Tuesday, October 23, 2012

Gulai Lemak Perut/Babat dengan Rebung

Assalamualaikum....
Apa khabar semua? Diharapkan kalian semua sihat2 sentiasa ye.  MaDiHaA dah 99% okey.. badan dah sihat cuma fikiran je ada sedikit terganggu... biasalah kan..  Ada yang dah membilang hari untuk pulang ke kampong? Tentu dah tak sabar2 nak balik kampong kan? Bagi negeri Pahang esok adalah cuti Hari Keputeraan Sultan Pahang... dah tentu2lah ramai yang ambil kesempatan bercuti awal dengan mengambil cuti pada 25hb tu kan... sebab 26hb dah raya haji... waaa... seronoklah u all dapat cuti lama & balik kampong awal!  Bagi MaDiHaA dan suami.. masih bekerja seperti biasa sehingga hari Khamis.  Kemungkinan akan bertolak pulang ke kampong suami pada Jumaat awal pagi antara 1 - 2 pagi sebab hari Khamis tu suami habis kerja sehingga 12 tengah malam.. Harap2 waktu kami balik nanti Karak Highway dah kurang jem... hehehehee.... Apa2pun.. MaDiHaA doakan bagi yang nak balik ke kampong tu semoga perjalanan kalian semua selamat pergi & pulang & semoga kita semua sentiasa berhati2 semasa memandu..
Oklah.. bila cerita pasal kampong... terus teringatkan menu2 kampong yang memang sentiasa dekat di hati.. antaranya ialah lauk ini... lauk siaran ulangan... tapi tak pernah jemu... sedap!
 
Gulai Lemak Perut/Babat & Rebung

Bahan2
½ kg perut lembu yg dah dibersihkan ~ potong kecil2 memanjang & cuci bersih
½ kg rebung jeruk (sekarang abang suka beli rebung yg kecik & panjang2 tu.. so kena hiris2 sendiri) 
2 btg serai ~ ketuk
serbuk perasa & garam (jika perlu sebab dah bubuh garam kasar)
sebiji kelapa di ambil santan secukupnya
1 keping asam keping (taknak letak pun takpe sebab rebung dah masam)

Bahan ditumbuk/kisar halus
4 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
15 ~ 20 biji cili padi (ikut kepedasan yg anda suka) 
1 biji cili merah
2 inci kunyit hidup ~ tumbuk halus
sedikit garam kasar (utk memudahkan cili lumat serta kurangkan percikan waktu menumbuk)
 
Cara memasak
1) Rebung direndam dengan air bersih beberapa jam untuk mengurangkan rasa masam & bau. Toskan. Rebus perut hingga empuk kemudian tos dah ketepikan.
2) Jerang santan bersama bahan2 tumbuk, serai dan perut yg dah direbus tadi. Kacau2 sentiasa.
3) Bila mendidih.. masukkan rebung, asam keping, serbuk perasa & garam (jika perlu).
4) Biarkan mendidih sambil dikacau2 selalu agak tidak membuak.
5) Rasakan garamnya & bolehlah dihidangkan.
Selamat memasak!

17 comments:

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum...
akak.. syukur alhamdullillah.. 99% sihat ye.. nani ni sihat.. tapi jalan cam pegiun kak.. hehehe.. :) sakit tulang belakang ni.. nasib mak labu kan.. :)
wahhh sedapnye gulai lemak rebung ngan perut..
>> nani tak balik kg raya haji ni.. asben kata tak balik.. so tak balik lah... kitorang raya sini je kak.. :) selamat balik kg dan selamat menyambut hari raya kurban ye kak.. :) pandu selamat ye.. :) hati2 di jalan raya.. :)

Ucu Faridah said...

ucu pantang kalau masak ada rebung..sah2 rebung yg habis dulu...tapi babat ucu x pandai mkn...sedeh lahhh..

Kak Rose said...

nampak sedap... tp dua2 tu kak rose x pandai makan... melainkan rebung yg fresh sbb x de bau. tp susah nak dapat rebung fresh kan...

sis intan said...

salam. memang mengancam betul gulai rebung dgn perut ni.
anyway, selamat pulang ke kampung...sy pun nak lalu di karak highway :)

Qhaifa Nur said...

mmg sedap babat + rebung ni...
bila masak rebung, anak2 mesti kata mama bau apa yg busuk ni...

Bicara Kak Noor said...

salam Madiha
aduh teruja nya akak tengok kan babat tu sedp ni akak suka masakan macam ni mmg kena dgn slera orang tua kan macam akak ni heee kena cari rebung dan babat ni nampak nya

Kjee said...

Rebung Madu dah ada. babat jer nak kena beli. Hari ni nak suruh Unclepali beli kat Pasar Malam lah. Esok buat. Hehehe

Marsita yahya said...

Kak, semoga selamat sampai ke destinasi...saya pun balik kg jugak tapi 40 minit je jalan...lama tak makan gulai rebung ni...teringin lak rasa.

m.u.l.a.n said...

lazaattt...!!!

Selamat Hari Raya..!!

Lya Colours said...

tak makan rebung. hihi

Mat Gebu said...

Ini betul2 godannnn........

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Kak Madiha..

Akakkkkkkkkkkkk...suka sangat rebungggggggg...Masak dengan daging macam ni pun best rebung ni...Terliur ni kak..

Qasey Honey said...

slm Kak Madihaa...

wah ni dah kuar dh menu dr sumber lembu..hihi...raya korban bakal mjelma 2 sje lg ni...tp ade resepi babat n perut...ok la tu..mberi idea pd yg nk mcuba pula..hehe

Rohah said...

mengancam selera ni kak...babat ni mmg dah jd menu wajib blah mertua.beberapa hari lg ni, dapatlah mkn insyaAllah..

tun_telani said...

Salam kak madihaa.. seronoknyerr blk kg..tun tahun ni raya kt bintulu je :(
dua2 main ingredients tun x pndai makan. hihi..

norhidana said...

wahaaaa sedapnyer kak, terutama babat tuh, feveret sepanjang zmn tuh kak cumenyer dana tak reti sgt mkn rebung sbb ada bau skit...

JUICY CAFE said...

As-salam sis..
Tak pernah makan, 1 hari pasti nak cuba..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...