Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, October 30, 2012

Penkek Tapai Ubi / Fermented Tapioca Pancake

Assalamualaikum....

Dah lama tak buat penkek.  Kadang2 tekak ni teringin juga nak makan. Tapi bila mengenangkan anak-anak kurang suka dengan penkek terutama kalau buat untuk sarapan pagi... terus niat terbantut.  Biasalah anak-anak dah terbiasa dengan sarapan berat seperti nasi goreng, mee goreng, cekodok dan sebagainya. Kalau buat sarapan ala2 omputeh (yang manis) ni memang anak2 tak berapa nak layan sangat... ayahnya pun sama.. memang selera melayu @ kampong lah katakan.. hehe.. Last-last nanti ibu dia jugak yang kena perabiskan penkek tu sorang2!  Mungkin kalau nak bagi dorang makan penkek ni, kena buat masa minum petang.. rasanya bolehlah 'jalan' sikit kot. hehe.. 


Kali ni tekak ibu teringin nak makan penkek.  Tapi bukan penkek yang fluffy2 atau yang guna tepong saja tu.  Kali ni tekak ibu teringin nak rasa penkek dari tapai ubi! Wahhh... menjadi jugak eksperimen ku yang tak seberapa.. hehe.. Tak sangka... bukan ibu je yang suka penkek ni.. rupa2nya anak2 yang dulu taknak layan penkek telah berjaya menghabiskan beberapa keping penkek ni.. Agaknya kena dengan selera dorang kot.. Alhamdulillah.. bukan nak puji.. tapi penkek tapai ubi ni memang sedaplah rasanya. Lain dari yang lain. Lembut sangat. Makan masa panas atau sejuk tetap sedap.  Makan macam tu saja pun dah sedap.. tak payah nak makan dengan butter atau jem dan sebagainya.. Yang dalam gambar tu.. sekadar hiasan je ada jem.. padahal kami makan kosong je. Sedap!  Jadi kalau ada tapai ubi yang tak terhabis dalam peti sejuk tu... bolehlah godek2 jadikan penkek ni ye... Ada kelainan rasanya di situ... Tapi terpulanglah pada selera masing2 kan. Kalau tapai ubi pun korang tak suka.. mungkin penkek ini pun korang tak suka juga.. hehe.. Selera masing2 tentunya tak sama...

Kalau nak cuba ini resepinya..


Penkek Tapai Ubi
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
1 ½ cawan tepong gandum
½ cawan susu segar / susu cair
1 biji telur
2 ½ sudu teh baking powder
Sedikit minyak masak

Bahan kisar halus
½ cawan tapai ubi
1 ¼ cawan air
½ sudu teh garam
1 sudu besar gula pasir

Cara menyediakan
1. Sediakan bahan2 kisar & masukkan dalam satu bekas membancuh.
2. Ayak tepong gandum bersama baking powder. 
3. Campurkan telur & susu segar ke dalam bahan2 kisar & kacau rata menggunakan whisker.
4. Masukkan bahan tepong sikit demi sikit & bancuh sehingga menjadi batter yang halus.
5. Panaskan kuali non stick dengan api perlahan & titiskan sedikit minyak.  Ambil sesenduk batter penkek & masak seperti biasa. Pastikan garing kedua2 belah penkek tersebut sebelum di angkat & dihidang. Sedap dimakan begitu saja atau dengan jem kegemaran.


Selamat mencuba!


20 comments:

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum kak....
nani tak penah makan tapai ubi kak... :(
hari tu cuti hari sabtu.. tetiba lepas lunch, teringat nak pekena cendol.. so ajak mr mama kuar.. gi cari cendol.. tu pun mintak kul 2.. kul 6 baru dapat.. sbb mr mama kata penat nak turun.. perut penuh sangat.. hehehehe.. dok umah atas camtu la kak.. malas turun bawah, sbb tak larat nak menapak naik atas balik.. ehehehe..
lepas tu kat kedai cendol tu.. (cendol kedah) nani nak order cendol tapai.. mr mama tak bagi.. sbb dia kata tapai bergas.. tak elok nanti utk ibu mengandung.. hmmmm so tak jadi ler nani makan cendol tapai.. fev nani biasanya cendol pulut.. :) :)

Liza said...

salam madihaa, mst lg best pancake ni kan, Liza pun suka dgn tapai ubi ni...

