Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, August 17, 2010

Pajeri Terung



Ada orang panggil pajeri.. ada juga yang panggil paceri.. aku selalu panggil paceri.. tapi hari ni teringin nak guna nama pajeri pulak.. hehehe... salah satu lauk feberet & yang membuka selera tak kisah bila2 pun.. terutama bila tiba Ramadhan.. Tak kira apa2 jenis pajeri pun semua aku suka... tapi yang ini aku masak sehari sebelum Ramadhan sebab teringin sangat2 masa tu... Resepi semasa aku masak pajeri ni main campak2 aje... tapi resepi yg aku pos ni aku copy resepi Chef Hanieliza sebab resepi aku pun lebih kurang gini gak... cuma ada sedikit penambahan bahan2 lain yg aku tulis kat situ.. aku malas nak taip so copy ler senang...kena tambah sikit2 tu takpelah kan.. hehe.. Terima kasih ye Kak Liza.. halalkan saya C&P resepi akak yer...

Bahan2
7 ~ 8 biji terung panjang saiz sederhana/kecil [buang tangkai & belah dua tapi jangan putus ~ sila check juga kalau2 isi terung diserang ulat yer.. silalah buang bahagian tersebut ~ cuci bersih]
3 cawan santan pekat [1 biji kelapa] (tambah lg kalau rasa tak cukup)
1 inci halia ]
5 ulas bawang merah ] tumbuk (nak hiris pun buleh)
2 ulas bawang putih ]
1 sudu besar udang kering [tumbuk] (tak letak pun masih sedap jugak)
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang (aku tambah)
1 biji buah pelaga (aku tambah)
3 kuntum bunga cengkih (tambah ini juga)
6 sudu besar rempah kari ikan [bancuh ngan air]
4 sudu besar minyak (aku lebihkan sikit)
2 sudu besar gula merah
2 sudu besar kerisik (guna yg goreng sendiri lebih sedap!)
Garam secukup rasa
serbuk perasa (aku tambah)
sedikit air asam jawa (aku tambah gak.. sikit je.. kalau buat pajeri nenas, kedondong atau mangga muda tak perlu letak dah asam jawa)

Cara membuat
1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bahan tumbuk, kulit kayu
manis & kawan2nya (4 sekawan) dan rempah kari yang digaul dengan air.
2. Masukkan kerisik dan kacau supaya rempah tidak melekat pada
periuk.
3. Masukkan santan, air asam jawa dan garam serta gula merah. Bila dah mendidih masukkan terung. Sentiasa dikacau2 supaya tak membuak.
4. Masak hingga kuah pekat dan naik minyak serta terung agak lembut.
5. Sedia dihidangkan.

Terima kasih..

3 comments:

Ruziawati Bukhari said...

pajeri terung blom makan.. pajeri nanas dh biasa.. tp ni beh ni!! kelainan.. something..

petang ni masak apa kak? huh! awalnya t bertanya.. lalalala...

Lin Rosli said...

Sedapnya Pajeri Terung Ni....Lama Tak Makan...Poslah Kesini...Hehehehe

KSWSK said...

wa panggil pajeri...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com