Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, February 5, 2013

Kek Chiffon Oren



Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua...


Lagi entry tertunggak yang nak dikongsikan hari ni... Minta maafla ye sebab Dapur MaDiHaA ni kerap sangat tayang menu2 tertunggak.  Rajin sangat ke memasak? Ishh.. takdelah rajin sangat.. paling-paling banyak pun sehari ada 2 menu atau resepi baru yang dicuba.  Yang biasanya... sehari hanya 1 resepi baru je yang dicuba.  Kadang2 ada jugak masak tak ambil gambar... takkan sayur tumis air dengan ayam goreng pun nak tayang..hehe.. Jadi bila sehari MaDiHaA hanya mampu update 1 resepi je... sebab tu terjadinya menu yang tertunggak tu.. kes 2 menu sehari lah yg jadi macam tu.. Lagipun.. hari Sabtu & Ahad memang jarang2 update... Takpelah eik.. janji update.. lagipun gambar tak basi.. tak kisah lambat pun..

Buat Kek Chiffon Oren ni sebab ada sebiji oren dalam petisejuk yang tergolek2 takde sapa nak usik... kulit pun dah hampir kecut... kesian dia.. hihi.. Dari membazir lebih baik ku selamatkan.  Bila dah jadi kek... lagi2 kek chiffon yang gebuss gebas ni.. alhamdulillah laku...

Terima kasih pada Gert untuk resepi ini.  Resepi disalin dari Mat Gebu.  Thanks to both of you.. Minta izin kongsi resepi kat sini ye.. 

 
CHIFFON OREN


BAHAN A :-)
1 3/4 cawan tepung berserbuk penaik (self-raising flour*
1/8 camca teh garam halus*(*disatukan dan diayak)
6 kuning telur gred A
1/2 cawan gula halus
1 biji oren, diparut kulitnya
3/4 cawan jus oren (jus oren tak cukup so MaDiHaA tambah 2 sudu besar sunquick tropika)
1/4 cawan minyak jagung/sayur

BAHAN B :-)
6 putih telur gred A
3/4 cawan gula halus
1 camca teh cream of tartar

CARA MEMBUATNYA :-)

1.   Panaskan oven pada suhu 175C. Dalam satu bekas, pukul kuning telur dengan gula hingga larut, masukkan kesemua bahan2 A dan kacau hingga semua sebati. Ketepikan.

2.   Dalam bekas lain yang bersih dan kering, putar putih telur hingga berbuih, masukkan gula halus dan cream of tartar, terus memutar dengan kelajuan tinggi hingga putih telur kental.

3.   Ambil 1/2 bahagian putih telur dan gaul dengan no. 1 sehingga rata. Masukkan baki putih telur tadi dan gaul hingga sebati. Taung dalam tin chiffon berukuran 10 inci (JANGAN lenser tin dgn mentega atau minyak), bakar selama 1 jam hingga kek masak. Test dengan mencucuk lidi sate dibahagian tengah kek, jika keluar bersih, kek masak.

4.   Terlungkupkan kek dan biar betul2 sejuk (dalam 1 - 2 jam), baru disisip tepi kek dengan pisau untuk dikeluarkan. Boleh dihidangkan...



Selamat mencuba!

20 comments:

Mas said...

terliur lak tengk kek cipon akak tu..
lama dah mas tak buat...

Amie said...

Nak bawa lari 3 keping kek chiffon oren tu Madiha... hmmm terbau harumnya! Sedapnya kalau tolak ke tekak dengan secawan teh 0 panas kurang manis!

lieyalatif said...

ADUH KAK....tgk kek akak ni tapi idung lieya dah terbau2 orennye...mesti semerbak jek bau kan kak bile dah kuar oven nie...

dulu mak lieya rajin buat kek ni ...

Gee® said...

Gebussss nyaaaa... nk secubit!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kak Madiha, sy paling suka kek chiffon oren ni, lagilah kalau dapat celup dalam teh 0, nyaman!!

ady said...

as-salam
Oh wow, this looks so good.., sounds a delicious recipe too.

Qhaifa Nur said...

lembut bila dimakan...cicah dengan air kopi best ni...

BUNDA a.k.a KN said...

assalam, salam kenal..

faa.rosli said...

waaa...gebunya kek cipon...sedapnya

Phong Hong said...

Kek cipon sure laku. Kat rumah PH kek ni akan habis dalam 1 hari. Takde chance nak simpan-simpan :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salammmm tuan rumah,atie singgah nk numpang mkn kek cipon tu :D

Asyifa Mustaffa said...

Amboi gebunya cipon akak....oren plak tu....mmg sedap sngt nie...!b

NM03 said...

rajin masak eh?

kita dah follow tau

Sue @ Nenie said...

Salam Kak...Chiffon kek memang kegemaran ni..tak kira apa perasa pun janji chiffon..makan banyak mana pun tak muak...

Rohah said...

gebu berongga chiffon ni..dah compem sedap kan..

Hafizah Mohamad said...

sedapnyer kak...petang2 makan kek chiffon oren ngan teh panas2...alahai...sedapnyerrr....

Marsita yahya said...

kalau tak memikiorkan telur yg salambak tu dah lama dah saya buat kek ni.

siti sabri said...

Salam akak..nk tanya kena pukul kuning telur dgn gula sampai kembang jd pucat atau sebatikan saje..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

SITI SABRI : pukul & kacau sebati je.. xperlu smpai pucat. akak kacau dgn whisker je.. agak2 gula dah larut & dh tak berbunyi tu kira ok dh tu..

onlinejobmalaysia said...

assalamualaikum dan slmt sejahtera. saya ingin tumpang iklan sebentar. anda ingin buat kerja part time? kerja yg tidak perlu kluar dr rumah. sesuai utk pelajar dan surirumah. dengan bermodalkan RM30 sahaja, anda dpt pulangan RM400-RM800 seminggu.

http://onlinejobmalaysia.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...