Wednesday, February 18, 2015

Kerabu Taugeh Kerang

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Lama betul tak buat kerabu.  MaDiHaA terkenang2 betapa sedapnya kerabu taugeh campur kerang.  Kecur air liur dibuatnya.  Tapi apakan daya... buat masa sekarang ni belum berani nak makan kerang.  Masih berpantang makan seafood2 yang 'gatal' ni ye.  Kesian kat seafood...  padahal dia tak gatal pun.. orang yang makan yang gatal... tapi dia jugak dipersalahkan.. hahaha...

Ok dah merepek2... jom tengok resepi yang dah lama MaDiHaA buat ni... Kira aci jelah kan share resepi & gambar lama.. janji bukan gambar curi orang punya... betul tak?


KERABU TAUGEH KERANG
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

 
Bahan2
1 kg kerang ~ rebus & ambil isi
1 mangkuk besar taugeh ~ celur kejap
1 biji bawang besar ~ mayang
1 kuntum bunga kantan ~ hiris
3 batang serai (2 btg dihiris nipis & 1 btg* dikisar bersama bwg & cili)
5 ulas bawang merah* ~ hiris kasar
2 ulas bawang putih* ~ hiris kasar
8 biji cili padi*
1 sudu besar udang kering*
garam, gula & perasa
1 sudu besar asam jawa (bancuh dengan ½ cawan air)
2 sudu besar kerisik (yg dah siap tumbuk)
sikit minyak utk tumis bawang & cili

Cara2 Menyediakan
1. Panaskan sedikit minyak dan goreng sebentar bahan2 bertanda * dan juga sebatang serai hingga layu. Angkat & kisar bersama dengan jus asam jawa.
2. Campurkan kerang rebus, taugeh celur, bawang besar mayang, hirisan serai, bunga kantan, kerisik, bahan2 kisar serta bahan2 perasa (garam, gula & perasa) secukupnya. Gaul rata dan perasakan secukup rasa. Sedia utk dihidang... memang sedapp :P :P 


Selamat mencuba!

2 comments:

norhidana miswan said...

sodapnyer..... kalau dana kerabu perut ngn toge pun sodap... nyum2

kehidupan sihat said...

sedap ye kerabu kerang..

tp apa jenis kerabu pun memang buka selera makan..

Nasi panas satu !hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...