Friday, October 5, 2012

Kerutuk Telur Rebus Berkentang

Assalamualaikum...
 
Salam bertemu kembali.. Mohon maaf kerana tuan rumah kembali menyepi beberapa hari kerana tuan rumah ada urusan penting yang perlu diuruskan diluar kawasan.  Untuk hari ini ku kongsikan resepi enak yang sangat mudah & murah belanjanya.. hehe..  Bolehlah mencuba kalau rasa dah jemu dengan lauk berasaskan ayam, daging & ikan... Kali ni kita makan lauk telur pulak ye...  Jarang sebenarnya masak lauk telur yang disertakan rencah atau kuah macam ni.. biasanya hanya di goreng dadar & kalau rajin hanya disupkan aje.. tapi kali ni kita ubah selera sikit... kita masak Kerutuk Telur Rebus Berkentang dengan sedikit olahan dari MaDiHaA ikut citarasa keluarga...

Jom cuba!


Kerutuk Telur Rebus Berkentang
Resepi olahan : MaDiHaA

Bahan-bahan:

1 peket rempah kerutuk Adabi
6 biji telur rebus ~ kupas kulitnya
2 biji kentang ~ kupas kulit & potong 6 (jika kentang bersaiz besar) & goreng empuk.
1 1/2 sudu makan kerisik
2 1/2 cawan santan sederhana pekat- daripada 1 biji kelapa
2 batang serai diketuk
1 sudu besar gula merah
1 sudu teh asam jawa ~ ambil jusnya bancuh dengan sikit air
garam secukup rasa
minyak menumis secukupnya
 
Bahan Kisar
10 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
8 biji cili padi
1/2 inci halia
1/4 inci lengkuas
 
Cara Menyediakannya

1. Bancuh rempah kerutuk dan bahan kisar hingga rata.
2. Panaskan minyak dalam periuk. Tumiskan bahan kisar yang dibancuh & serai hingga wangi & pecah minyak.
3. Kemudian masukkan kerisik, santan, air asam jawa dan gula merah. Masak seketika. Masukkan telur rebus yang dikupas serta kentang yang telah digoreng. Masak sehingga pekat. Masukkan garam secukup rasa, kemudian bolehlah dimatikan api dan dihidangkan.
 
 
Selamat mencuba!

13 comments:

JaSSNaNi said...

Waalaikumsalam.. kak..
Menyepi atas urusan tak per kak.. moga akak sihat2 selalu ye.. :) anak camne? dah uruskan hal kemasukan ke asrama tu? dah tu interview nye camne kak? dah tau ke keputusannya.. hopefully semua nya berjaya.. success.. :)
>> kalau anak2 nani.. telo bulat diorang panggil.. asben nani suka wat kari or masak sambal.. tapi tetap panggil telo bulat.. hehehe.. sbb ada banyak jenis kan.. telo bulat camni.. telo mata yg goreng punya.. telor hancur lak jenis pecah dlm sambal tu je.. heeheh..

fiszah_pjo said...

sedapnye..klu sy konfem amek kuah je.sy kurg suka telur rebus..nk kuah sikit kak

hazila said...

Telur pun kalau dah diolah boleh jadi lebih sedap dari lauk yg lain.

JaSSNaNi said...

Pstt>>> akak... nani nak wat keje.. mr mama tak bagi.. nani dok dapor dia soh dok depan.. nani nak baring dia soh masuk bilik.. nani nak makan dia bagi.. dia tanya je nak apa nak apa.. hehehehe.. jenuh bulat la nani nanti.. sbb dok saja.. kesian gak kat dia.. sbb dia yg banyak wat keje.. dah keje berat dari nani.. nani kat opis dok kat kusi.. depan pc.. dia pulak kena angkat berat2.. kesian gak fikir.. balik rumah dia settle kan keje rumah.. ape pun syukur alhamdullillah.. hanya allah saja dapat membalas jasa baik dia.. x nak la sampai 10 kak.. tak larat.. hahahahah.. cukup kot lepas ni.. umur dah 35 pun.. ehehehe
>> nani ingat kakak dini dah abis exam.. sbb baca kat atas ada urusan.. terus teringat urusan interview tu.. ape pun nani doakan semoga kak dini berjaya nanti.. :) insyaALLAH.. aminnnnnn

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Madihaa...tadi br balik dr umah Mas,dia pon masak telur gak tp kari telur.Kdg2 jemu gak kan mkn ikan,ayam...sekali sekala msk telur mmg best!

zila norazila said...

salam syg kak madiha,
telur mmg wajib ada klu kt umah kan..zila pun sama klu boring2 msk lauk telur jew senang..x byk cerita..tp wt camnie x pernah try lg..nampak sedap jew..nnt zila nk cuba jgk:)

rahel said...

Adededeee...sedap nampaknya kerutuk telur ni....bole mkn nasik byk tau...

Qasey Honey said...

slm Kak Madihaa...

waduhhh kecur pula tgk kerutub telur ni...mcm nk cuba juga la..nmpk sedap sgt...QH amik resepi yer kak...tq

Hafizah Mohamad said...

Salam...sedapnyer kak...dap dap dap...kalau kita ganti dgn dgg boleh x...fiza x berapa makan sgt telur rebus ni...tp kalau telur grg mmg laju jer...he he he

Amie said...

tentu sedap ni Madiha... belum pernah kumasaka kerutuk telur, pastinya kuahnya yang pekat tu mengancam selera!

izahdaut said...

sedapnya nampak lauk akak tu sebab nampak bersalutt jek telur tu.. hmmm nak try gak la..simple dan menyelerakan

Jefry said...

selera makan saya jadi pertambah, izin membookmarknya

cikmanggis said...

Nostalgia makan kerutup telur ni..time kecik kecik dulu jika mak cm masak kerutub telur begini mesti seperiuk telurnya kerana adik beradik kami yang ramai..bila belah telur tu kami tuangkan sedikit budu..sedapnya tapi sejak jadi orang tua ni tak pernah buat cam tu hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...