Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, January 6, 2012

Sambal Tumis Tempoyak Udang Kering Berpetai

Assalamualaikum readers....


Bersua kembali Jumaat pertama tahun 2012.  Hari ni tak boleh nak celoteh panjang2.  Sedikit sibuk... tengok petang nanti kalau ada masa terluang.. bolehlah celoteh & update lagi.... Untuk pagi ni... kita layan menu kampong dulu ye! Orang kata makan petai ni makruh ye... tambah2 lagi hari ni kaum lelaki akan ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat.. jadi kalau boleh janganlah makan petai lunch nanti ye... tunggu hari Sabtu or Ahad oklah... hehehe...

Ini menu kami yang dah lama di masak... dapat petai dari kampong kiriman mertua melalui adik ipar aritu... teringin pulak dibuat sambal (aku kurang suka makan petai mentah!)... udang segar takde (kat pasar ada tapi mahalnya!) jadi sementara stok udang kering masih banyak kita gunakanlah sebaiknya.. hehe....

Jom layan resepi sempoi....


Sambal Tumis Tempoyak Udang Kering Berpetai
Resepi : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan2
1 cawan udang kering saiz sedang/kasar ~ direndam hingga kembang anggaran 1 jam & tos
1 cawan isi petai
2 sudu besar penuh tempoyak ~ dibancuh dengan sedikit air
Air tambahan jika perlu
Minyak secukupnya untuk menumis
Garam, aji & gula secukup rasa

Bahan2 ditumbuk lumat
30 biji cili padi (boleh campur merah & hijau atau merah saja)
2 cm kunyit hidup
1 ulas bawang putih
7 ulas bawang merah

Cara2 menyediakan
1. Panaskan minyak secukupnya lalu tumiskan bahan2 tumbuk hingga wangi & naik minyak. Masukkan tempoyak yang dibancuh dengan air tadi & biar mendidih.
2. Masukkan petai & udang kering & masak hingga petai nampak layu. Tambah air lagi jika terlalu pekat. Tambah bahan2 perasa seperti garam, aji & gula sesuai citarasa anda. Biarkan sebentar hingga nampak sambal pecah minyak. Kepekatan ikut citarasa sendiri.. Siap! 


Selamat mencuba!

15 comments:

ady said...

as-salam MaDiHaA a.k.a Ratna
terliur tengok sambal tumis tempoyak udang kering berpetai ni..tapi sayang kat mana nak cari tempoyak ni..menyelerakan..

EmbunRosaliza said...

assalam madiha, mmg kreatif kalo akk dah tak reti nak reka buat ngan udang kering heheh, mesti sedap bau udang kering + tempoyak+petai, sedap terasa dah ni. Akk petai msk apa pun suka hehe

hazila said...

Saya pun byk stok tempoyak, puas cari menu nak gunapakai tempoyak.

tun_telani said...

kak madihaa xleh mkn petai mentah, tun pulak xleh telan petai yg dimasak. hihi.. tp tun xpandai sgt mkn petai.. biasanya ada la 1-2biji petai tun makan utk sepinggan nasi.

Liza said...

salam madihaa...liza suka kalau lauk2 yg guna tempoyak dan petai ni, buat pulak pedas2...mmg marbeles la...

AbbotCottage said...

uhuhuuuuuuuuuuuuuuu sungguh mencengkam jiwaa....

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

SALAM MADIHAA..SELAMAT TAHUN BARU 2012!!Bau tempoyak dah sampai sini..:D

Ummi said...

Alahaaaiii Ratna, lauk ni laaa yg buat pinggan nasi licin pun duk menyekauu nasi tambah lgk...sbb xleh tahan bau yg menusuk selera...adeeeii. Nampak sungguh sedap la Ratna weeii.. wpun x berapa boleh nak makan petai, tp aroma bila campur dgn tempoyak..pergghhh

Amie said...

Selamat petang Madiha,
rasa-rasanya macam nak buat jugak! Ada petai ada tempoyak, udang kering aje tak ada tapi udang basah ada...boleh kot!

mama sara nur said...

sedappppp, ni makan nasi kena tambah he he

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum..
kak, sedapnya pekena sambal udang tempoyak tu ngan nasi panas2, dalam cuaca panas2 ni.. fuhhhhhh.. makan plak ramai2 sedapnya... sure sat je licin kan.. aduhhhhhh meleleh betul lah tengok...


psttt.. kak, nak tanya ni, akak pandai wat cis tart tak? hmmm saja nak tanya..

~~zAnAfAhMi~~ said...

Tak pernah masak udg kering dgn petai, ada tempoyak plak tu.

kak rus said...

Salam Tahun Baru yg dah lama terlepas.....aduh mak sedapnya sambal udang tempoyak..... mak mentua berdehem pun dah tak dengag dah....tapi mana nak dapat tempoyak ni....jawabnya kena buat sendiri la....kat Kedah ni susah nak cari tempoyak,kalau ikan pekasam gerenti ada...

ieda said...

aduhhh akakkkk
pagi2 lagi saya dah telan liuqq nie huhuh
sedapp kak
kalau saya suke buat kering2 sikit ;)

Tie-Ibu wawanisolehah said...

Terliurnya kak..saya mmg berahilah resepi eksotik gini tapi poyok abis dh kena tunggu paso minggulah nak beli

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...