Thursday, March 19, 2015

Pulut Kelapa Ikan Masin

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Sarapan yang diminta oleh anak dara yang baru balik dari asrama.  Hari Sabtu lepas siapkan tempahan pulut kuning. Tanya anak2 nak makan pulut kuning tak? Kalau nak ibu masak lebih. En. suami memang belum boleh makan lagi benda2 camtu... jadi memang tak tanyala. Anak2 semua dah jemu dengan pulut kuning. Tapi anak dara yang sulung tu kata nak pulut kelapa ikan masin. Rindu katanya sebab dah lama tak makan. Lepas siap tempahan teruslah tanak pulut. Senang je kerja sebab hanya tanak pulut, goreng ikan masin pastu kelapa parut putih gaul dengan gula & garam sikit.  Dah siap sarapan kami. Inilah sarapan yang popular kat pantai timur.  Dapat kelapa parut yang agak muda sikit lagi mantop! Kat KL ni manalah nak cari kelapa parut camtu. 



PULUT KELAPA IKAN MASIN

Bahan2
3 pot beras pulut
air secukupnya
ikan masin secukupnya
kelapa parut putih
gula & garam

Cara menyediakan
1. Cuci beras pulut & tanak guna rice cooker. Sukatan air jangan sama macam tanak nasi ye. kena kurangkan agak2 lebihkan 1/2 cm dari ketinggian pulut. Tunggu hingga pulut masak.
2. Kelapa parut digaulkan dengan gula & sedikit garam. Jika guna setengah biji kelapa parut, masukkan 1 sudu besar gula. Gaul rata. Ikan masin digoreng garing.
3.  Dah siap & bolehlah dihidangkan pulut tanak bersama kelapa parut & ikan masin. Jika nak hidang dengan ikan rebus goreng pun boleh.

Selamat mencuba!

1 comment:

Jeni Umi said...

Kalau makan dgn ikan rebus yg digoreng lagi sedap..terbaikk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...