Monday, April 27, 2015

Daging Ala Satay Goreng MIL Penyulawa



Assalamualaikum & salam sejahtera...


Ada stok daging dalam peti sejuk dah beberapa hari en. suami beli.  Buntu tak tahu nak masak apa. Cari2 resepi tertarik hati dengan resepi dari blog kak Anim aka Penyulawa.  Katanya resepi ni ada persamaan dengan resepi mertuanya menurut kata suami kak Anim lah.  (Suami kak Anim ni adalah vocalist kumpulan Meditasi.. abang Burn) Kak Anim sendiri pun tak sempat belajar dengan mertuanya sebab masa dia kawin pun memang mertuanya dah takde.  Hmm.. apa2pun.. menjadi jugak resepi tibai2 kak Anim ni. Hilanglah rindu suaminya nak makan masakan ibunya kan.. tulah untungnya dapat isteri pandai memasak ni.. hihi...

Pada yang nak merasa kelainannya atau dah tak tau nak masak apa dengan daging.. bolehlah cuba resepi ni ye.  Anak2 suka lauk ni sebab tak pedas sangat.. tambah pulak ada campuran kicap dalam resepi ni.. memang laju je makan..

Terima kasih kak Anim berkongsi resepi ni. Mohon izin kongsi kat blog saya pula ye..



Daging Ala Satay Goreng MIL Penyulawa 

Dicuba oleh : MaDiHaA aka Ratna 
Bahan2
1 kg daging – potong kecil
5 ulas bawang putih - dikisar/tumbuk
¼ cawan kicap lemak manis (MaDiHaA tambah sikit lagi)
1 sudu teh black pepper~ ditumbuk halus
1 sudu besar serbuk kunyit
1/2 biji jus lemon
sedikit gula



Gaulkan semua bahan dan perap lebih kurang 1 jam


4 sudu besar minyak untuk menumis
2 inci halia - hiris
2 sudu besar gula
garam secukup rasa
2 biji bawang besar - hiris
3 biji cili merah/hijau - hiris serong 
1 biji lada benggala ~ potong kiub kasar (MaDiHaA tambah ni)
1 pokok daun bawang - potong 1 inci panjang
 
Cara menyediakan

Panaskan minyak di dalam kuali. Gorengkan daging perap dan halia hingga daging empuk dengan kuali bertutup. Kacau sekali sekala supaya tidak hangus. Tambah air jika daging belum empuk. Apabila air daging sudah separuh kering, masukkan garam dan gula secukup selera, kacau rata. Masukkan bawang besar, cili benggala dan cili merah, kacau rata hingga bawang sedikit layu. Tutup api dan masukkan daun bawang, gaul rata. Sedia untuk dihidang.

Selamat mencuba!


4 comments:

Fazleyatul Aini said...

sedapnya makan dengan nasi panas2 uiiii

norhidana miswan said...

msti syok ngn nasi pns2 nih... lauk ni je pun dh sodap... dana kalu ada tulis nama sate2 mmg ekcited nk mencube kui3

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedap tu Madihah, boleh akak cuba juga nak merasa kelainan tu :)

Latifah said...

Sungguh menyelerakan.. Boleh cuba lepas nie.. kriuk2 kriuk terus perut..hehehee

LatifahFazri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...