Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, November 6, 2012

Sambal Pedas Jering Cambah (lagi!)

Assalamualaikum....
Tayang menu ulangan lagi... jangan marah eik! Nak buat macamana... lauk ni antara lauk feberet & yang paling laku kalau dimasak kat rumah. Memang antara menu yang kerap juga dimasak terutama bila ada jering cambah samada ambik dari kampong atau beli dari pasar tani.   
Anak2 terutama kakak Dini & abang Haziq yang tak makan jering ulam pun akan makan nasi bertambah2 kalau masak sambal jering ni. Perkenalkan pulak pada adik beradik & sepupu sepapat sebelah aku yang juga langsung tak suka makan jering.. semuanya jatuh chenta bila jering dimasak begini! Hehehe.. Itulah dia penangan sambal jering yang sangat2 sedap nih.... Inilah dia satu lagi menu yang diperkenalkan oleh my abang cayang... Terlalu banyak makanan2 dari kampong suami yang sedap2 & telah menjadi makanan kegemaranku sejak2 dah jadi menantu orang Raub. Hebatkan? heheee...
Sambal Pedas Jering Cambah
Resepi : MaDiHaA aka Ratna
   
Bahan2
30 keping jering cambah
(30 keping tu maknanya dari 15 biji jering)
(jering cambah ialah jering tua yang telah keras yang ditanam didalam pasir khas beberapa ketika untuk merangupkan kembali jering tersebut) 
segengam ikan bilis - dikopek bersih
1 biji bwg besar - hiris bulat 
1 keping asam gelugur
garam, gula & perasa secukupnya
minyak secukupnya 

Bahan2 Ditumbuk Halus
20 - 25 biji cili padi (boleh lebihkan jika nak lebih pedas)
2 ulas bwg putih
6 ulas bwg merah
1 cm kunyit hidup
Jering cambah yang telah dicuci bersih
Cara2 Memasak
1. Jering dibersihkan. Buang bahagian kulit ari & akar jering jika ada & buang juga jika ada bahagian yg busuk/warna coklat tua. Basuh bersih jering & tos. Hiris atau sagat nipis jering tadi kemudian dibasuh & tos 
2. Panaskan minyak (agak banyak) dan goreng jering yang dihiris hingga layu & nampak masak. Angkat, tos dan ketepikan.
3. Gunakan minyak yang sama & gorengkan ikan bilis yang siap dikopek hingga garing. Angkat & ketepikan.
4. Masih gunakan minyak yang sama tetapi kurangkan sedikit minyaknya.  Tumiskan bahan2 tumbuk tadi. Tumis hingga wangi & masak. 
5. Masukkan asam gelugur, bawang besar hiris dan kacau2. Masukkan ikan bilis, jering goreng tadi serta gula, garam & serbuk perasa dan kacau bagi rata.
6. Rasakan apa yang kurang jika perlu boleh ditambah.
7. Sedap dimakan dengan nasi putih atau nasi lemak...

Yang ini sambal jering tak cukup ikan bilis hehe.. & versi jering tak digoreng dulu tapi ditumiskan dulu rencah2nya.. pun sedap juga!
 
Selamat mencuba!

18 comments:

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kak...
sihat hari ni? dah bekfes ke? hmmm.. budak2 dah last week sekolah ni.. lepas ni rumah dah boleh belayar la.. keh keh keh.. :D
sedapnya sambal jering.. nani penah makan sekali je.. abah kata kalau tak tahan.. boleh sakit pinggan/urat.. hmmmm ade betui gak.. so kena berjaga2 kalau amik jering ni kan..

Bicara Kak Noor said...

salam Madiha
kak noor tak pernah makan jering yg dimasak macam ni tapi kalau utk ulam tu makan lah sikit2 tak lah sehebat makan petai, jering pun pilih yg muda je baru lembut, teringin sngt nk masak cam gini tapi tkde jeringlah pulak, nanti akak kongsi resepi ya bila terjumpa jering nnt pasti sedap ni

norhidana said...

ohoooo ada ek jering camtu... tak penah lak dana tau... tp tgk mmg nipis2 betul akak potong jering2 tuh, kt umah takde yg mkn jering sbb tu tak penah try, kalu kt kg feveret mak

Akila said...

Looks yummy

Event: Dish name starts with P

Ucu Faridah said...

salam madiha....
sedapnye jering masak sambal....kadang2 tu kalau dah malas sangat goreng dgn bawang bubuh ikan kering sikit pun sedap (itu menu pak su..)
masak lemak cili padi pun sedap bubuh udang besar2...tapi kena siap2 lah bukak ezos fan@ tingkap/pintu sbb jering yg direbus baunye sangat kuat....

Lya Colours said...

tak makan jering. hihi

faa.rosli said...

sedapnye....kat sini panggil jering semai..tp same je konsepnye..hihihi..mkn ngan nasi panas sedap ni...

Cida de' Nuanza said...

dh 31 thn hidup...x penah mkn lg jering...
nk kata x suka, x jugak, sbb mmg x penah mkn pun...
nk kata sbb berbau, petai tu feveret all de time je...

nk kena try jugak la rasa...

Ct Lalola said...

Sedap nye K.Ratna....
Terbau2 smpi sini....

Qhaifa Nur said...

sesekali makan juga jering nih...

Kak Izan said...

Saya belajar makan jering dengan adik.. sebab hubby dia suka.. memang sedap.. tapi jering mentah.. cannot go laaa... :D

Salmi Khairil said...

sedap...letak pulak tempyak..lagilh ummphh

rahel said...

Nampak sangat menyelerakan...teringin nak makan...

Mat Gebu said...

salam kak...
Saya tak makan jering, tapi nampak resipi akak ni, terliur sangat dahh..eer....bau dia kuat lagi ke lepas masak mcm ni?

Ayu said...

Assalam ratna,
heheh akak pun sama macam che mat..tak makan jering..baru2 ni baru nak belajar makan petai..waduh sedap ya petai tu..cuma baunya aje tak boleh angs kalau orang spore cakap..hehe..
pasti yang suka makan jering suka dgn jering masak macam nikan..

tok_chik said...

salam madiha
membaca entry ni teringt arwah bapa tc, kalai ada jering tua, dikoreknya tanah ditanamnya jering tu
bila nak makan, dikoreknya tanah diambil jering dan dibersihkan.
arwah bapa makan dgn sambal biasa...senang cakap makan mentah gitu
rasanya lemak2
kalau lepas makan jering tanam ni bilik air jadi semerbak

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya dah lama tak makan sambal jering ni... kalau nak makan pun rumah mak... huhuhu bila lah boleh dapat ni... minta sepiring boleh ehe :D

mama sara nur said...

assalam kak
kalu kat kg semua adik berdik iparduai makan gini kak he he ulaman
petai jering keduak he he cuma sy je tak makan tp tgk je kesedapannya tu
mak pun suker kutip jering yg nk cambah ni bw balik utk makan ngan nasi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...