Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, August 27, 2012

29 Ramadhan di Kampong ku....

Assalamualaikum...

Dah pun masuk 9 Syawal hari ni kan.... Macamana dengan raya kalian semua? Tentu meriah & gembira kan apatah lagi bila berpeluang menyambutnya bersama seluruh ahli keluarga tersayang di kampong halaman.  Tapi jangan dilupa... ada juga yang disapa hiba & kesedihan pabila ada dikalangan mereka yang kehilangan insan tersayang di saat2 akhir nak menyambut raya... Terimbau kenangan 10 tahun yang lalu pabila kami kehilangan ayahanda tercinta pada 26 Ramadhan... hanya 4 hari lagi nak sambut raya... terasa hari raya pada tahun tersebut tiada ertinya lagi... hanya air mata yang menemani kami semua di pagi raya.... Al-Fatihah buat allayarham Hj. Ismail bin Muda.. semoga arwah ayah ditempatkan di kalangan insan beriman.. amin..

Masih lagi ada sedikit kenangan Ramadhan walau ramai yang dah tayang gambar raya... takpelah kan... buat kenang2an kami.  Alhamdulillah berpeluang berbuka puasa bersama ma & adik2 di kampong pada akhir Ramadhan tahun ini walau ada ahli keluarga yang kurang... kami redha...

Oleh kerana ma nak ubah menu raya tahun ini (biasa wajib ada lontong) jadi untuk berbuka kakak Dini request tokmanya masak lontong... alhamdulillah dapat juga mkn lontong sebelum raya... sebenarnya ibunya pun teringin juga nak makan lontong tokma... bila kakak Dini kecewa tokma taknak masak lontong untuk pagi raya (sebab nak masak menu lain) jadi tokma masaklah untuk berbuka puasa hari terakhir puasa tu.... Bukan apa.. mungkin ma tak sampai hati nak masak lontong sebab menu tu adalah menu kegemaran salah sorang ahli keluarga kami yang tak dapat bersama2 pada pagi raya tahun ini...


Menu berbuka kami pada 29 Ramadhan yang ala2 menu pagi raya......... hee.... Ada ketupat nasi (segera), ada lontong, ada rendang daging cili padi & juga lemang.  Lemang tu ma buat bersama2 dengan kawannya...  Bila dah siap dibahagi dua.. sedap sangat lemang tu.. Lemang ni memang untuk raya tapi kami dah tak sabar nak makan lemang panas2... tak tunggu raya... petang tu dah korbankan 2 batang untuk buka puasa.. hee.... Rendang daging cili padi tu pun menu raya juga... tapi kami dah korban dulu almaklum nak gandingkan dengan lemang tu kan.... hee... Nanti menu raya yang lain update later ye....


Menu dessert pula... angah sempat buat jeli kelapa.  Kebetulan masa aku & en. suami ke belakang rumah untuk kait & kupas kelapa untuk masak menu raya.. aku request en. suami kait kelapa muda sekali untuk buat berbuka puasa... dikaitnya sampai 10 biji! Dah banyak2 tu... tu yang angah nak buat jeli kelapa... memang sedap!! Dapat banyak bila buat sendiri... puas anak2 makan...

Ok.. jumpa lagi ye...

18 comments:

hazila said...

Salam Lebaran,

Samalah dengan kami, menu raya jadi sebahagian menu berbuka puasa hari yg ke 29. Senang kerja sikit...

zila norazila said...

tgok lemang tu yg x tahan kak..:) salam lebaran buat akk n family:)..rindu nk mkn jelly kelapa tue.

EmbunRosaliza said...

Assalam madiihah, buka puasa ramai2 memang best, kejap je masa nk tunggu berbuka tu..riuh rendah ngan anak2 dh tak sabar. Kami adik beradik pun sempat juga sehari berbuka beramai2 walaupun tak cukup bilangan heh

Salmi Khairil said...

saya tak sempat snap gambor dah time tu..kelam kabut siapkan makanan untuk berbuka maklumlah kat kampung dah ramai2

Tyha said...

Nak resepi jeli kelapa! Selamat Hari Raya Aidilfitri Kak Long

Cho Zila said...

ala bestnyer dapat berbuka beramai2 gitu..
madiha... dah lama tak berkomen2kan.. selamat hari raya aidilfitri...

ieda said...

samelah dgn saya disini kak
memnu berbuka last day ramadhan tuu adalah menu utk pagi raya kami .. senang x yah masak banyak kali ..
dah malas dah masa tuu

seronoknya berbuka ramai2 nie kak ;)

Mieza said...

kak madiha..selamat hari raya..meriahnya hidangan hari raya umah akak...terliur kat lemang tu..hr tu tak puas makan...mintak maaf zahir dan batin ye kak..

Liza said...

salam lebaran madiha, wahh meriah menu berbuka, belum lagi menu raya kan...hihihii, terliur sungguh Liza tgk..

wati said...

salam kak ratna,

umah sy tiap2 tahun mkn lontong,lontong daun pisang..bukan buat sndiri, order dgn jiran je...maaf yer kak ganggu akak buat persiapan berbuka n balik kg ptg tu..

wati said...

salam kak ratna,

umah sy tiap2 tahun mkn lontong,lontong daun pisang..bukan buat sndiri, order dgn jiran je...maaf yer kak ganggu akak buat persiapan berbuka n balik kg ptg tu..

Qhaifa Nur said...

ni baru 29 ramadhan punya menu.....
sedapnya...lebih2 lagi jeli kelapa tuh...

Amie said...

Sedap2nya hidangannya tu Madiha... Amie tak dapat nak buka puasa dengan keluargaa di Selangor sebab terbang balik kampung sampai petang raya pertama...

norhidana said...

menu berbuka pun dh sesedap itu, kalu berhari raya ntah camne ntah heheeh

Amalblogbiz said...

Kmalpun sama masa balik tampin baru ni... abg mus kait buah kelapa muda dekat 10 biji..puas buat air kelapa muda dan jelly. Raya pun tetamu ble rasa.

m.u.l.a.n said...

Taqobbalallahu minna waminkum... Salam Syawal & Maaf Zahir Batin..

best nya...!!! jelly kelapa mmg sedap time2 panas ni..

Lynn said...

Salam kak..aduhai..sedapnya jeli kelapa tu..lynn memang suke sangat..tapi kalau beli yg sedap..10 bekas tu pun lynn boleh habiskan..sejuk je tekak dan perut..hehe

ALoNa CintamaniszLite said...

sedap jeli kelapa...sedap..sedap...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...