Tuesday, June 11, 2013

Balik kampong.. tapi kurang sihat...

Assalamualaikum...

Nampaknya anak2 dah memulakan sesi persekolahan setelah menghabiskan cuti sekolah selama 2 minggu.  Weekend baru ni kami semua balik ke kampong untuk hantar anak sulung balik ke asrama & disamping tu.. kebetulan ada kenduri kawin sepupu sebelah suami.  Jadi sedang elokla kan... 2 in 1 gitu...

Balik kampong baru ni badan rasa kurang sihat.. lewat petang Sabtu balik dari rumah kenduri (lepas rewang) cepat2 pegi mandi sebab dah rasa lain macam.  Masa mandi dengan anak dara sulung tu.. tiba2 badan menggigil/ketar... rasa macam dah tak sanggup nak siram air ke badan sebab rasa terlampau sejuk.  Tapi terpaksa juga siram sebab masih ada sisa2 sabun.. Bila dah bersih cepat2 ambil tuala & berselimut sekejap bagi reda badan yang menggigil.  Terus cakap kat anak dara.. ibu dah tak tahan ni.. nak naik dulu.. Tapi anak dara takut pulak mandi sorang-sorang kat bilik air tu sebab bilik air rumah mertua kat luar rumah & masa tu pulak dah masuk maghrib.  Bila dah reda sikit.. cepat2 tukar kain basahan dengan kain batik dan berselimut semula dengan tuala.. aduhhh.. dah lama tak kena macam ni.  Seingat2 MaDiHaA.. pernah dulu sekali diserang sejuk yang tiba2 macam ni juga sampaikan demam2.. masa tu di kampong suami juga.  Rupa2nya.. selang beberapa minggu MaDiHaA dapati MaDiHaA mengandung anak no. 2.. hihi... Ehhh. mintak2 janganlah jadi perkara yang sama kali ni hihihi... maklumlah dah berumur dah ni... haha... Sambungan dari sejuk gigil tadi.. dah naik ke rumah.. orang lain kepanasan.. tapi MaDiHaA masih lagi rasa seriau kesejukan apalagi terkena sipi2 hembusan kipas angin yang biras pasang untuk babynya... ya Ampunn... cepat2 suruh Alin ambil selimut.. hehe.. Husband suruh telan panadol supaya tak melarat & demam.  Alhamdulillah lepas telan panadol barulah rasa lega sikit.. mujurlah tak demam.. tapi malam tu akibat terlampau sejuk sampai kena cramp di betis.. aduii... tuhan sajalah yang tahu betapa sakitnya.. Sampai ke hari ni masih terasa2 lagi sakit bekas cramp.. lebih2 masa turun anak tangga lepas hantar anak ke rumah pengasuh di tingkat 5! 

Hmm.. memang betul2 takde mood lah balik kampong baru ni.. kat kenduri pun tak banyak menolong.  Dapat tolong sikit2 je masa petang Sabtu tu je.  Hari Ahad tu dua beradik kakak & Alin asyik dok mengadu sakit perut jer... Alin asyik menangis mengadu sakit perut.. sampaikan dah pukul 1 baru dapat pegi ke rumah kenduri.. (en. suami & yang lain2 dah pegi awal) Lepas tu.. tak lama kat tempat kenduri tu kakak Dini pulak sibuk ajak balik (umah opahnya) katanya perutnya sakit & rasa mual2 nak muntah.  Suruh guna tandas kat rumah kenduri tu dia taknak.. Payah betul ler budak2 bandar ni..  Terpaksalah balik semula ke rumah MIL awal dari orang lain.. Dahla datang lewat.. pastu balik awal pulak.  Kalau ikutkan kami memang kena balik awal sebab nak hantar kakak Dini ke asrama.. tapi en. suami masa tu masih lagi ada kerja nak dibuat.  Nak tolong buka khemah & susun2 kerusi & sebagainya.  Bila kakak Dini dah sibuk dok ajak balik.. terpaksalah MaDiHaA & anak2 balik dulu... entah apalah agaknya tanggapan saudara mara en. suami kan.. mesti ada yang kata MaDiHaA pemalas.. Yelah kenduri kali ni memang tak byk dpt menyumbang tenaga.. hehehe...

Owhh.. by the way.. kat bawah tu sesaja nak kongsi gambar limau nipis XXL yang adik ipar bawa balik dari Kuantan... hehe..  Banyak yang dibawanya.. rasa ada dalam 60 biji kot..  tapi MaDiHaA ambil dalam 18 biji aje... tinggalkan sikit utk MIL & adik ipar juga sebab dia pun nak bawa balik ke KL juga.. Suka sangat dengan limau nipis ni.. dah la besar.. airnya banyak.. takde biji pulak tu... memang puas hati... dulu MaDiHaA pernah kongsi pasal limau nipis ni kat SINI.  Bolehlah klik kalau nak tengok perbezaannya dengan limau nipis bersaiz biasa.


Macam biasa kalau dah balik kampong tak sah kalau tak ambil bunga kantan... hehe...

