Thursday, November 28, 2013

Sambal Tumis Sotong Kembang

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Entry ringkas je hari ni... tak sempat nak bercerita panjang.  Lama sungguh tak masak sotong kembang ni.  Biasanya suami beli sotong yang dah siap kembang.  Tinggal potong2 & masak je. Sebenarnya.. suami beli sebelum anak bersunat lagi.  Tapi dok tangguh-tangguh.  Baru ni masak lah juga sebab dah jemu dengan lauk ayam & ikan je.  Tapi untuk orang 'dalam pantang' kenalah masak lauk lain juga.  Nasib baik dia tak komplen ibu masak sotong kembang ni.  Tapi dia sebenarnya tak berani juga nak makan seafood sebab selalu sangat dia kena gegata gatal2 atau alergik lepas makan seafood.  Jadi dia macam dah tau... kalau seafood.. baik tak payah makan dari merana badan.. hehe..

Ini resepinya... takpelah walau resepi biasa2 je kan...


 
Sambal Tumis Sotong Kembang
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
600 gm sotong kembang (yg dah siap rendam)
3 senduk besar cili + bawang besar + bawang putih blender
1 biji bawang besar ~ potong bulat
1 sudu besar gula
garam secukup rasa
serbuk perasa jika suka
secubit belacan
1 sudu kecil asam jawa berbiji (jadikan jus dengan 1 cwn air kat bawah & campur sekali dengan belacan tadi)
1 cawan air
minyak masak secukupnya


Cara menyediakan
1. Sotong kembang dihiris saiz kesukaan.  Rebus sekejap hingga agak2 lembut.  Angkat & toskan.
2. Panaskan minyak masak anggaran 2 senduk lalu tumiskan cili & bawang kisar.  Tumis sehingga naik minyak.  Masukkan jus asam jawa + belacan.  Masukkan air, gula, garam & serbuk perasa serta sotong yang telah direbus.
3. Biarkan sambal merenih sambil dikacau2 sehingga naik minyak.  Biarkan sambal secukup rasa & tambah jika ada yang kurang.  Akhir sekali masukkan bawang potong & kacau2 hingga bawang layu.  Bolehlah dimatikan api & hidang.

Selamat mencuba!


13 comments:

ummiaisyah said...

waaaa....ada sambal tumih sutun...sy tak penah msk sutun kembang ni ...tau mkn je..ahaks

lieyalatif said...

ya Allah kak...lieya tgk sambil telan ailiyo...terbayang makan dgn nasi lemak panas2 kak heheheeheh....dahle opis lieya sejuk gile nie....

Amie said...

Oh! Madiha..... sedapnya kalu dapat makan sama nasi lomak!!!!!

Fazleyatul Aini said...

aaaa kak ni memang feveret !!!
paling best makan dengan nasi lemak
perghh
pastu kalau pedas2 manis sket kan
memang terangkat

Qhaifa Nur said...

kak..makan dengan nasi putih atau nasi lemak sedapnya...

Umie Jazz said...

Madiha mengancam sgt ni klu dapat dijodohkan dgn nasik lemak...

Bbwana adienia said...

sedapnya kak..selera makan ni..

norhidana miswan said...

sedapnye nih kak... dana suke tp tak penah lg msk jd cam akak bt nih... nnti2 nk try gk lah

rostina76 said...

favorite saya & suami gak ni. mmg pembuka selera kalau ada sambal sotong kembang ni

ALoNa CintamaniszLite said...

dh lama pulak tak nampak sotong kembang ni kat pasar...

Maria Awi said...

ada sotong ni kat rumah..baru nak cuba masak hari ni. 1st time nak masak

Cara Merawat Kayap Setelah Berbulan-Bulan Badan Dipenuhi Air Bisa Dan Nanah

Ruzidah Abdullah said...

Saya follow resepi sambal sotong sini.harap suami suka. Tq share.

Ruzidah Abdullah said...

Saya follow resepi sambal sotong sini.harap suami suka. Tq share.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...