Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, February 6, 2013

Pucuk Keledek Goreng Pedas

Assalamualaikum & salam sejahtera semua...




Pagi ni nak kongsi resepi mudah aje.. Tapi resepi ni rasanya tak ramai yang biasa masak atau makan.  Termasuklah diri yang sedang menaip ni.. hihi... Memang betul.. Pucuk Keledek memang jarang2 dimasak sebagai sajian keluarga.  Waktu dikampong dulu pun sesekali je ma pernah masak.. itupun bila waktu arwah ayah tanam keledek barulah dapat petik pucuknya untuk dimasak. Apa lagi bila tinggal kat bandar sekarang ni.. kat tempat2 tertentu je yang ada jual pucuk keledek ni umpamanya di Pasar Tani atau Pasar Malam.  Sebenarnya.. ada kenangan yang lucu bila tiap kali suami bawak (beli) pucuk keledek untuk dimasak.  Masa zaman MaDiHaA anak dara dulu... masa tinggal dengan makcik (waktu belajar sambil kerja) pernahlah sekali teringin sangat nak makan pecal.  Gigihlah di hari minggu ke pasar besar PJ mencari bahan2 buat pecal.  Alhamdulillah semua bahan dapat dicari dengan mudah... cuma satu je yang belum dapat iaitu kangkung kampong atau kangkong paya tu.. hehe.. yelah kalau buat pecal tak sedap jika kita gunakan kangkong bandar atau kangkong lembut tu kan... yang sedap mesti nak guna kangkong kampong jugak.. cari punya cari.. last2 terpandanglah 'kangkong kampong' kat satu gerai aso... teruslah grap seikat walaupun dalam hati berkata2.. macam lain pulak nampak kangkong ni.. hihii.... Bila bawak balik ke rumah.. siap2 nak buat pecal.. terus makcik cakap.. ini PUCUK KELEDEK nak buat apa pulak kaklong? hehehee... adoiii.. rupanya sayur yang MaDiHaA sangkakan kangkong kampong tu rupa2nya pucuk keledek! kakaka.. memang lucu betul bila dikenang2.. yelah... dulu2 masa anak dara bukannya selalu masak.. masak seminggu sekali.. apa tidaknya sebab mak saudara meniaga makanan.. kalau balik dari kerja tu.. mcm2 lauk dari kedai yang di bawak.  Bila dah jarang2 masak.. jarang2lah tengok bahan mentahnya.. Tambah pula pucuk keledek tu pun nampak mcm iras2 kangkong.. tu yg tersalah beli tu.. hehe..

Oklah panjang pulak celoteh cerita kenangan lama.. meh nak kongsikan resepi mudah Pucuk Keledek Goreng Pedas ni yer.. rasa pucuk keledek ni memang sedap. Lebih sedap atau sama sedap dengan kangkong juga.. pada yang belum pernah cuba tu.. bolehlah cuba2 ye.. kita tambahkan variasi masakan dalam menu di atas meja kita...



Pucuk Keledek Goreng Pedas
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
1 ikat/ secekak pucuk keledek ~ dipotong & dicuci bersih & tos
3 ulas bawang merah ~ dihiris
Minyak untuk menumis
garam & perasa secukupnya
sedikit air jika perlu

Bahan ditumbuk
2 ulas bawang putih
sejemput ikan bilis ~dikopek bersih & rendam hingga lembut kemudian tos
10 biji cili padi
1 biji cili merah

Cara2 menyediakan
Panaskan minyak lalu tumiskan bahan2 tumbuk & bawang merah hiris hingga wangi & garing.  Masukkan pucuk keledek, garam & perasa.  Gaul rata. Jika terlalu kering boleh tambah sedikit saja air.  Biar hingga batang pucuk keledek lembut & sayur secukup rasa.  Angkat & hidang.

Selamat mencuba!

