Thursday, May 22, 2014

Asam Pedas Cili Hidup Ikan Tongkol

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Gara-gara terliur sangat bila nampak Anna Qawina update kat FB gambar asam pedas yang Kak Anymz hidangkan padanya waktu beliau berkunjung ke rumah kak Anymz... takleh tunggu2 lagi.. petang itu balik kerja terus buat asam pedas juga.  Nak ke kedai beli daun kesum & bendi dah malas sebab nak cepat.. dok teringat ada daun limau purut & terung bulat... belasah aje guna apa yang ada.  


Masak ekspress sebab en. suami nak kerja malam.. selalunya dia yang masak tapi kebetulan pula petang tu bila MaDiHaA balik kerja dia terlambat bangun gara2 terlalu penat agaknya. Jadi sepantas kilatlah wifenya bersilat kat dapur.  Nak cepat punya pasal... MaDiHaA masak asam pedas kali ni guna cili hidup.  Senang patah2kan terus kisar tak payah nak rebus2 cili kering bagai.. hehe..

Hasilnya.... hmmm.... boleh tahan sedapp!!! Wah.. masuk bakul angkat sendiri nampak! Biarlah orang nak kata riak pun.. dah memang sedap di tekak ku.. hehe... Sebenarnya asam pedas versi pekat2 gini memang kesukaan MaDiHaA!  Sebab tu kena puji sedap.. yelah.. kita masak ikut citarasa sendiri kan.  Kalau kedai punya kadang tu cair lah, tak cukup masamlah.. macam2 nak dikomplen.  Masak sendiri.. hamek kau... siap hirup2 kuahnya lagi... hehe..

Ok dah.. cukup2lah puji diri sendiri tu.. macamlah orang lain tak pandai masak asam pedas.. tehehehehee....

 
Asam Pedas Cili Hidup Ikan Tongkol
Resepi : MaDiHaA

Bahan2
4 keping ikan tongkol saiz besar
2 sudu besar asam jawa berbiji + 1 cawan air
2 batang serai
2 helai daun limau purut/ secekak daun kesum
1 biji terung bulat ~ belah 4
1 biji tomato ~ belah 4
garam secukup rasa
1 sudu kecil rata gula
2 cawan air
sesendok minyak

Bahan kisar
6 biji cili merah
6 - 8 biji cili padi merah (ikut suka nak pedas boleh tambah)
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas (kalau saiz besar letak 1/2 inci je)
1 inci kunyit hidup
secubit belacan

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak masak & tumis bahan kisar & serai hingga wangi & terbit minyak.
2. Asam jawa ramas dengan 1 cawan air ambil jus.  Masukkan air asam jawa & 2 cawan air lagi & didihkan. Hampir mendidih masukkan ikan tongkol & renihkan sambil dikacau sesekali.
3. Masukkan daun limau purut, garam & gula.  Masukkan terung & biar hingga terung lembut & kuah agak pekat.  Rasakan apa yang kurang boleh ditambah.  Akhir sekali masukkan tomato.. kacau2 sekejap terus padamkan api.  Siap untuk dihidangkan.

Selamat mencuba!

6 comments:

Ayu said...

Assalam ratna..
Hehehe...memang kalau dah tak sempat..tapi tetap kena masak juga..Dan bahan2 iTu aje yg Ada..memang jadi McGyver lah kan..hehe..
Anyway..kita yang masak kita yg rasa..sedap pada kita..oklah tu..tak Ada riaknya pun..hehe..;)

MAY said...

menarik.semua bahan tu ada kat umh..hihi..tp daun limau dengan daun kesum tu optional ye?bkn perlu ke2-2nya masuk sekali?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

May: daun tu masuk salah satu pun dah memadai... kalau ada bunga kantan pun boleh masukkan juga...

Fai CeritaCinta said...

fai jarang masak asam pedas.. boleh la cuba resepi akk ni... kak, kalau bukan kte yg puji siapa lgi nak puji masakan kte. hihi...

Fazleyatul Aini said...

lapoooooooooo

iriana dewi said...

keliatannya sangat enak sekali , jadi ingin sekali untuk menyobanya !!

Obat Tradisional Hepatomegali

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...