Monday, April 13, 2015

Sambal Belacan Power

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Kongsi resepi sambal belacan plak hari ni.  Sedap betul makan nasi bila ada sambal belacan.  Tak perlukan lauk sedap2.. ada ulam, ikan goreng pun dah memadai.  Kalau rajin boleh tambah satu menu sayur. Dah cukup buat kami.  Sekarang kena berjimat cermat. Maklumla.. nak kena bayar GST... nak membeli kena berkira2 dulu. hehehe... Lainlah kalau gaji kita berpuluh ribu sebulan kan... memang tak terasa... Orang susah macam MaDiHaA ni terasa ralat juga tiap kali beli barang kena bayar lebih. Sedangkan sebelum ni nak membeli barang tengok dulu beza harga setiap pasaraya.  Beza 50 sen pun kena ambik tau... sekarang ni mau tak mau.. 6% memang kena bayar... hmm...




Sambal Belacan Power
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
2 biji cili merah ~ kerat 4
20 biji cili padi merah (jenis berkilat yg pedas giler tuh) ~ dipatah dua
4 ulas bawang merah ~ hiris
sejemput ikan bilis yang siap dikopek (anggaran hampir secawan)
1 1/2 inci belacan (1 1/2" x 1 1/2") (nak letak 2 inci pun boleh.. terpulang)
1 biji tomato ranum besar ~ dipotong dadu
garam secukup rasa
gula secukup rasa
minyak untuk menggoreng

Cara menyediakan
1. Goreng ikan bilis hingga garing. Angkat & masukkan dalam lesung batu. Tumbuk separa lumat.
2. Goreng pula cili padi, cili merah, bawang merah serta belacan hingga wangi & layu. Angkat & tos kemudian masukkan dalam lesung tadi & tumbuk lagi sehingga lumat atau separa lumat. Biar bercampur bilis & bahan2 cili serta belacan tadi. 
3. Sebelum nak tumbuk tu.. masukkan tomato dadu kemudian sekali dalam kuali & goreng sekejap agak2 layu. Angkat & tos masukkan dalam bekas dulu. Bila cili bawang dah siap tumbuk barulah masukkan tomato & tumbuk agak2 tomato sebati.
3. Tambah garam & gula secukup rasa. Sedia dihidangkan bersama ulam-ulaman. Minyak bekas menggoreng jangan dibuang. Boleh simpan dahulu & gunakan untuk menumis rencah nasi goreng atau mee.

Selamat mencuba!


11 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sambal belacan ni yg buat makan nasi bertambah-tambah Madihah.. :)

norhidana miswan said...

sodap nih kak... makin boleh bertamabh2

adda syuhada said...

sedapnyer sambal belacan...

Bbwana adienia said...

erm, memang sanat membuka selera ni kak..makan dengan apapun sedap tu.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Kecur tgk sambal belacan tu :)

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas mendowload dn upload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

aji nugraha said...

makanan ini pasti nikmat sekali,,,, jadi rindu kampung halaman nih..apabila anda tau saya mau tanya apakah benar Khasiat Jelly Gamat ampuh untuk Obat Rematik??


aji nugraha said...

makanan ini pasti nikmat sekali,,,, jadi rindu kampung halaman nih..apabila anda tau saya mau tanya apakah benar Khasiat Jelly Gamat ampuh untuk Obat Rematik??


aji nugraha said...

makanan ini pasti nikmat sekali,,,, jadi rindu kampung halaman nih..apabila anda tau saya mau tanya apakah benar Khasiat Jelly Gamat ampuh untuk Obat Rematik??


aji nugraha said...

makanan ini pasti nikmat sekali,,,, jadi rindu kampung halaman nih..apabila anda tau saya mau tanya apakah benar Khasiat Jelly Gamat ampuh untuk Obat Rematik??


aji nugraha said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...