Kak Izan said...

anak2 saya suker ngn penkek nasi n cekodok nasi... kalu makan ngn susu lgi laaa tak sempat mak dia nak duduk makan penkek dah habis kat pinggan.. emmm nak gi batu belah batu bertangkup laaa... :D

hazila said...

Tapai ubi pun sedap kalau buat kek. Memang lembut je. Tapi belum cuba buat pankek lagi.

Qhaifa Nur said...

sedap pancake letak tapai ubi...
anak2 dah kata sedap, mmg terbaek lah.....

JaSSNaNi said...

akak.. cer story sket.. kenapa kena pindah dok kg? smlm citer sedey.. tapi dapat tangkap sikit2 ler.. sbb abang nak jaga mak dia ye.. :) so akak ngan semua pindah dok kg? camtu ek? sabar ye kak..

Marsita yahya said...

kreatif....nampak gebu dan sedap. TQ sebab shar resepinya...saya copy ya...

m.u.l.a.n said...

wallaaa... sedap ni..!!

rahel said...

wallaaa...style om puteh ek...sedap tu..

Qasey Honey said...

slmt arai raya buat kak Madihaa sekeluarga...

sedapnya..menu omputih yer harini...mata kena tukar kaler biru tau..hehe
dh lama juga QH xbuat pankek ni..hb kurang gemar..kang xpsl2 QH kena hbiskan semua nti..hihi..tp pankek ni lain dr yg lain..cmne yer rasanya bile buh tapai dlm tu..mesti sedap skali ni kan...

Rohah said...

salam kak,
kreatifnya akak..sedap punyee ni..lemak2 ubi gitew..

cikmanggis said...

kreatif!agak agak ada tak rasa cam tepung apam?apam orang dulu dulu bubuh tapai ubi.masam masam manis .sedap.

zila norazila said...

amboii kak madihaa..ada tapai segala..he hhee sedap tue..ank zila pun sam suka mkanan melayu..senang..tp huby susah sikit..tekak sama mcm mat saleh..mknan melayu dia x mkn sgt kak..klu kt umh kena wt 2 hidangan la..:))

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Madiha...

Kak, rajin buat eksperiment ye.. Nak sikit kak.. Best tu...

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Madiha..


Huwaaaaa..ni dah masuk kali ke 5 Naz taip komen kat blog akak ni tau. Internet ni buat hal pulak.. slow betul. Bila dah tulis dan cuba publish, dia hilang..huhuhu.. Harap kali ni jadi la..

Rajin akak bereksperiment.. Nampak sedap je tu. mintak sikit kak nak rasa..heheheee..

Hafizah Mohamad said...

kak tapai ubi tu camana yer...cam tapai pulut gak ker....sbb fiza x pernah lg makan tapai ubi...biasa dgr jer....nampak sedap ler kak...kalau dah makan pun x letak jem ke bater ker tu dah kira sodap tu...kalau org kg fiza panggil lempeng...ha ha ha

norhidana said...

waaaaaaaaa nengok resepi cam senang je, tingin nk try bt pancake nih, selalu asik bt penkek melesia je (lempeng) heheeh...

*kak nnti emailkan alamat kt dana ek
tulip_putihdana@yahoo.com

Sheila Shafeareen said...

salam kak..hem sdp tu buat sarapan pg dan petang....saya ada beli tapai ubi tp dah termakan habis...negok2 akk dah letak n3 ni....kena g beli tapai lg lha npknya...

Yatie said...

waduhhhhhhh sesuatu yg baru ni, tapai leh wat pancake...yatie suka sngt makan tapai ubi...kalau ada tapai tu skrng, dah tentu cuba resepi ni..tq..

mama sara nur said...

assalam
kat umah sy anak2 suka pangkek @ lempeng ni, memang habis je kalu buat siap letak honey dan butter mcm kat hotel tu he he
tp pertama kali tgk ni yg campur tapai ubi mesti lg best tak lgpun sy salah sorang pengemar tapai ubi he he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...