Terima kasih kepada yang sudi follow....

Friday, August 20, 2010

Kue Teow Goreng



Masa melawat rumah cyber si Nuanza (Mrs. Garpil) tak lama dulu.. tiba2 terpandang kue teow yang dia goreng.. fullamakk... punyalah nampak sodapp.. hehehe... masa tu sebenornya belum lagi masuk bulan puasa... aku ni memang 'hantu' kue teow goreng tambah2 kalau ada kerang.. cuma masalahnya.. aku selalu sgt fail kalau goreng kue teow ni.. selalu je tak sedap kat tekak aku.. mmg tak pandai betul aku ngan kue teow nih!! Kalau mee atau bihun tu pejam mata pun boleh goreng.. hehehe... so berbuka puasa hari bila aku pun dah lupa dah.. maka tertunailah impian nak menggoreng kue teow resepi nuanza nih... hishh.. walaupun puasa & tak boleh merasa.. tp alhamdulillah.. secukup rasa & memang sedapppp!! Husband pun puji ckp sedap.. Kakak Dini pun ckp mcm tu jugak.. alhamdulilah.. Terima kasih byk yer Nuanza/Shalieda untuk resepi yang dikongsikan.. akak goreng 1 kg kue teow so.. akak dah edit ikut resepi yg akak buat.. hehehe.. yelah.. akak ramai kan... kenalah goreng lebih...

Jom tengok resepinya... maaf akak dah edit & ada tokok tambah sikit resepinya..

Bahan2
1 kg kue teow
4 sudu rata serbuk cili ~ bancuh ngan air (nak pedas sikit leh lebihkan)
10 ulas bwg putih ~ tumbuk
1 kg kerang ~ rebus & ambil isinya
400 gm udang ~ buang kepala & bersihkan
4 biji telur
2 ~ 3 genggam tauge (letak lebih)
10 pokok kucai
1/2 sudu teh minyak bijan
5 sudu kicap pekat
7 sudu kicap masin
3 sudu kicap manis
Minyak utk menumis (dlm 2/3 cawan ~ agak2 je nih)

Cara Menyediakan

1. Panaskan minyak lalu tumis bwg putih hingga wangi. Masukkan pes cili
kacau hingga wangi.
2. Masukkan minyak bijan dan semua jenis kicap. Kacau2.
3. Masukkan telur yg dipukul sedikit & biarkan telur membeku sedikit sblm dikacau hancur. Pastu masuk udang & kerang.. biar kejap dalam 2 ~ 3 minit.
4. Masukkan kue teow yang dilerai2kan, tauge dan kucai & kacau biar sebati.

Nota: Kalau rasa2 kurang masin tambah kicap lg.. tapi resepi ni MaDiHaA dah siap tulis yg MaDiHaA tambahkan kicap2 tu.. so kalau anda seorang yg pemasin bolehlah tambah lg kicap.. Nak sedap lagi, tumbuk cili api + kicap.. atau boleh jugak dimakan dengan jeruk cili hijau... yummy...)

Selamat Mencuba!

2 comments:

Lin Rosli said...

Salam....
Wah Sedapnya...Kuey Teow Goreng....

Ruziawati Bukhari said...

t : telan air liur sajok!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...