Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, April 17, 2012

Pau Kastard Inti Kelapa

Assalamualaikum & selamat pagi buat semua pengunjung Dari Dapur MaDiHaA... Apa khabar semua? Moga sihat2 semua yer... jangan culas makan ubat jika ada yang kurang sihat...


Sarapan apa kalian semua pagi ni? Mesti semua pun dah habis bersarapan kan.. Ada yang ambil sarapan ringan2 saja & ada juga ambil sarapan yang berat.  Pagi tadi daku cuma goreng mee segera Vits bodo-bodo aje untuk sarapan anak2 & suami.  Hanya anakanda berdua & suami aje yang bersarapan kat rumah.. manakala aku & Alin masing2 bawak bekal.  Anakanda berdua yang bersarapan tu pun bawak juga bekal untuk dimakan semasa rehat kat sekolah.  Tapi sampai ofis pagi tadi aku cuma makan 2 keping roti wholegrain fibermeal & satu mug neslo aje.  Mee segera goreng bodo-bodo yang dibawa tadi tu cadangnya nak dimakan untuk lunch nanti... berjimat cermat gitu.. hehe...
 
Hari ni bukan nak berkongsi resepi mee segera goreng bodo-bodo tu.... tapi nak berkongsi resepi Pau Kastard Inti Kelapa seperti gambar kat atas yang dibuat minggu lepas.  Panjang ceritanya kalau nak di al-kisahkan terjadinya kuih pau ala-ala di raja tu hehehe... Semua gara2 teruja.. tertawan.. terkesima & tertarik hati melihat Pau Pulut Hitam di blog Rahel.  Dek kerana terlalu teruja nak mencuba Pau Pulut Hitam tu... fikiran aku mengandaikan yang stok tepong pulut hitam masih ada berbaki dalam gobok buruk ku.  Semetelah inti kelapa masih berbaki lebihan buat Kuih Bom Pulut Hitam... lagi lajulah adrenalin aku untuk bereksperimen dengan resepi Rahel tu...kehkehkeh (relevan ke adrenalin ngan jalan cerita aku ni? saja aku teringin nak guna perkataan tu.. hahaha)  Rupa2nya aku terlupa yang stok terakhir tepong pulut hitam lebihan buat Kuih Bom Pulut Hitam telah aku adunkan menjadi Bubur Candil Pulut Hitam.  


Dengan gumbiranya daku menyukat & menimbang semua bahan2 & campak ke dalam BM.  Tiba part mencari tepong pulut hitam.. puas ku selongkar sana sini situ semua tak jumpa... haiii.. takkan silap letak kot... fikir punya fikir barulah teringat yg tepong tu aku dah guna... Wallaweiiii... apa nak buat ni.. Nak keluar ke kedai takde pulak terasa rajin.. Tiba2 mari idea nak letak tepong kastard sebagai ganti...hahaha.. Ni kira2 edisi eksperimen la jugak sebab belum pernah lagi rasanya ternampak orang lain buat pau berwarna kuning dari tepong kastard.  Atau mungkin ada tapi aku yang tak pernah nampak.. hehe.. Kalau ada memang kebetulan sebab daku memang tak pernah nampak sebelum ni...

Alhamdulillah.. eksperimen berjaya & hasilnya semasa mengukus pau.. bau kastard wangi aje menusuk hidung.. tapi idaklah ketara sgt.. bau2 halus kastard aje... Bila dah siap kukus.. tak sabar2 nak merasa paunya.. suam2 lagi dah ku cobek sebiji & berbagi dua dengan Alin.. (orang lain semua dah tidor masa tu.. hehehh) Alhamdulillah.. lembut & gebus selayaknya dipanggil kuih pau.. Sampai ke esok pun masih lembut.  Cuma mcm biasalah kalau nak betul2 lembut.. kenalah dipanaskan atau dikukus semula barang 2, 3 minit pau tu.. Tapi aku tak kukus pun sebab pau tu aku simpan bila ia dah betul2 sejuk dalam bekas bertutup.. jadi bahagian luar pau still lembut begitu juga bahagian dalamnya.. alhamdulillah.. sedapp.


