Thursday, April 16, 2015

Gulai Kuning Ikan Ayam@ Ikan Jebong



Assalamualaikum & salam sejahtera..

Tak sabar2 nak mencuba resepi Gulai Kuning resepi dari Liza Intai Dapur.  Baru2 ni en. suami beli 2 ekor ikan ayam atau panggilan orang Terengganu ikan jebong. Jadi MaDiHaA pun cubalah masak guna resepi yang Liza kongsikan tu.  Tak sempat2 tunggu beli ikan yu... hahaha.. Yelah.. resepi asalnya Liza gunakan ikan yu. Tak kisahlah tu.. apa2 ikan pun boleh je kan Liza? Tak semestinya guna ikan yu.  Lain kali kalau suami beli ikan yu boleh masak guna ikan yu pulak.

Saja nak mencuba kelainan... asyik masak yang sama aje pun jemu jugak.  Sesekali kena ubah menu barulah tak jemu.  Hasilnya... memang sedap resepi yang Liza kongsikan ni.  Nak kata rasa gulai rebah bangun Terengganu ataupun gulai kunyit lengkuas.. tak juga sebab dalam resepi ni dicampur rempah kari & biji ketumbar.  Kalau nak tau macamana rasanya... u all kenalah masak sendiri yek! Mudah je bahan2nya.. takde bahan2 pelik pun.

Terima kasih Liza kongsi idea & resepi. Akak tepek resepi kat blog akak pulak ye... Sapa2 yang nak mencuba... silalah salin resepi kat bawah ni..



GULAI KUNING IKAN AYAM / IKAN JEBONG
Resepi : Liza@Intai Dapur

Sumber : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
2 ekor ikan ayam/ikan jebong ~ buang kulit keras, potong 2 @ 3 bahagian
5 ulas bwg merah
1/2 inci lengkuas
1/2 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 s/b ketumbar biji - ditumbuk lumat
1 s/b rempah kari ikan ~campur sikit air jadikan pes

Cili mesin (MaDiHaA guna cili kering 12 tangkai ~ rebus kejap)
Asam keping - 1 dah cukup
Santan secukupnya (MaDiHaA guna 4 cawan santan)
Daun kadok / daun kesum
Garam dan perasa
1 biji tomato ~ belah 4 (MaDiHaA tambah)

Cara menyediakan
1. Bersihkan ikan. Kisar halus cili kering, bawang merah, halia, kunyit, lengkuas dan ketumbar yang ditumbuk.
2. Masukkan bahan kisar ke dalam santan bersama pes rempah kari.
3. Masukkan juga asam keping dan masak hingga menggelegak sambil dikacau sentiasa.
4. Masukkan ikan dan daun kadok / kesum.
5. Perasakan dgn garam dan perasa dan biarkan hingga ikan masak. MaDiHaA tambah tomato yang dipotong 4 kemudian tutupkan api.

Selamat mencuba!

3 comments:

norhidana miswan said...

sedap nih kak... dana pun suke msk ikan ayam nih lemak kuning klu tak bt kari... sedap nyer

norhidana miswan said...

sedap nih kak... dana pun suke msk ikan ayam nih lemak kuning klu tak bt kari... sedap nyer

lieyalatif said...

eh kakkkkk...lieya puase nie...terliur2 tauuuu...lieya suke gile ikan ayam nie...tapi susah le nak cari kat pasar putrajaya...mengidam tak sudah2 nie...kalo balik johor byk jeee...mak lieya selalu masak kak....

lieya amik resepi akak ni...nak try gak nanti dgn ikan lain...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...