Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, August 8, 2012

Asam Pedas Ayam Nyonya


Assalamualaikum...

Bersua lagi setelah 4 hari menyepikan diri... 3 hari bercuti & sempat pulang ke kampong mertua berpuasa & berbuka di sana.. tapi sayangnya kami terpaksa pulang semula ke KL pada hari Ahad kerana suami kena kerja hari Isnin cuti Nuzul Quran.. hanya aku & anak2 je yg cuti & berehat di rumah sambil2 langsaikan kerja2 rumah yang tertunggak.. 

Oklah.. pagi ni nak berkongsi menu sahur kami beberapa hari yang lepas... Sejak2 en. suami ambil alih kerja2 memasak untuk berbuka masa dia kerja shift malam minggu lepas.. tekak ni rasa teringin sangat nak makan asam pedas... tapi faham2 ajelah.. en. suami kalau bab2 asam pedas ni dia kurang mahir sikit... jadi pendamkan jelah... hehe.. minggu ni giliran mem besar pulak masuk dapur.. jadi bolehlah masak ikut selera mem besar hihi... Tapi lauk2 yang sempat di masak ni memang tak sempat dihidang waktu berbuka sebab kesuntukan masa.. jadi hanya dpt dimakan waktu bersahur aje... untuk berbuka biasanya aku hanya sempat hidang yang ringkas2 aje macam mee goreng, nasi goreng, bihun goreng, makaroni atau cekodok cicah sambal.. semuanya menu2 ringkas.. tahun ni memang catat sejarah sebab baru sekali pegi bazar Ramadan.. hihi...


Oklah untuk resepi Asam Pedas Ayam Nyonya ni resepinya di ambil dari blog Mat Gebu.. Resepi asalnya menggunakan ikan.. tapi daku dah tukar kepada ayam... jangan maree ye Mat... hehe.. terima kasih resepinya... sodapp!! Akak suka ngan sawi asin tu... berselera di makan waktu sahur... mintak izin ye Mat akak letak resepi kat sini...
Asam Pedas Ayam Nyonya
Resepi : Mat Gebu
Sumber : MaDiHaA aka Ratna
BAHAN-BAHANNYA :-)
  • ½ ekor ayam – potong kecil, cuci bersih dan toskan
  • 2 kelopak sawi jeruk (optional)
  • 2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu
  • 1 genggam daun kesom
  • 1/2 cawan jus asam jawa
  • 1/2 cawan cili kisar
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Air secukupnnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
  • 6 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji buah keras
  • 1/2 inci belacan
  • 1/2 inci kunyit hidup
  • 1 hirisan nipis lengkuas
  • 1/2 camca teh lada hitam biji (optional)
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya & juga ayam. Kacau dan biar mendidih. Tambah sawi jeruk, bunga kantan dan daun kesom. Biar mendidih.
  2. Masukkan jus asam jawa, kacau perlahan. Perasakan dengan garam dan secubit gula. Biar masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman...(sesiapa nak letak serbuk perasa pun boleh..)

Selamat mencuba!

16 comments:

norhidana said...

nampak mcm bersantan lah kak... heheh tp msti sedap... dana paling suke letak bunga kantan ngn daun kelsum kalu bt asam dps ikan, wangi je jd nyer

Liza said...

salam madihaa, liza pun sama jugak, time pose masak pun yg simple2 je, xtau la nape tekak ni rasa nk mkn jenis2 yg simple cmtu...(padahal pemalas) hihihii...
Liza nk ucapkan tq kat akk atas resepi kek coklat moist yg Liza amik dr fp akk dulu...nnt akk jenguk dapur Liza ye...

Salmi Khairil said...

asam pedas biasa selalu buat, yang nyonya nie kena cuba nampak sedap dengan bunga kantan..

Yana Shaiful said...

Dh lama simpan resepi asam pedas ni tp xterbuat lg..terliur la plak tgk asam pedas akak..harus cuba nii ^^

hazila said...

Saya dah beberapa kali nak cuba masak guna sawi asin tu. Belum pernah buat asam pedas ayam, cuma pernah guna daging tetel.

Amie said...

Asam pedas nyonya ye Madiha.... mesti sedap ni siap dengan sayur asinnya sekali....

Qhaifa Nur said...

tak pernah cuba tapi nampak cukup menyelerakan....

Zaliedana said...

Wah asam podeh nyonya lak yer kak,nmpk sedap,kuah pekat jer..hihi sy klo sahur hb mmg wajib mkn nasi,sy lak kdang xselera sgt pagi2 sbb selalu uweek2 jer,sy pon taun nih xnah g bazar g,kirim kat hb beli air tebu ke kelapa jerk.

Zaliedana said...

Opsss akk,tdi igt slah umah,hihi alahai nmpk sedap lak buah stoberi yg duk gayut2 tuh,hihi..

dapurCikWan said...

bertuah kalau dapat suami pandai masak...tp lagi bertuah kalau dua2 pandai masak =))

Ummi said...

Assalam Ratna, dah buat kukis ke blm? Nnt buat lebih kirim tuk akak sikit eh...hehe.. Amboii akak baru teringat2 nak buat asam pedas ayam taaauuu....lama dah x makan.. Resepi Mat ni mmg best kan...terasa kenyonyaannya...hehehe

Salmi Khairil said...

http://www.mychefreadymeals.com/2012/07/mychefs-gourmet-blog-challenge.html jom sertai hadiah sangat2 menarik

aimaniman said...

sedapnya.. terliur
tahan perut x jumpa nasi time buka ye..
akak mesti nasi gak... perut kg
yupp kalu bli kat param atau baram tak jimat utk klrg besar tambah2 x terjamin kesedapannya...

ibundo said...

ayam pun sedap dibuat masak asam pedas. Daging tetel pun sedap jugak..

mama sara nur said...

assalam k.madiha
uikkk sedap nih,bestnya hubby masak, hubby sy masak telur ngan cekodok je dia pandai he he kat umah SIL yg suka masak asam pedas ni sy tukang makan je he he bila sampai sahur kuahnya bertambah pekat duk panaskan emmm lglah sedapkan

Mamasya said...

Salam Ratna.ayam masak asam pedas belum pernah buat lagi....nampak menyelerakan...boleh cuba nanti.
re; samalah anak2pun tak pandai nak perisi ketam tunggu mamanya perisi...jenuh juga nak korek satu2 isi ketam bagi semua rasa...mamanya dpt mkn last sekali...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...