Tuesday, March 11, 2014

Asam Rebus Ikan Aye Dengan Timun

Assalamualaikum & salam sejahtera...
KEEP PRAYING FOR MH370...



Masih lagi dengan menu mudah & ringkas bagi ibu2 bekerja yang kepenatan & lemau.. hehe.. Kat rumah kalau buat singgang en. hubby kurang suka.. memang kurang laku.  Tapi kalau buat asam rebus blend cili padi sekali barulah berselera dia makan.  Ni pun merupakan menu masa kami kurang berselera nak makan.  Dah tak tau nak masak apa... Dalam freezer nampak ada kepala & ekor ikan aye atau ikan tongkol ni (isi semua dah digoreng & disambalkan) dalam drawer bawah pulak ada sebiji timun... terus terfikir nak buat asam rebus masam2 & pedas2 sikit... untuk anak2 memang kena masak menu lainlah sebab asam rebus ni memang pedas.. lagipun anak2 kurang suka makan ikan lebih2 yang masak rebus macam ni... alhamdulillah dengan rezeki kami hari tu...




Asam Rebus Ikan Aye Dengan Timun
Resepi : MaDiHaA

Bahan2
2 ketul ikan tongkol (tak kisahlah part isi atau kepala)
2 1/2 cawan air
garam & perasa jika suka
2 ~ 3 keping asam gelugur (bergantung pada saiz.. kalu besar letak 2 keping je)
1 biji timun ~ dihiris tebal

Bahan kisar
4 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
8 biji cili padi
1 inci kunyit hidup/1/2 sudu kecil kunyit serbuk

Cara menyediakan
Campurkan kesemua bahan dalam periuk kecuali timun. Didihkan sehingga ikan berubah warna. Tambah hirisan timun.  Sesuaikan rasa ikut citarasa anda.  Tambahlah apa2 yg patut.. siap untuk dihidangkan.

Selamat mencuba!

7 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Akak pun macam tu Madiha, kalau selera kurang nak mkn suka juga buat asam rebus ni... Sedapnya menghirup kuah tu ;)

Fazleyatul Aini said...

kari ikan aye pon sodap kan kak

~ keep praying for MH370

Irfa said...

kalau saya, ikan aye ni reti masak singgang je :)

lieyalatif said...

ya Allah kak ni sedap nyeeeee...ade plak sambal belacan ke budu ke...nasi panas2...ikan kering sikit...bersila makan sambil tgk tv mmg siap laa 3 kali tambah kak oiii hahaahhaahahah

m.u.l.a.n said...

macam singgang kan..

Yana Shaiful said...

telan air liur tgk menu asam rebus nii..sedapnyaa dpt hirup pns2 ^_^

Yana Shaiful said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...