Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, July 29, 2010

Gulai Udang Dengan Peria Berinti



Lama dah teringin nak masak gulai ni.. rasanya sejak beberapa tahun yg lepas kot... punya lama kan? Walaupun teringin tapi jika tiada kerajinan & kesungguhan memang takkan jadi punya... Entah petang bila.. kebetulan ada udang lagi dalam peti ais.. terus aku teringatkan gulai yang Kak Amal pernah kongsikan resepinya dulu. Aku pun belek ler balik resepinya. Balik kerja singgah kedai beli bahan2 lain yg diperlukan... Lepas jemput anak kat sekolah.. sampai rumah terus ler bersilat kat dapur.. hehehe... puas hati dpt makan nasi dengan gulai ni... sebabnya.. peria tu salah satu sayur feberet aku... walaupun pahit tapi sedap.. hehehehe.. Pada Kak Amal.. terima kasih sudi berkongsi resepi yang diperturunkan oleh mak Kak Amal... mintak halal ye saya pastekan resepinya kat sini pulak..


Sumber : http://amal5041.fotopages.com/

Bahan2nya:
1 bungkus rempah kari udang/ketam ADABI (guna rempah ikan aje)
8 biji bwg merah -ditumbuk
2 biji bwg putih -ditumbuk
1 inci halia -ditumbuk
1 sudu kecik kerisik (guna kerisik buat sendiri lebih sedap)
RM 1.00 santan pekat
1 keping asam keping (MaDiHaA tambah)
air ikut kepekatan kuah yg dikehendaki
2 biji peria ( di potong bulat 2 atau 3 bhg dan direbus selama 5 minit dgn air + garam)
Udang sedang dlm 10 ekor. (letak lebih.. hehehe)
Garam secukup rasa.
1 biji kentang

Untuk Inti Peria
Isi kelapa putih dlm RM 1.00
2 biji cili merah
1 biji bwg besar
1 biji telur (letak 2 biji)
sedikit jintan manis dan sedikit jintan putih dan garam secukup rasa

(Diblender semua ini kecuali telur hingga halus keluarkan inti ini dari blender ke dlm bekas lain dicampurkan dgn sebiji telur, gaul rata dan dimasak sekejap) kmal masuk dlm micro. dlm 2 minit. (MaDiHaA terpaksa blender dicampur sedikit air.. kemudian masak dalam kuali hingga agak kering..)
sumbatkan inti dlm peria dan tutupkan lubang kedua belah peria dgn potongan kentang.

Caranye:
Campurkan rempah kari dgn bahan tumbuk dan kerisik..+ sedikt air jadikan pes.
Panas minyak..tumis pes rempah hingga garing, campurkan santan dan air ikut kepekatan yg dikehendaki..kacau selalu takut kuah berketul, masukkan peria yg telah disumbat inti..kacau pelan2, Masak hingga peria & kentang empuk. Masukkan udang & asam keping...masak hingga mendidih, rasakan garam dan siap.



Selamat Mencuba!

2 comments:

indahhouse said...

Salam kak madiha,
bagus jugak peria wat gini kan? saya slalu susah nak telan peria. kalu ada inti gini, mesti lebih sedap rasa dia ;)

aeinio said...

menarik betul resepi ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...