Tuesday, June 17, 2014

Sayur Lemak Jambu Golok Campur Sotong lagi....



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Balik kampung bulan lepas tak sangka ada rezeki nak makan sayur lemak jambu golok dengan sotong.  Bukan senang nak dapatkan buah jambu golok atau buah gajus ni.  Waktu tu memang tengah musim... tapi bukan semua tempat ada.  Rupanya masa ma ke Rompin, Pahang... ma beli buah jambu golok tu & bawak balik ke rumah. Katanya dah dimasak sekali untuk makan tiga bercucu.  Oleh sebab dia tau anak2 nak balik.. sengaja dia simpan buah tu kat tempat sejuk beku.  Bila kami balik ma pun keluarkan & masakkan untuk kami.  Yang dia ingat sekali mestilah kat MaDiHaA sebab ini sayur kesukaan ku.. hehe.. Pernah sampai mengidam nak makan sayur ni masa mengandungkan anak sulung.  Nasib baiklah jumpa & terkena musim buah tu... hihi...

Oklah.. sekadar resepi ulangan... tapi resepi ni biasanya hanya setahun sekali je boleh jumpa sebab musim jambu golok atau musim buah gajus ni hanya sekali setahun & biasanya ia keluar sama waktu musim orang candat sotong.. Kreatifnya orang2 kat Terengganu ni.. disebabkan lambakan sotong & buah ini.. maka terjadilah masakan ini... kat tempat lain memang takde orang masak lauk ni.. hehehe.. Kalau nak rasa macamana rasa sayur ni.. bolehlah mencuba ye...


SAYUR LEMAK JAMBU GOLOK CAMPUR SOTONG
(Resepi Tradisi Trengganu)
Sumber rujukan : Ma


Bahan2
½ kg buah jambu golok / gajus yang ranum
½ kg sotong sederhana besar
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
2 biji cili merah
beberapa biji cili padi jika suka
1 hiris halia (untuk menghilangkan hanyir sotong)
3 cawan santan sederhana pekat (atau secukupnya)
garam & aji secukupnya

Cara2

1. Buah jambu golok dibuang bijinya dan isinya dihiris2 memanjang. Apabila habis dihiris semua isinya diramas/diperah supaya airnya keluar. Kemudian dicuci bersih. Bersihkan pula sotong & hiris.
2. Campurkan semua bahan2 di atas dalam satu periuk dan masaklah macam biasa sambil sentiasa dikacau2 supaya santan tidak membuak.
3. Rasakan garamnya biar secukup rasa. Sedia dihidangkan bersama nasi putih panas2. Lebih sedap jika ada sambal belacan & ikan masin. 


Buah jambu golok atau gajus atau janggus atau ketereh.... hihihi... banyak betul nama dia...


11 comments:

lieyalatif said...

ya Allah kak...entry akak ni mcm kene sgt dgn hidup lieya kak hahaahah...nak tau nape....gini kak, lieya takpenah seumur hidup makan masak lemak gajus nie.... tapi nak jadikan cite...mak mertua masak ari tu..... ehhhhh sedap kak yeak....org kate dah jatuh cinta pandang pertama laaa kaedahnye heheheehe....teliur tgk akak masak nieh...

Fazleyatul Aini said...

sedapnya
saya tak mkn gajus, tapi kuah dia sedap manis2 gajus tu

Nani said...

laaa, baru tahu gajus tu boleh masak lemak, sedap ker? tak ke rasa dia masam2 kelat gitu...

saya ingat kecik2 dulu kami makan buah gajus ni colek dgn garam..

Phong Hong said...

Oh...ketereh tu jambu golok ye? La....patutlah budu cap ketereh ada gambar jambu golok. Ingatkan ketereh tu nama tempat kat Kelantan hee..hee...

Bbwana adienia said...

salam kak madihaa..

nampak macam sedap tu kak..

norhidana miswan said...

dana tak penah mkn lah kak.... tingin nyer rasa.... aritu kak ipar pun ada upload gk psl msk syr nih... ish2 nsb lh tak ngandung

fazianbatrisyia said...

Tak penah makan. jambu gajus tu kalau mkn cam tu rasa apa? kelat, manis, masa, tawar

adelboo said...

Hi,

Good day. I came across your blog while I’m blog surfing and I found your wonderful blog. Are you interested to earn extra income? If yes, please reply to my email adel@exabytes.com


I am looking forward to hear from you. Thank you.

MAT NOR said...

tak pernah makan gajus yang dibuat gulai. kalu pucuk gajus sedap dibuat ulam

MAT NOR said...

tak pernah makan gajus yang dibuat gulai. kalu pucuk gajus sedap dibuat ulam

umi adam faris said...

Pertama Kali tahu.tu pun sebab Mak sedara yg bagitahu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...