Tuesday, March 24, 2015

Cream Puff With Custard Filling

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Cuti sekolah baru2 ni, rumah kami dikunjungi tamu.  Bukan orang lain.. ma & adik beradik serta ipar duai yang datang mengunjungi kami sebab nak melawat en. suami yang baru lepas operation.  Seronok berkumpul adik beradik, masak memasak dah macam hari raya pula... riuh rendah kejap rumah kaklong dia dengan suara anak2 & anak2 saudara yang gembira dapat berkumpul & bermain sama2.  Bukan senang dapat berkumpul kesemua adik beradik.  Biasa kalau dapat berkumpul semua gitu bila hari raya di kampong.  Kalau tidak.. memang agak susah juga sebabnya adakala bila kami balik, adik yang di Klang tak dapat balik. Begitu juga sebaliknya.  Tapi baru2 ni, adik2 yang ada kat kampong datang melawat kami di PJ, adik yang di Klang pun turut sama datang melawat kami, jadi memang meriah sungguhlah.  Hari Sabtu tu... sempatlah juga MaDiHaA buat cream puff untuk jamu pada tamu untuk minum petang, sebab hari Sabtu MaDiHaA memang cuti.  Jadi ada banyak masa nak ke dapur. Bancuh terus 2 adunan & dapatlah dalam 55 biji cream puff kesemuanya.  Puas hati bila tamu suka dengan cream puff tu...

Jom tengok resepi ni.  Resepi ulangan yang dah banyak kali buat.  Untuk tempahan pun MaDiHaA guna resepi yang sama juga.  Jika buat & ikut step yang diterangkan dalam resepi, insyaAllah.. pasti menjadi.
CREAM PUFF

Resepi : Chef Alex Goh

Sumber : Che Mat Gebu



Bahan Cream Puff / Pastri Choux
100 g mentega / marjerin
250 ml air
½ camca teh garam
150 g tepung gandum, diayak
3 biji telur gred A

Cara membuatnya  
 
1. Dalam periuk satukan air, mentega dan garam. Masak hingga air mendidih dan mentega cair. Masukkan tepung dan dengan pantas kacau adunan sehingga menjadi seketul doh yang tidak melekat di periuk, gunakan api perlahan dan kacau hanya satu arah. 

2. Panaskan oven pada suhu 200C. Lenser dulang pembakar dengan sedikit mentega atau alas dengan silicone paper.  (MaDiHaA tak alas apa2 pun dulang pembakar)

3. Masukkan doh tadi dalam mixer dan pukul hingga doh menjadi suam. Pecahkan telur dan kacau dengan garfu. Masukkan sedikit demi sedikit telur ke dalam adunan doh hingga habis. Pukul hingga adunan menjadi pes yang lembut.  

4. Masukkan pes tadi ke dalam piping beg yang dipasang muncung bintang atau muncung biasa. Paipkan bentuk siput/spiral atas dulang pembakar. Buat hingga habis dan bakar 20 minit hingga kuning keemasan.  

5. Bila masak, alih cream puff atas jaringan dan biar sejuk. Belah sedikit puff (jangan sampai putus) dan bolehlah paipkan kastad di tengah2nya. Sedia dihidangkan.
FILLING CUSTARD

Resepi : MaDiHaA aka Ratna
 

1 ½ sudu besar tepung gandum
1
½ sudu besar tepung kastard
4 sudu besar gula
1 cwn (250ml) susu segar
1 biji telur
1 sudu besar mentega

Cara-cara:
1. Campurkan kesemua bahan2 di atas kecuali mentega. Kacau rata menggunakan whisker.
2. Jerang atas dapur dengan api yg perlahan dan masak sambil dikacau2 sentiasa sehingga kastad nampak pekat.
3. Tutup api & masukkan mentega dan kacau2 lagi.
4. Biar sejuk sebelum dimasukkan ke dalam piping bag.



Selamat mencuba!

4 comments:

Unknown said...

ini sangat cocok di makan sambil santai bareng keluarga...Obat Jelly Gamat Gold G

Liza said...

salam kak,terliur pulak tgk cream puff akk,dah lama Liza tak buat...

Rohah said...

buat terliur je ni kak...sbb dah lama x buat dan mkn cream puff..

Qhaifa Nur said...

sambil makan sambil borak...
terliur jap ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...