Saturday, February 21, 2015

Bengkang Jawi Kacang Hijau



Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua....

Hari ni entry express je ye.  Sebenarnya.. resepi ini MaDiHaA pernah kongsikan di Fotopages dah lama dahulu. Pada mulanya MaDiHaA begitu malas nak ulang kongsi resepi di Fotopages ke blog kerana ianya tentu mengambil masa yang lama memandangkan ada begitu banyak resepi2 yang MaDiHaA dah kongsikan di Fotopages sejak bertahun2 dahulu.  Tetapi oleh kerana beberapa bulan yang lalu berlaku masalah teknikal yang membuatkan laman Fotopages tidak boleh dilayari hingga berbulan2... buatkan hati MaDiHaA rasa begitu sedih kerana risaukan segala kandungan di situ akan hilang begitu sahaja.  Jadi untuk menyelamatkan sebahagian resepi2 yang pernah MaDiHaA cuba... MaDiHaA akan cuba transferkan semua resepi2 di Fotopages ke blog MaDiHaA walaupun ianya memerlukan masa yang agak panjang. Ia juga merupakan langkah untuk back up sekiranya FP mengalami masalah lagi.. MaDiHaA boleh mencari resepinya di blog.  Sayang rasanya sekiranya resepi2 yang pernah MaDiHaA cuba hilang begitu saja satu hari nanti...

Ok jom tengok resepi orang dulu2 ni.  Resepi ini MaDiHaA perolehi dari dapur Kak Rusnah.   Terima kasih Kak Rus. Orang2 lama mesti suka kuih2 macam ni.  Tapi orang muda2 mungkin tak ramai yang menggemarinya.  Jika ada yang ingin mencuba bolehlah salin resepi ye..




BENGKANG (Bingka) JAWI KACANG HIJAU
Sumber : Kak Rusnah

1 cawan tepung beras cap gajah berbadan ikan (Siam mari) (MaDiHaA guna tepong beras biasa jer)
½ cawan gula putih
½ sudu teh garam
½ cawan kacang hijau tanpa kulit yg telah direbus (rebus dulu baru sukat)
3 cawan santan
1 helai daun pandan

1. Semua bahan kecuali kacang hijau tanpa kulit diadun sebati dan dikacau atas api perlahan bersama simpulan daun pandan. (MaDiHaA kacau guna whisker.. cantik adunan tak bergentel)
2. Kacau lebih kurang 10 minit...bila dekat-dekat pekat...tutup api dan masukkan kacang hijau rebus tadi dan terus dikacau. Buang simpulan daun pandan dan tuang ke dalam acuan yang dilengser minyak (kak rus guna minyak sapi.. MaDiHaA guna minyak masak je)
3. Bakar dalam ketuhar yang 10 minit lebih awal dipanaskan (suhu 175C)....kalau dlm masa 40 minit atasnya masih putih bakar lagi sampai nampak kerak coklat2 gitu.
4. Tunggu sejuk barulah dipotong & hidang sebagai minum petang.

Selamat mencuba!

2 comments:

Eyma Balkish said...

Tak pernah makan rasanya kuih ini.. Insyaallah jika berkesempatan akan dicuba :)

Fizalgk said...

Salam kak...bengkang ni memang favorite mak saya. T/kasih kongsi resipi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...