Terima kasih ye Rahel kerana berkongsi resepi pau yang menjadi igauan akak tu... InsyaAllah akan dicuba juga one day.. Kena cari tepong pulut hitamnya dulu & kena merajinkan diri dulu membuat inti.  Izinkan akak mengadaptasi & menggunakan resepi tu dengan penjenamaan semula yer.. Harap tak marah ye... Ada beberapa bahan yang telah diubah dari segi bahan itu sendiri & juga kuantiti penggunaannya.. kalau nak tengok resepi asal pau pulut hitam bolehlah klik SINI.

Pau Kastard Inti Kelapa
MaDiHaA Adaptadi dari : Pau Pulut Hitam - Rahel
Sumber : Majalah Sedap

Bahan:
230g tepung pau (MaDiHaA guna tepong gandum aje)
50g tepung kastard
2 sudu teh yis segera (mauripan)
15g susu tepung
50g gula kastor
1 putih telur
115ml air
20g shortening

Bahan Inti Kelapa Manis
Resepi MaDiHaA a.k.a Ratna

1/2 cawan air
1/2 cawan gula merah (lebihkan jika suka lebih manis)
1/2 biji kelapa parut yg sedikit muda (diparut putih)
1 helai daun pandan disiat2
1 1/2 sudu besar tepong pulut



Cara2 sediakan inti :

1. Masak air bersama gula merah hingga ia larut. Tapiskan ke dalam kuali dan masak dengan api sederhana.
2. Masukkan kelapa parut, daun pandan dan masak hingga inti agak kering. Taburkan sesudu tepong pulut dan kacau rata. Ulangi lagi sehingga habis tepong pulut tadi dan kacau rata sehingga kering. Tujuan masukkan tepong pulut ialah untuk dapatkan inti yang kental & melekit2 sikit.  Selain sedap dimakan.. inti juga mudah dikendalikan semasa nak digunakan kerana ia tak mudah berderai.


Cara2 sediakan doh :
1.Campur tepung pau, tepung kastard, yis, susu tepong dan gula kastor. Gaul rata.
   Tambahkan putih telur dan air sedikit demi sedikit sambil diuli hingga sebati.
   Tambahkan shortening. Uli sehingga elastik. Perapkan selama 30 minit (tutup doh).
2.Kempiskan adunan. Timbang masing-masing 30g. Bulatkan. Diamkan selama 10 minit.
   Canai nipis. Isikan inti anggaran 2 sudu kecil. Bentukkan bulat & leperkan sedikit & letak  atas kertas atau daun pisang yang dipotong bulat.
3. Perapkan lagi selama 30 minit sementara itu panaskan kukusan.
4. Kukus selama 8 minit.

Kat bawah ni ku link kan kawan2 yang dah mencuba resepi ni.. alhamdulillah semua puas hati ngan pau ni... sapa2 yang dah try.. boleh inform kalau nak link diletakkan kat sini yer.. terima kasih..

1) Nshafeareen
2) Tun Telani
3) Yanashaiful

Selamat mencuba!

36 comments:

tun_telani said...

wah! musim mengepau pulak skrg ^^ cantik kaler kuning dia.. pau yg tun buat dh nk habis, blh la try yg ni pulak. tepung kastad tu x luak2 dr tahun lepas. huhu

KakAsma said...

Madihah,
masa buat bingka krakers dulu pun camgitu,dah nak buat tepung kurang lak,sib baik ada tepung kastard ngan jagung,kira penyelamat keadaan gak lerkan...

ni mesti jadi ikutan lepas nie..akak pun tengah tunggu adunan pau naik tu..tapi resipi jane yang ika buat..hihihi

INA said...

Salam Kak Madiha..

cantik warna pau nie..bolehlah cuba, stok tepung kastard belen buat biskut raya tahun lepas pon byk lagi...

Asyifa Mustaffa said...

As salam K.Madiha..

1st time nie tgk pau diraja nie....nak cuba la resepi nie..dan kbetulannya sy bru nak buat inti kelapa..molek benar la jumpa resepi nie....:)

ady said...

as-salam MaDiHaA a.k.a Ratna
1st time dgr Pau Kastard ..cantik warna pau ni..npk gebu..

