Terima kasih kepada yang sudi follow....

Thursday, August 26, 2010

Bebola Roti Goreng



Satu lagi menu mudah untuk dibuat & sedap pula disantap.. Masa tengok Lizahanum buat tu memang dah berkira2 nak buat. Sebab bahan2nya mudah & nak buat pun senang. Tapi tertunda2 jugak membuatnya sebab sampai rumah selalu aje lewat.. Pastu.. aku tengok kawan2 yang lain lepas sorang sorang dok mencuba.. aihhh.. takleh jadi nak kena wat jugaklah sbb makin teringin aku jadinya tengok dorang tu buat.. hehe.. akhirnya menjadi gaklah bebola roti aku ni dibuat untuk berbuka beberapa hari lepas.. T.kasih ye Liza sebab sudi berkongsi resepi mak Liza ni.. anak2 akak suka sebab walaupun boh cili merah tu tp tak pedas.. sampai anak2 dok order mintak wat lagi.. akak share resepi kat sini tau.. halal ye..

Bahan-Bahan
14 keping roti ( plain white bread) ~ potong menjadi kepingan kecil
2 biji telur (saiz besar)

3 batang cili merah ~ dihiris
1 biji bawang besar ~ didadu halus2
sedikit daun sup/bawang ~ dihiris halus (guna daun sup lebih bangkit baunya)
2 sudu teh serbuk lada putih
garam secukup rasa
perasa ikan bilis (guna 1/2 kiub)
minyak utk menggoreng

Cara menyediakan

Masukkan roti ke dalam mangkuk yg besar. Kemudian pecahkan telur ke dalamnya.. masukkan cili merah, bawang, perasa ikan bilis yang diperoikan dan daun sup/bawang. Gaul rata-rata. Akhir sekali, masukkan garam dan lada putih serbuk. Gaul rata2 dan kepal2kan menjadi bebola. Buat bebola roti hingga habis. Gorenglah seperti anda menggoreng jemput-jemput biasa. Hidangkan bersama sos cili yg anda gemari.

5 comments:

Ruziawati Bukhari said...

akak. sedap ni.. x penah cuba.. bolehla cuba nanti.. :-)

cplud miera said...

sedap nye kak..nk cube gkla..thanx share resepi ;)

Fiza Nordin said...

klu gantikan dgn udang atau ayam pun sure sedap ni ye kak....

Anonymous said...

x pakai tepung ke?

ERMA HARIFUDDIN said...

Assalamualaikum Pn Madiha, sy dah buat resipi,alhamdulilah menjadi juadah tuk berbuka puasa smlm.. Sedap..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com