Tuesday, April 2, 2013

Kek Coklat Kukus (Chef Hanieliza)



Assalamualaikum & salam sejahtera...




Merajinkan diri godek2 kek untuk jamu anak-anak musim cuti sekolah yang lalu.  Maklumlah.. bila anak-anak ditinggalkan kat rumah (ayahnya ada sebab kerja shift malam) jadi makanan nak kena sentiasa ada kat rumah tu.  Kalau tak nanti.. bimbang pula kelaparan 'anak2 burung' ibu tu.. hehe...

Kek Coklat Kukus resepi Chef Hanieliza atau lebih mesra di panggil Kak Liza ni semua pun dah tau memang sedap, moist & lembut je.  Makan sepotong rasa tak cukup.  Mesti nak ambil lagi & lagi.  Kategori kek lembab begini.. ianya memang tak naik menggebu seperti jenis2 kek yang lain.. tapi kek jenis ini ia sedikit padat tapi teksturnya sangat lembut.  Tambahan pula kek ini di masak cara mengukus.. jadi bertambah2 sedap & lembut teksturnya.



Pada yang belum pernah cuba resepi Chef Hanieliza ni.. bolehlah mencuba ye.  Tak perlu bersusah payah nak topping dengan ganache atau krim coklat sebabnya.. dimakan begitu saja pun dah cukup terasa keenakkannya... penuh rasa coklat!

Terima kasih Kak Liza berkongsi resepi ni.   Mohon izin share resepi Kak Liza kat blog saya pula ye kak...

KEK COKLAT KUKUS

Sumber :  MaDiHaA aka Ratna

Bahan A [Kacau rata]

  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan air
  • 1 cawan butter cair
  • 2 cawan gula perang

Bahan B [ayakkan]

  • 2 cawan tepung superfine
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1 s/k baking powder
  • 1/2 s/k soda bikarbonat

Bahan C [kacau rata]

  • 1 biji telur ayam (MaDiHaA guna A)
  • 1 s/k esen vanilla

Cara menyediakan.

  1. Panaskan kukusan
  2. Kacau semua bahan A supaya sama rata.
  3. Masukkan bahan B dan kacau lagi.
  4. Masukkan bahan C dan kacau lagi supaya tidak bergentil.
  5. Lapikkan loyang dan masukkan adunan.
  6. Kukuskan selama 1 jam dengan api sederhana.(bungkus kain penutup kukus)
  7. Hiaskan dengan krim coklat




Selamat mencuba!

13 comments:

Nafisa81 said...

nampak cam senang nak buat...semangat..semangat

Qhaifa Nur said...

bila cuti sekolah permintaan dari anak2 pun banyak...
nampak sungguh sedap keknya...

mama sara nur said...

Assalam
sedap kalu kukus ni kan lembut je
Minggu lepas sy pun buat utk bw ke kg sambil tu kita pun layann he hee tambh kalori hihii

norzila said...

lama x buat dah kek kukus ni..tergoda zila tgk kelembutannya...dapat akak bg sepiring jadi le...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

simple jer resepi ni, sy suka kek yg kurang guna telur, sebab nak jimat, hehe

adda syuhada said...

siyes sedapp..

rahel said...

Salam..
Kak Ratna...Nampak sangat padat n moist kek coklat ni...teringin nak cuit siiiiiikit...

Nooriah Abdullah said...

salam Madihaa
aduh hitam berkilat kek tu pasti nya snagat lazat dan lembut je nmpaknya, dah lama jugak tak berkek coklat ni harus di cuba lagi lah bila nampak kek Madihaa ni terliurrr

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kak...
betul tu kak.. anak2 cuti sekolah ni.. mak/pak mmg gigih di dapor.. nak bagi anak makan cukup2.. sbb nya seharian kat rumah.. jadi benda lain tak ingat.. cuma makan je.. hahahahaha.. sama ngan nani lah.. asben masak mmg banyak setiap hari.. katanya tk nak bagi anak2 kelaparan.. hehehehe.. :)
kek ni mmg nampak lembut.. dan moist juga.. sedapnya.. lama dah tak wat kek coklat ni..

Ayu said...

Assalam ratna..
kek coklat kukus nampak sedap dan moist..samlah macam kat rumah akak..kalau anak2 ada kat rumah asiklah sekejap2 lapar..kadang2 tu baru akak nak duduk melepaskan lelah..yang itu berteriak lapar nak makan..bangun lagi kedapur..baru nak duduk lagi ..yang lain pulak nak itu dan ini..hehehe..sabor ajelah kan..tapi selalunya akak memnag tak sampai hati kalau anak2 suka makan dan nak makan apa yang diaorang teringin..mostly akan diusahakan...:)

ALoNa CintamaniszLite said...

mmg feveret sy laa kek coklat kukus ni....nyammm

obat alami tradisional said...

keliatannya sangat enak kuenya !!

Terapi Obat TBC

obat alami tradisional said...

keliatannya sangat enak kuenya !!

Terapi Obat TBC

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...