Wednesday, June 5, 2013

Tamban Kering Cili Hijau lagi....

Assalamualaikum.... & salam sejahtera...


Terasa hati sangat tenang bila perasaan yang terbuku dapat diluah & dikongsi  dalam blog di entry semalam.  Terima kasih pada kawan2 yang meninggalkan komen, nasihat, pengalaman maupun teguran. Peristiwa yang berlaku memang meninggalkan sedikit kesan pada diri MaDiHaA.. namun ianya tidak sesekali membuatkan MaDiHaA serik mengambil tempahan dari kawan2.  InsyaAllah.. di masa akan datang MaDiHaA akan lebih berhati2 & mengenakan syarat2 tertentu sebelum menerima tempahan.  Tapi nanti jangan pula ada yang mengatakan MaDiHaA terlalu berkira... sehinggakan tempahan tak sampai RM20 pun nak minta deposit??  hehehe... Mungkin sebab tempahan kurang RM20 itulah yang membuatkan orang sanggup perlakukan MaDiHaA dengan sewenang2nya.. Mereka tak tau penat lelah MaDiHaA bersengkang mata menyiapkan tempahan yang tak sampai RM20 tu... Takpelah kan.. kita tak miskin gara2 RM20 tu... ehh... bila sebut RM20 membuatkan MaDiHaA teringat2 pada jiran yang meminjam RM20 pada bulan Februari yang lalu.. Sampai ke hari ini masih belum bayar2 lagi... dan sebenarnya.. ini bukanlah kali pertama dia meminjam.. rasanya dah lebih dari 5 kali!  Yang RM20 ni terlupa atau buat2 lupa?  Yang sebelum2 ini samada RM50, RM100, RM200 dia boleh bayar (apabila ditanya). Adakah sebab RM20 dia merasakan dia boleh melakukan sewenang2nya dan tak perlu bayar hutangnya sama kes seperti customer mungkir janji dengan order apam polkadot yang harganya tak sampai RM20 tu?  Tak sampai hati & rasa tebal pula muka nak bertanya... yelah.. hanya RM20 la katakan.  Mak & adik beradik MaDiHaA selalu marah bila dia tahu cerita bab pinjam meminjam ni.. katanya MaDiHaA ni baik sangat... sebab tu orang suka ambil kesempatan.. hehehe.. opssss! Sehari dua ni tiba2 I dah tertukar watak kejap.. mulut jari jemari MaDiHaA pun dah jadi laser kan...  semua gara-gara mereka!



Okay back to recipe for today... resepi ulangan yang sememangnya jadi kegemaran MaDiHaA sejak dulu.  Bak kata Mat Gebu.. makan lauk ni saja dengan nasi panas pun dah cukup... memang sedap!  MaDiHaA dah pernah kongsikan resepinya dulu kat SINI.  MaDiHaA buat lagi sebab hubby ada beli stok ikan tamban kering & kebetulan masa tu MaDiHaA ada bawak balik cili hjau yang ma tanam dari kampong dulu kan... Jadi teruskan masak lauk ni..


Tamban Kering Cili Hijau
Resepi : MaDiHaA aka Ratna
 
Bahan2
1 mangkuk sedang isi ikan tamban kering yg telah dikopek bersih (buang kulit/sisik & buang kepala & perut ~ belah kecik2 & basuh)
4 ~ 5 biji cili hijau ~ potong serong
5 ~ 6 biji cili padi ~ belah 2
1 biji bawang besar saiz XXL ~ dimayang
1 ulas bawang putih ~ dimayang
1 sudu besar asam jawa ~ campur sikit air ambil jusnya
2 cawan santan pekat dari setengah biji kelapa
minyak untuk menumis
garam & perasa secukupnya

Cara2 menyediakan
1. Panaskan minyak masak. Masukkan ikan tamban dan kacau2 seketika. (tak perlu garing.. sekadar lembut jer)
2. Masukkan bawang putih & bawang besar. Kacau2 lagi hingga bawang layu.
3. Masukkan cili hijau, cili padi, santan & air asam jawa.
4. Masak hingga ikan tamban lembut dan santan agak kering.
5. Perasakan dengan garam & aji secukupnya (rasa dulu sebelum boh garam sebab ikan tamban tu dah masin ~ tp kalu tengah puasa.. pandai2lah agak ye.. kurangkan sikit garamnya.. hehe..).
6. Sedia dihidangkan.

