Tuesday, February 17, 2015

Lepat Labu Bersagu



Assalamualaikum & salam sejahtera...

Hujung minggu baru2 ni MaDiHaA buat lepat labu untuk minum petang.  Buat pun tidaklah banyak sebab hanya ada sejuring saja labu lebihan buat sayur.  Nak dihabiskan untuk sayur takut tak habis, jadi berbakilah sikit dan bertapalah si labu tu 2, 3 hari dalam peti sejuk.  Fikir punya fikir... sedap juga kalau dibuat lepat ni... Kebetulan MaDiHaA ada ambil daun pisang kat rumah makcik untuk buat pais ikan patin (lupa plak snak gambar). Bila daun pisang ada lebih tu.. bolehlah buat kuih lepat.  Cukuplah untuk kami 4 beranak.  Hmm.. ingatkan anak2 tak suka.. rupanya bila dah siap.. berebut2 pulak anak2 dengan lepat yang hanya dapat 7 ketul tu.. hailah anak... Kadang2 ibu tak faham dengan selera anak2 ibu ni.. ada masa tak suka kuih manis... ada masa boleh pulak berebut2.. Takperlah.. ibu buat persepsi sendirilah.. mungkin kuih manis anak2 tak suka ambil waktu pagi kot.  Bila hidang waktu petang tentu anak2 suka... memang mengikut betul selera ayahnya... hehe...

Oklah.. kat bawah ni resepinya yer...


LEPAT LABU BERSAGU
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
1 cawan  isi labu kukus yang dilecek (jangan rebus nanti terlalu berair)(ukuran labu sebelum dikukus tu lebih kurang 3" lebarnya
1/2 cawan + 2 sudu besar tepung gandum
4 sudu besar tepung beras
1/2 cawan santan pekat
1/3 cawan sagu ~ dibasuh & tos
5 sudu besar gula (MaDiHaA letak 4 sudu je sebab takmau manis sgt)
secubit garam
Daun pisang secukupnya ~ dilayur api/dijemur supaya layu ~ siat ukuran sesuai & lap bersih

Bahan inti

Kelapa parut putih digaul dengan sedikit garam


Cara menyediakan
1. Campurkan isi labu bersama bahan2 lain kecuali daun pisang sehingga sebati.
2. Sediakan daun pisang. Letakkan bahan bancuhan lepat 1 sudu besar di atas daun pisang. Kemudian letakkan sedikit kelapa parut di atas adunan tadi.  Tutup dengan adunan lebih kurang 2 sudu besar sehingga kelapa parut tertutup.
3. Balut kemas2 membentuk kuih lepat.  Susun di atas periuk pengukus.  Sementara itu boleh panaskan periuk pengukus anda sehingga air mendidih.
4. Bila habis membungkus lepat bolehlah kukuskan lepat selama 25 - 30 minit.
5. Sejukkan dahulu lepat sebelum menghidang.

Selamat mencuba!

2 comments:

norhidana miswan said...

msti sedap nih, nmpak lg comei ada sagu tuh kak

tun_telani said...

Salam kak madihaa.. sama mcm husben tun, kalau bekfes xsuka mkn kuih manis.. petang ok pulak.
sedap nmpk lepat letak sagu.. makin sedap kunyah bila ada kenyal2 sagu tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...