Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, August 13, 2012

Sotong Masak Kunyit

Assalamualaikum...
Resepi campak2 dari en. suami............. letak jelah sini wat kenangan kan... bukan senang woo nak makan masakan dia kalau bukan kerana bulan puasa.. sebabnya.. en. suami nak berbekal untuk sahur ke tempat kerja.. jadi dia kenalah masak nasi & lauk... ni kes malas nak keluar kul 4 pagi le ni.. hee...



Sotong Masak Kunyit

Bahan2
800 gm sotong ~ bersihkan & potong
7 urat kacang panjang ~ potong pendek
garam, serbuk perasa & serbuk kunyit
minyak masak secukupnya

Bahan hiris
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
beberapa cili padi (tp en. abang tak letak takut anak2 pedas... sayang anakkk.. heee...)

Cara2
1. Panaskan minyak masak lalu tumiskan bahan hiris hingga layu & wangi. Masukkan serbuk kunyit & gaul sebati. 
2. Masukkan sotong & kacang panjang.. kacau rata. Masukkan garam & serbuk perasa. Bila sotong masak terus tutupkan api & hidang.

Selamat memasak..

7 comments:

Irfa said...

rajin cik abangnya ye ;)

Salmi Khairil said...

wah bestnye cik abang tolong masak

Lia said...

rajinnya suami memasak ye.. :)

ijayuji said...

Salam lebaran kak madiha :D kita ucap dulu lah sbb kalau dah balik kampung kita mmg jarang2 bukak lappy :D Maaf zahir batin andai ada salah kata, buat akak terkecik hati masa hantar komen kat sini, halalkan jugak segala resepi2 yg kita dah cuba kat blog akak, maaf zahir batin ya kak :)) nmpk sotong akak ni rasa nak masak sotong jugak tuk berbuka nanti tp dah kuarkan udang sbb sotong takde, nak abiskan stok sbb esok dah takde huhu..

zila norazila said...

salam kak
untung akk dapat suami yg rajin kedapur..pandai masak pulak tu kan..bertuah..:)..suami zila mmg x reti kalu suruh msk camnie..hehhee entah apa jadinya nnt.

mama sara nur said...

selamat hari raya maaf zahir batin k.madiha
nampak sotong yg sedap en suami kita suka makan tp masak tak reti kecuali sambal telur he he

Anonymous said...

salam ramadhan dn slmt hari raya maaf zahir batin madiha...rajin en suami masak bertuah badan...hehee...akk pon suke lauk mcm ni kira 2 dlm 1..sedap! mkn dgn nasi putih..zila66

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...