Tuesday, March 18, 2014

Jagung Manis Rebus... sedapnyerr...

Assalamualaikum & salam sejahtera....


Kerat 3 setiap tongkol.. senang anak2 nak makan...

Sebenarnya takde resepi istimewa pun hari ni.. saja2 nak upload gambar jagung rebus yang kami rebus masa balik kampung kelmarin.  Ternampak jagung segar orang berjualan kat tepi jalan.. terus ma (mak MaDiHaA) berhenti & beli dua longgok.  6 biji rm10.. beli rm20 dia bagi 13 biji.  Puas hati le anak cucu makan jagung rebus fresh yang manis ni... Orang yang petik jagung ni memang pro... tak muda sangat & takde setongkol pun yang tua... sedang2 sedap dimakan... TQ ma...


Teringat satu ketika dahulu... masa arwah ayah masih ada.. memang arwah ada juga menanam jagung.  Tanam & jual sendiri samada jagung mentah atau jagung rebus kat pasar malam.  Bila musim tanam jagung memang puaslah anak2 makan jagung.  Maklumlah.. tanah bekas tanam cili tak boleh terus diulang tanam cili... mesti tanam pokok lain dulu.. dah habis pokok jagung barulah boleh tanam cili semula.. kalau tidak penyakit susah nak kawal.  Selain jagung arwah ayah tanam juga tembikai yang memang sengaja dihitung hari penuaiannya pada musin bulan puasa... alhamdulillah.. puaslah kami berbuka puasa dengan tembikai tiap hari.  Sayur2 lain pun arwah tanam juga. Sekarang semua tu hanya tinggal kenangan... Sekarang ni.. nak makan jagung ke, tembikai ke, cili atau sayur2 semua kena beli... Kalau dulu semua petik je kat pokok... hehehe...


Jom makan jagung rebus!

10 comments:

mama sara nur said...

Assalam
Tgk jagung ingat ayah kat kg huuu
Kalu g pasar pagi jumaat mesti beli jagung
Wat rebus dan bubur jagung
Sedap he hee pakat2 mkn jagung
Ank2 pun suka.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya jagung rebus... buat akak teringin jer Madiha ni tau....;)
Tak pe ptg nanti singgah pasar beli..

lieyalatif said...

uih kak...terbau2 wangi nye jagung baru rebus....sedapnye lahai...ni tetibe rase nak pergi panjat cameron ni makan jagung mutiara die heheeheh

norhidana miswan said...

perkh bestnyer, terus rasa nk cari jagung kt psr mlm ptg nih nk rebus balik umah nnti... aiyan suke jagung rebus, tp kalu mkn nyer mcm ayam kecah sume... jagung baru petik mmg sedap kan kak manis je...

Fazleyatul Aini said...

feveret !!

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Madiha..Emak saya dulu pun ada tanam jagung juga dihalaman rumah...Sedapkan dapat makan jagung rebus fresh2..Buat bubur jagung pun sedappppp

Rohah said...

as salam...uihhh...lama gak sy tak merebus jagung...asyik beli yg dah siap rebus je

adda syuhada said...

beselera plk tgk jagung rebus tuh...

Bbwana adienia said...

salam kak madihaa..

best makan jagung rebus ni..paling makan yang fresh macam ni..

Bicara Kak Noor said...

akak pun fav jagung pantang jumpa kat kedai mesti nak beli mmg sedap jagung rebus dimakan begitu saja kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...