Tuesday, May 20, 2014

Tenggiri Berlado

Assalamualaikum & salam sejahtera....


Dah petang baru sempat jengah blog.  So takyahla celoteh banyak2... layan resepi mudah ni ye... Resepi sambal macam ni memang kegemaran kami... si kecik bambam pun sekarang dah belajar2 makan pedas... berdesip2 sambil makan.. tapi suap tetap suap... senang ibu dia... hehehe...

Gambar hari ni pelik sikit... terlebih flash!  Ni gara2 telefon kehabisan bateri anak buat main games! Nak ambik gambar tengok2 dah terpadam terus... terpaksa pinjam handphone en. suami.. Takleh tunggu dah sebab en. suami nak pergi kerja shift malam.. nak kena packing lauk pauk semua.. hehe.. jadi guna jela mana yang ada... hahaha.. tak reti nak adjust handphone orang... belasah jelah..


Tenggiri Berlado
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
5 keping ikan tenggiri
garam & serbuk kunyit
2 biji tomato sederhana besar ~ dadu kecil
garam & sedikit gula
Minyak secukupnya

Bahan kisar (blender kering)
3 biji cili merah ~ patah2kan
5 biji cili padi ~ patahkan 2
4 ulas bawang putih ~ hiris kasar
8 ulas bawang merah ~ hiris kasar
1/2 inci kunyit hidup ~ dadu
 (tujuan bahan dihiris & dipatah2kan supaya mudah dikisar guna pengisar kering)

Cara menyediakan
1. Ikan dibersihkan & lumurkan dengan serbuk kunyit & sedikit garam.  Goreng  ikan, angkat & ketepikan dahulu.
2. Kurangkan sedikit minyak dalam kuali tadi.. tumiskan bahan kisar hingga wangi.  Masukkan tomato dadu & tumis hingga terbit minyak.
3. Masukkan garam & gula secukup rasa.  Bila dah ok.. bolehlah masukkan ikan goreng tadi & gaul mesra.  Siap untuk dihidangkan.

8 comments:

Bbwana adienia said...

wah, bestnya menu kak madihaa..

zila norazila said...

wah kecur..buln pose lauk camne pun sedap

Kakizan Omar said...

kat rumah kalau tak bercili ni memang tak sah.. resepi akak nie buat saya nak cari tenggiri hari nie.. tapi sempat lagi ker.. hihihihi :D

tun_telani said...

tun kalau tiap2 hari menu sambal pon xpe kak.. hehe.. mmg hantu sambal.

MamaFaMi said...

Sodap eh!

Fazleyatul Aini said...

ikan tenggiri memang feveret sebab tak banyak tulang hihi

lieyalatif said...

sedapnye kak...lieya kalo lauk gini, makan ngan nasi panas pun dah cukup...takyah sayur2 dah heheeheeh

Phong Hong said...

Sedap ni! Lagi pedas lagi best :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...