Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, October 29, 2012

Rezeki raya.....

Assalamualaikum...

Alhamdulillah dipanjangkan umur & selamat kembali semula dari kampong halaman.. Syukur masih berpeluang untuk mencoret lagi di blog kesayangan ku ini....

Raya korban kami kali ini betul2 sederhana... tiada bertemu dengan rendang maupun ketupat... lontong atau lodeh jauh sekali... alahaii.. kasihan sungguh! Tapi alhamdulillah.. dapat juga merasa lemang, gulai asamrong & laksa penang. Kat rumah mak mertua hanya sempat goreng bihun aje.. itupun biras yang masak.  Kami bertolak dari PJ 1.30 am... ingatkan dah takde jem.. rupa2nya 5 minit lepas bayar tol Gombak jalan dah melekat! Pukul 5 pagi (pagi raya) jugak baru sampai rumah mak.

Hari raya sempatlah berjalan ke rumah makcik & pakcik sebelah suami (walau mata macam takleh nak celik.. hehe) tapi raya kali ini agak kesuntukan masa kerana raya di hari Jumaat.. kaum lelaki nak solat Jumaat pula.. jadi masa tu agak terhad. Ada yang tak sempat nak ziarah tapi tak apalah.. nak buat macamana.. Apapun.. hari raya kedua dapatlah berkumpul semua makcik & pakcik suami sebab sepupu suami ada buat korban seekor lembu. Ada masak2 juga & jemput jemaah masjid bertahlil & makan tengahari kat rumahnya. Macam biasa bila beraya kat rumah mertua memang takde sessi bergambar2... jadi harap maklum!

Yang paling seronok sekali tu.. raya kali ni dapat makan buah kegemaran! Apa lagi kalau bukan buah manggis! Buah2 lain tu tak berapa nak layan sangat... tapi kalau buah manggis tu memang kecik hati wooo kalau orang tak pelawa... hehe... Terima kasih andak & sepupu2 suami yang rajin melayan tolong panjat & petik manggis, langsat & duku.  Walaupun manggis baru je nak belajar2 masak.. tp alhamdulillah dapatlah juga merasa & bawak balik sikit ke PJ. Buah durian belum banyak gugur lagi.. tapi dapatlah merasa juga. Tapi durian bukan buah kesukaan ku.. huhu.. Buah kundang pun tengah lebat berbuah. Dapat gakla makan cicah collek... tapi wrong timinglah sebab tekak tak terasa nak makan asam sangat sebab baru lepas menses.. hehe.. selalunya seminggu sebelum menses yang terasa nak makan asam sangat... sebab tu buah kundang tu aku ambik sikit je bawak balik. Selebihnya bagi kat adik ipar je bawak balik Kajang.. dia kata nak buat jeruk.  Oklah.. cukup dulu merapu pagi2 ni ye... meh tengok apa rezeki raya dari kampong kali ni..

Ada ubi kayu, jering cambah (dalam plastik biru), limau nipis, manggis, duku, langsat (yang bercampur), buah kundang & pisang sematu.  Alhamdulillah.. inilah rezeki raya kami.. & lagi bila balik ke PJ dapat pula kiriman daging korban dari makcik kat PJ ni. Terima kasih semua!

Bertemu lagi!

11 comments:

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum kak... :)
alhamdullillah.. rezeki raya aidiladha.. banyak buah tangan kan.. syukur ke hadrat allah s.w.t.. :)
sonok kan.. raya kat KL pun best.. :) lagi2 kalau raya kat kg.. :D

tun_telani said...

Selamat hari raya kak madihaa.. sama laa kita!! buah feveret manggis tuu.. tun blh ngadap 1 plastik mkn sorang2. hihi..
adik tun smp ko 3 pagi mlm raya. bertolak lepas maghrib. huhu.. kesian betul.

Salmi Khairil said...

bestnye...

Lya Colours said...

ubi kayu. goreng sodap ni

Qhaifa Nur said...

seronoknya, macam2 dapat....
rezeki tuh.....

Cida de' Nuanza said...

wahhhh...syoknyer blk kg...
mcm2 buah ada tu...

re: kak..yg pasal mee kari tu sebenarnya dh hampir lupa cara buatnya...wpun penah buat... sbb tu yg semalam main taram ja.. asalkan jd kari..hehe

mama sara nur said...

sama la kita k.madiha, lemang pun mak sy suh org buatkan 2,3 hari sblm raya tu ayah sy tak sehat sgt mak pula bila jg ayah jadinya dia pun penat takleh tido kuranglah sehatnya..lg kitorg x kemana duk umah je
bestlah manggis dah masak yek, kg Nuri blm lg,manggis durian langsat rambutan lebat mungkin bln 12 ni masak la
yg bw blk pisang je he he

sabar dubai said...

rejeki...rejeki...ni xsaba nk blik msia nk mkn manggis ni...slmt hari raya kak madihaa

EmbunRosaliza said...

Assalam madihaa, bestnya kalo blk kampung mesti ada saje yg boleh di bawa blk kan, tu yg buat akk paling suka blk kampung heheh. Mangis buah kesukaan akk juga tu, tapi kat rumah akk pokok kecil lagi baru belajar berbuah je, kalo ada buah setakat sekilo je sepokok kekek

Kak Izan said...

Waaaaa.... bestnya dapat bawak balik ole2 dari kampung.....kita kalu balik kpg jarang bawak ole2.....huhuhuuuuu...

Kak Am said...

tak dpt mkn rendang tak perlah kan madiha..tapi buah tangan dari kg rasanya tu.. dah cukup berbaloi-baloi lagi..!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com