18 comments:

Asyifa Mustaffa said...

salam k.madiha,
aritu msa sy kemas2 kebun kecik tu....mmg bnyk le pucuk keledek....bagi je pada abang duk kl tu....bininya kata dia pndai masak...mcm masak kankung goreng belacan katanya....
Sy x pandai nak siangnya....kan dia mcm ada bulu2 skit....tu yg buat mcm x lalu je nak mkn...hehe...

lina_pg said...

assalam...
dah lama xmakan pucuk keledek,kalau kat kampung bonda ada tanam keledek tepi umah..nk mkan petik jerr.Kalau malas sangat nk masak pelik2..celur jadi ulam jer la pucuk keledek tu...
Sedapnya kalau wat sayur goreng camni lawan lak ngan ikan goreng dan sambal belacan.Memang terbaekk dari ladang hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Wsalam Asyifa..

ehh.. pucuk keledek mana ada bulu as... yang ada bulu2 tu pucuk labu... hehehe.. kalau pucuk labu tu memang ada caranya nak siang dia.. pucuk keledek ni siang sama je mcm siang kangkong tu... nnt cubalah as msk pula ye.. sedap tauu...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Lina_pg : betul tu.. kalau kat kg.. bila tanam sendiri... rasa2 mcm takde stok sayur.. petik je pucuk keledek utk jadikan sayur kan... jimat belanja.. hihi... tp tanam keledek kat kg ni kdg tu ada juga musuhnya... terutama sekali cik bab* memang suka sgt dgn keledek atau ubi kayu.. sabar jelah..

lieyalatif said...

mcm kangkung plak kan kak...betul kak, lieya tak penah makan...ni pes time tgk ni kak....

Sheila Shafeareen said...

sdp tu kak masakan ni...biasa gureng mcm ni gan kankung kg je....lama x jumpa pucuk keledek....terliuk pulak negok manu ni

zana fahmi said...

Kakzana ni Madiha, makan tu mmg tak pernah, tengok pucuk keledek pun ingat2 lupa kot. Rasanya bnyk kat pasar tamu jual, daun dia lebar sikit dari kangkong ye?

faa.rosli said...

sedap ni! macam kangkung sikit kan rupa dia? nenek selalu masak sebab nenek tanam keledek..rindunya masakan nenek..sedappp

norhidana miswan said...

walaupun org kampng tp dana tak penah mkn pun pucuk keledek ni kak, kalu keledek neyr penah la... bile mak tak penah msk, kitorng mmg tak penah rasa... camne ek kak rsa dia? ada iras2 rasa kangkung ke? tp kan kt psr tani ke psr mlm senang jmpa daun nih, cumenyer dana tak jumpa yg jual daun ranti... tingin nyer

Liza said...

Liza pun xpernah lg mkn pucuk keledek ni, tp nmpak mcm best...kalau jumpa pucuk ni, kompem Liza try buat...thnx ye madiha

Ayu said...

Assalam ratna, kalau tak silap dulu akak pernah beli pucuk keledek ni..tapi tak tahu nak masak apa..so masak lemak aje..hehe..memang boleh tahan sedap juga rasanya..goreng pedas pun sedap ya..ok lain kali boleh try..:)

izahdaut said...

Kecik2 dulu mak suka buat masak gini.tapi dulu2 tak layan sayur..haha..skrg cam rindu lak..

Kak madihaa miss u too.hehehe

hazila said...

Nampak macam sayur kangkung bila dah masak macam ni ye....

Mamasya said...

Aslmkum Ratna
belum pernah masak pucuk keledek goreng....teringat kalau kat kg mak suka masak lemak keledek dg pucuk keledek. tp mmg susah nak dpt pucuk keledek yg dijual.

Qhaifa Nur said...

dulu rajin beli kat OTK...sekarang susah nak dapat...memang sedapp

MamaFaMi said...

Assalamualaikum Ratna...

Tipah dah tertifu ni.. ingatkan kangkung, rupanya pucuk keledek!

ieda immi said...

saya tgk macam kangkung .. hurmmm kalau pucuk keledek .. seyess saya pun x pernah makan kak ..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sesungguhnya saya tak pernah tahu pucuk keledek pun boleh dimasak goreng macam... tak pernah makan pun.. nanti nak cuba... :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...