20 comments:

Norzila Zakaria said...

kus semangat besar limau nye kak madiha..sedapni kan ..macam2 leh buat dgn limau ni

Lya Colours said...

kalau rezeki Allah nak bagi terima je la kan hehehe. mana tau. ceh pandai2 je saya ni hiiii

mama sara nur said...

Assalam k madiha
sy kalu sejuk gigil x mandi le memang x thn sb selalu kena kalu mandi lewat ptg ni
serik demam ni mcm baru ni kena sampai admit he hee
mkn ubt campur2 lg rasa sgt2 serik
badan kita kita tahulah ye
tanggapan org malas tp hakikatnya tidak begitu k madiha ni

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Besarnya limau kasturi tu... mesti syok memetik tu madiha :D

GA GreenArtwork said...

limau nipis tu kalo buat air... sodap tu,....

My recent post : Tips Menyusun Atur Blog Anda

Mamasya said...

Aslmkum Ratna
rasa tak seronokkan bila balik kg...tambahan ada majlis...kenduri.. kita pula tak sihat badan. nak tlg tak dpt tp yg penting bdn kita kena jaga dulu.
tengok mee kuah Ratna hidang kat bawah tu....mewah penuh dg lauk...sedapkan mee kuah ni.

norhidana miswan said...

beso2nyer buah limau kasturi tuh kak.... balik kg tka sah tak bwk ole2 or segala mcm tanaman kt sana

jgn lupe mkn ubat n rehat yek kak

tun_telani said...

Salam kak madihaa. dh lama x berkenduri kat kampung.. semoga dh sihat sekarang kak.. tun pun baru baik demam nih, kalau demam berisi tu xpe jugak, tp blom ada rezeki. redha je.

ps: ayam phat phet tu masakan dr thailand kak :)

Qhaifa Nur said...

bila kawin dengan hubby kena rajin beli limau ni...
kalau mak nur jarang sangat beli limau ni...
suka cuci ikan dengan perahan airnya..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

jangan2 ada orang dalam tak???

besarnya limau tu, sedapnya buat air minum sejuk2 letak ais banyak2!!

cikmanggis said...

orang tua tua cakap jika demam sejuk menggigil tu demam urat sebab terlampau penat.Akak pernah kena macam tu madiha..tak cukup selimut nak panaskan badan.Alhamdulillah tak melarat ya madihah.Jika ibu sakit anak anak terbiar.Rumah tunggang langgang.

sedap jus limau nipis ..bubuh ais ..oh nyamannya.

shidah ar said...

k.madihaa,

get well soon! hugs

Mieza said...

Kak Madihaa memang skg ni musim org demam..adoiiii laaa kak, kat Tg Malim ni siangnya panas terik sampai rasa tak nak kuar umah sbb bahang tapi malamnya hujan lebat sampai tak nak kuar selimut...banyakkan minum air..dan rehat..sayang dia!

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum kak Madiha..

Dah elok ke rasa demam nya tu kak.. Jaga kesihatan ye kak..
Bestnyeee balik kampung dapat bawa hasil dari kampung.. bunga kantan tu pun boleh tahan regenya kalau nak membeli.. Dah ada yg free, baik angkut sekali kan..hehehee...

che mid said...

Madiha!! Che Mid ni.. ingat tak!! Alahai lama tak 'jumpa'.. folo ya..

zana fahmi said...

Baru2 ni kakpb pun demam menggigil2, sampai berselimut siang2 hari. Nasib baik tak kena masuk hospital..hehe..fobia betul pergi hospital.
Peduli la org kata apa Madiha, dah kita tolong tu, bersyukur je patutnya. Mereka nak anggap buruk, biarkan, yg penting jaga kesihatan kita ni.

Rohah said...

Kak, sy kerap juga kena camtu..biasanya waktu mlm..tetiba je...org kata demam urat..limau nipis ni byk kegunaannya..selain buat masak, kdg sy buat mandi..utk segarkn badan klu rasa lesu semcm

umi's cup cake said...

Salam kak madiha,
semoga cepat sembuh...1st time tengok buah limau ni besar...besar sungguh la..

ALoNa CintamaniszLite said...

sy pun suka ngan limau nipis ni.
selalu buat perahan kat kicap yg ada potongan cili api, bawang, tomato, buah mangga yg diricik2 tu...huhu. Makan camtu pun dh sedap ngan ikan terubuk masin, susah tul nk jaga badan, ngee.

**timakasih sbb tlg kira rm makan steamboat td tu. Huhu..sy mmg tak terperasan langsung. Maklum ler..bkn sy yg bayar, kan..hehe. Rasanya adik sy pun tak perasan tu sbb bil nya kitorang yg pegang, kahkah..
Tp pelik..apa motif dia asingkan harga tu padahal sama jer pun ngan dewasa. Mmg dh tanya kat waiter tu..3A tu apa? dia kata budak ngan orang dewasa, ntah apa2 ntah dorang ni!!!

TukangKebun said...

Semoga cepat recover demamnya ya. Bestnya bunga kantan cantik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...