap ikan parang! Ai rela kelebet tulang2 tu demi sedap punya pasal...errr ada rasa loya? Rasa uwek2 ke kak? Heeeeee

Lya Colours said...

wah dap nihhhhh

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedap ikan parang, akak suka... hari rabu akak masak ikan parang asam pedas madiha... anak2 akak suka, mereka pandai asingkan tulang tu.. mula2 akak takut jugak... bila dah lama2 mkn ok pulak dia org... utk kak nabilah dan najeeha jer berani mkn... nabil tak kasi, takut tercekik tulang pulak :D

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

duluuuuuu, sy yang paling selalu tercekik makan ikan parang, la ni dah pandai. Aaaa... ada pa-apalah tuuuuu, tuan punya diri dah sebut2 tu, hihihi

Qhaifa Nur said...

makan ikan ni hati-hati..faham-faham sajalah..
masak macam ni Nur suka, simple..

Ratu Hatiku said...

Sedapnya...xpernah masak lauk mcmni selalu beli jerk..tq share resepi kak.. :)

Lydia Miza said...

Salam kak ratna. Sedapnya ikan parang. Biasa msk asam pedas je. Nnt nk cuba resepi akak ni

EmbunRosaliza said...

Assalam madihah, isi ikan parang mmg best tapi tang tulang tu mmg tak boleh nak lari la, anak2 tidak dibenarkan mkn kalo msk ikan parang heheh

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum kak Madiha..
Sedapnya ikan parang.. Selalu ikan parang ni Nadz biasa masak asam pedas. Tapi dah lama tak masak asam pedas ikan parang sebab di sini tak jumpa pun ikan parang.. MIL Nadz cakap mmg di sini tak de org yg menjual ikan parang..huhuuu...

cikmanggis said...

Jika tekak terasa pahit dan kurang berselera masakan beginilah yang paling sesuai.rasa masam-masam tu menaikkan selera makan tetapi Akak mmg tak pernah beli ikan parang kerana semua kat rumah ni tak suka ikan bertulang.

memang sedap ikan parang ni ..teringin.

zila norazila said...

Sedap..biasa zila msk asm pedas pekt..msk cmne x pernh cuba lg..tp klu mkn mmg nk kena jga2 tkut tulg..

hana said...

sedap nih kak masam2... nak try jugak! ikan ada duk termenung dlm esbok tuh! hehehehe

Rohah said...

Menu pebret kita kak..dah lama x buat masak cuka

M a W a D D a H said...

wahh,nmpk sedap tu...rasa nk meleleh air liur nie...hehehe..tp kena ati2 mkn ikan parang tue...hehe

Azueriena Norash said...

sedapnye kak..menu nie kalau masak time sahur syokk nie kannn...x lama nak puasa dah nie...

Qasey Honey said...

mkn masam2..ade ape2 ker kak...jeng2..nmpk sedap..QH xpenah mkn ikan ni sbb byk tulang..ikan dh siap kopok tu biase la mkn..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...