Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, January 16, 2012

Bubur Kacang Merah Durian

Bersua lagi... sambung lagi entry hari ni ye....


Kali ni menu dessert pula. Sebenarnya ni edisi nak menghabiskan kacang merah lebihan buat Talam Pandan Kacang Merah tempohari... Kan dah ku kata masa menyukat kacang tu aku dah tersilap sukat. Sepatutnya kacang tu direbus dulu barulah disukat. Yang aku pula confident je sukat dulu kacang 1 1/2 cawan kemudian direbus.  Bila dah siap rebus tu tengok makk aihh! banyaknya kacang ni.. betul ke sukatan ni?? Lalu aku pun tengokla balik resepi.. barulah perasan resepi kata sukat kacang yang dah direbus... Makanya aku pun sukatlah kacang yang direbus tu & jadikan kuih talam tu. Kacang rebus berlebihan tu terus aku jadikan bubur dicampur dengan durian.  Dah lama juga tak buat... memang sedap layan bubur kacang merah ni... Kalau member2 Cina aku kat ofis ni dorang buat bubur kacang merah ni tak letak santan dah.... kita orang Melayu mesti letak santan kan.. hehe.. orang Cina betul2 jaga pemakanan dorang.. takmo kolesterol.. yang kita pula pentingkan kesedapan.. hihihi... Takpelah.. bukan selalu ye dak? Aku pun seboleh2nya nak kurangkan penggunaan santan dlm menu harian. Biasanya seminggu hanya sekali atau 2 kali je masak menu yg ada santan samada lauk pauk atau kuih muih. Dah tua-tua ni.. pemakanan memang nak kena jaga juga.

Jom tengok resepi sempoi ni... Ini resepi yang aku C&P dari Fotopages ku dulu.
Bubur Kacang Merah Durian
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
250 gm kacang merah ~ rendam semalaman
1 biji durian ~ ambil isinya
Air secukupnya utk merebus kacang
½ sudu kecil garam
2 helai daun pandan
1 biji kelapa ambil santan pekat (MaDiHa guna 1 kotak santan Ayam Brand & dicampurkan air secukupnya)
gula pasir secukupnya ikut citarasa anda

Cara Menyediakan
1. Rebus kacang hingga betul2 empuk.. (agak lama & menggunakan air yg banyak... kalau nak cepat guna pressure cooker) testing dengan jari atau mulut dah lembut ke belum..
2. Bila kacang dah empuk.. masukkan santan, daun pandan, garam, gula dan isi durian.
3. Masak sebentar hingga mendidih sambil dikacau2 sentiasa.. isi durian tu jgn terlalu lunyai.. nanti tak nampak rupa durian pulak
4. Rasakan apa yg kurang.. kalau kurang manis tambah gula lagi.. siap utk dihidangkan samada panas atau sejuk.


Selamat mencuba!

17 comments:

Amie said...

Selamat tengahari Madiha,
dapat semangkuk bubur kacang merah pun dah cukup untuk lunch! tapi dah habis rupanya.....resepi tertunggak ye!

anymz said...

nak tumpang makan bubur pulut hitam sambil nyanyi2 lagu kat sini..

minta ampon diha...ada kesilapan teknikal di sini..akak letak contest sampai hujung mggu ni..jadi tak adil bagi sesiapa yang terlewat sampai..
walau apa pun nanti,.insyaAllah akak akan adakan pemenang cabutan bertuah jugak....

kalau nak ikutkan..pemenangnya sapa yg jwp dulu kan?..mas?..diha?..jeng..jeng..jeng..............

AbbotCottage said...

Eiiii Kak Madiha, peberet niiiiiiiiiiiiii....aduh aduh aduhhhhh, gi mana ni sihhhhhh

CT Delima said...

As'salam Ratna

selalunya makan bubur kacang hijau atau jagung jer. bubur kacang merah ni tak rasa lagi..kalau ada tu huluq2 lah ya..hihi

anymz said...

insyaAllah diha..keputusan akan di adili dgn seadil2nya..
ainul dah pening kepala nih...
cabutan bertuah hadiahnya pun lumayan gak..:)

..::Zue::.. said...

slm...
terliur lak.. rs nak buat jugak.. tp malas.. mintak skit boleh?..heheheeee..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Selamat tengahari Amie...
itulah.. nak bagi pun memang dah abis la Amie.. itupun bubur ni bertapa juga dalam peti ais selama 3 hari baru habis sebab budak2 tak suka.. ibu & ayahnya aje yg mkn..

liza said...

salam madihaa....bestnya, peberet hubby ni, tp liza xpernah lg wat bubur ni bbh durian...mst lg sedap kan...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Kak Anymz.. sy hidang bubur kacang merah tu kak.. pulut hitam belum lagi di masak.. hihi...

re: tulah kak.. punya sy berkejar takut org lain jawap dulu tinggal komen pun yg pendek jer.. hehehe.. takpelah kak sy redho dengan keputusan asalkan ia dibuat dengan adil seadilnya.. hehe..

nOOrsha said...

salam kak..nmpak sedap sgt bubur ni.... aduhai kalo dapat semangkuk ptg2 gini besnya :)

tun_telani said...

uwaaaaaaaaaaa.......... xde doyan!! sedapnyer! sedapnyer!

susumanis said...

makkk sedapnyerr nih :)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Ada lagi ke????

izahdaut said...

teringin nak makan bubur c merah. dah peli se pek kacangnya. ntah ler bila nak dikerjakan, ehhe

Cho Zila said...

nasib orang rajin kalau tak rajin camnerkan.. sedapnyer ni peberet mertua akakni...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

gi mana lagi sih... cepat kacang merahnya direbusinnnn... hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

w'salam CT...

itulah kan.. sesekali kita tukar selera pula. sebenarnya saya pun jarang buat bubur kacang merah ni.. nak kena betul2 sabar nak tunggu kacang merah empuk sebab kacang merah perlukan masa yg begitu lama nak empuk berbanding kacang hijau walaupun dah direndam semalaman. kalau ada presure cooker oklah.. jimat masa & gas.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...