Wednesday, October 23, 2013

Marshmallow Muffins



Assalamualaikum & salam sejahtera..




Mengenangkan ada stok marshmallow dalam peti sejuk yang dah lama tak berusik.. rajinkan diri menggodek muffin ini bila terpandang resepinya di blog Rohah@Damai Qalbu tak lama dulu.  Macam biasa.. kalau buat kuih-muih ni.. pembantu ibu kat dapur iaitu adik Alin mesti sibuk nak membantu juga.  Akibat dari terlebih kacau gamaknya.. muffin jadi kurang gebu.. hehe..  Memang dah tau muffin ni tak perlu kacau beria2 sangat. Tapi nak buat macamana.. pembantu ibu kat dapur tu terlebih rajin.. redho jelah.. hehe...

Terima kasih Rohah berkongsi resepi ni ye... sekurang2nya.. luak juga marshmallow dalam peti ais ku itu...

Kalau ada sesiapa yang nak mencuba.. sila2lah ye... tapi kena pastikan marshmallow yang digunakan disahkan halal ye.  Resepi ni dicopy & paste terus dari blog Rohah@Damai Qalbu..



MARSHMALLOW MUFFINS
Recipe: BOOK LOVE FOOD


 
Ingredients; [Makes  12]
70 g butter (MaDiHaA letak 90 gm)
275 g plain flour
6 tbsp cocoa powder
3 tsp baking powder
85 g caster sugar
100 g milk chocholate chips
55 g multicoloured mini marshmallows
1 large egg, beaten
300 ml milk

Method;
1.Line a 12 cup muffin pan with muffin paper cases.Melt the butter in a pan.
2.Sift the flour, cocoa and baking powder together into a large bowl.Stir in the sugar, chocholate chips and marshmallow untill thoroughly mixed.
3.Whisk the egg, milk and melted butter together in a separate bowl, then gently stir into the flour to form a stiff mixture.Divide the mixture evenly between the muffin liners.
4.Bake in a preheated oven, 190' C, for 20-25 minutes or until well risen and golden brown.Remove from the oven and cool in thr pan for 5 minutes, then place on a wire rack to cool completely.

11 comments:

rahel said...

Morning sis...
ngancam betul cupcake tu...boleh laju meter makan...hehe

Liza said...

salam madihaa, mmg mengancam kalau budak2 nengok muffin ni kan..

Gee® said...

Nyum..nyum..!!!

Cheq Sue said...

menarik jugak resepi ni. marshmallow ada di rumah...nanti senang boleh la cuba

Qhaifa Nur said...

senang sikit ada pembantu kak...
nampak sedap betul...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Boleh Cuba ni Madiha... Nampak sedaptu ;)

Fazleyatul Aini said...

boleh pos tak hehehe

JaSSNaNi said...

nani x penah lagi buat muffin mashmellow.. hari tu ada stok mashmallow dlm peti ais.. nani pek bwa ke ofis sbb anak2 x usik pun mashmellow tu, sebab kat ofis nani selalu buat air milo.. so nani taburkan mashmellow tu dlm cawan milo.. bila kena air panas mashmellow tu kecut dan cair.. sedap gak ler makan main2 camtu.. hehehehe time.tu x tau leh buat apa.lagi ngan mashmellow tu.. skrg dah tau.. nanti leh cuba wat..
ooooo kalau terlebih kacau mufin x gebu yer kak.. patut ler nani hari tu wat kek x bape nak naik.. rupanya.teknik tu.,gara2 bantuan tangan extra lah.. haikal.sebok nak kacau.

Wani said...

salam sis ...tak pernah rasa guna mrashmallow dlm muffin coklat sure sedap kan :)

Bbwana adienia said...

sedap muffin ni kak..

Rohah said...

As salam kak...dah lama x buat mufin..rindu juga kat oven..hihiB-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...