Selamat mencuba!

17 comments:

hana said...

salam kak..
nak kopi la kak.. tp tamban kiter besor sket dr akak... arap2 menjadik la.. hihihi

Gee® said...

Sabar yer Ratna... tapi tengok tamban goreng tu tak boleh sabar taww... rasa nk cekau jer makan ngan nasi panas2...

Amie said...

Tukar watak tu memang normal Madiha, sebab kita manusia biasa... ada hati & perasaan, Tuhan dah anugerahi pakej yang lengkap he he hhh...
tengok ikan tamban tu teringat kat kampung... selalu makan ramai2 kalau ayahanda beli di pasar!

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

sedapnyer kak...tambah biler taruk cili tu sedapnyer...

rahel said...

ooo Kak Ratna...nape la ko goda I pepagi ni?...dengan nasi putih pun memang laju jer meter ni..

Queenie said...

salam ratna..

akak baru sempat baca entry lps, mmg sadis la..dlm dunia bisnes ni wlp seciput, kita pasti akan terjumpa makhluk mcm Nora ni, akak pun dh bebebrapa kal terkena...redha jer ratna, tak rugi mana pun...kan?

teruskan berbisnes ratna....didepan masih byk rezeki menanti, insyaAllah

Norzila Zakaria said...

aduh kak..zila baru ingat nak mkn ikn bilis buat sambal gini je mlm nanti..ada tamban pulak kat sini ye..

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Kak...Wahhh tamban goreng macam ni...lama betul tak makan...Dulu masa kat Trg rajin gaklah goreng tamban ni...

Dan utk pengalaman tempahan tu, saya turut bersimpati ngan kak..walau bagi orang lain 50biji tu macam kecil, tapi tenaga yang kita curahkan serta masa ynag diluangkan itu amat2lah bernilai...Sampai hati betul customer tu yaaa...Sib baik akak tak cuba2 ambil tempahan kek princess tu....

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum kak Madiha..

Sodap tu kak exp tang cili potong tu..
Ermm..macam2 ragam manusia ni kan. Tp kalau selalu kita teraniaya, mmg sedikit sebanyak hati kita akan mula menjadi keras la kak.. Tapi hati perempuan..Lama2 lembut balik..hihiii..

tun_telani said...

Salam kak madihaa.. sama laa kita kak.. ramai jugak yg pinjam duit tun.. pastu x bayar.. huhu.. tun pulak jenis yg segan yg minta blk.. kalau sikit2 tun blh halalkan je. tp ada yg smp 4-5ratus.. huhu.. semput jugak bila fikir.

zana fahmi said...

Waaaa...ni lauk bikin org tmbh nasi.....mkn dgn bubur pun sedap ni.
Kakpb tak sempat bca entry smlm tp boleh rasa frust juga. Itulah dugaan kita berniaga.

Uda said...

assalamualaikum.....sedapnye, terliur dah ni. eemmm, kene buat juge, lepaskan kempunan...hehehe

mrs.smile said...

AS'asalam Kak Madiha, MS sekali sekali kalau dapat makan nasi panas-panas dengan lauk macam ni pun pun dah menyelerakan!

Rohah said...

Cukup2 terliur...nk singgah mkn la..

Lydia Miza said...

Salam kak ratna, nampak sedap tamban tu mkn ngan nasi panas.

Kak jiran tu asik nak paw je akak ckp xde duit kecik:( grrr

Qasey Honey said...

bile jd begitu mmg kita jadi bkirakan kak..QH pon klau amik oder mmg mintak deposit dlu..lpskan modal dlu..hihi..dh siap bru amik blncenya..

ape2 pon lauk tu yg xthn tgk..mkn dgn nasi panas lauk tu aje dh cukup kot utk org mls mcm QH ni..itupon bleh btmbh mkn..hehe

tok_chik said...

assalam madihah
ni makan dgn nasi lembik / nasi panas2 sedapnya
betul2 menggamit kenang

selain digoreng begini
arwah bond atc selalu buatkn amsak lemak cili padi dgn buah belimbing...yummmyyyy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...