Zaliedana said...

Assalam kak wah nih pau diraja nih kak,cantik kale..Sy plg xtahan tgk inti akak tuh,coz berkilat n basah2 jer,suka inti gitu,kalo kering sgt xbest..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam CT..
a'ah.. memang mcm pau diraja kan? tp rasanya raja pun belum pernah mkn pau mcm ni.. haha.. rahsia inti nampak basah2 tu ada pada resepi inti tu.. pasal tu akak suka taburkan tepong pulut dlm inti kelapa supaya nampak basah2, melekit2 sikit.. nak handle pun senang tak berderai & mkn pun sedap..

Qasey Honey said...

asslm Kak Madiha...
gebunya pau tu...cantik pulak tu...nmpk sedap la...nti QH nk cuba la...inti yg readymade ade ker ekkk jual...hehehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

w'salam Ady..
tulah kata.... rasanya memang tak pernah dengar lagi pau kastard kan? hehee.. memang gebu.. alhamdulillah..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam Asyifa...

betul tu... pertama pau di raja lahir dari dapur MaDiHaa.. kekekeke... idaklah.. tu semua secara kebetulan aje tu.. alhamdulillah.. eksperimen menjadi.. harap2 Syifa buat jadi jugalah nnt yer...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam Ina..

memang cantik.. akak pun suka tengok.. kuning berseri je kan.. gebu & lembut walau pakai tepong gandum jer.. rasanya kalau guna tepong pau lagilah cun.. tepong kastard umah akak sentiasa ada sebab akak kerap buat puding pelangi tempahan.. tu yg terus teringat kat tepong kastard utk replace tepong pulut hitam tu.. tak sangka pulak menjadi..

Ilhamkreatif said...

Salam kak madiha...mengancam la kuih pau tu,cam warna diraja lak tu.Tertarik menarik sangat.Nak try la pau kastad ni...bolehkan?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

betul tu KakAsma.. bila bahan2 short masa nak memasak.. memang kena fikir alternatif lain sebagai gantinya.. takkan nak dibuang pulak bahan2 yg dah bersukat & bercampur tu kan.. antara jadi atau tidak.. kira nasib2 jugalah.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

itulah kan.. tiba2 pulak angin mengepau bertiup kencang kat dapur akak.. hehee... semua gara2 pau pulut hitam tulah.. nnt leh tun try pulak ye... harap2 menjadi..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam Qasey Honey..
memang gebu QH.. lagi2 bila baru masak tu.. lembut jer walau tak guna pelembut atau baking powder.. nnt QH try pulak yer.. harap2 elok jadi... inti readymade ada je kat kedai bakeri tu.. tp inti kelapa takde kot.. ganti je ngan inti kacang merah.. hehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam Iza..
sila sila... silalah cuba ye... kalau dah tertarik menarik tu... takleh tunggu lama2 tau.. hihi...

Sheila Shafeareen said...

salam kak kita tegah megukus ni dah buat adunan pau ksterd..sempat tu..buat utk minum ptg ni...x thn dah ni kak..sbb tu sy x mkn tghari ..nak mkn pau punya pasal....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam Su...

wah wah wahhh.. begitu pantas & tuntas sekali??? bravo bravo.... harap2 menjadi dengan jayanya ye su... tak sabor ni nak tengok hasil air tangan su pulak... t.kasih su sudi mencuba yer....

Rohah said...

Salam kak Madiha,
ada kelainan nampaknye..mesti sedap..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Madihaa...
blm pernah nmpk/mkn pau kastard
nmpk gebu n lembut jer...
salin resipi dulu yer...tq :)

Ummi said...

Assalam Ratna...amboiiii kuning diraja kuih pau dia...berseri2..cantik licin lak tuh...akak pun hari tu tengok Rahel buat, rasa terliur jer pau pulut hitam dia...ni dah tgk yg kuning, semua naaakk..ntah bila nak buat...dah suam2 ke dapur gak skrg....hehehhe.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam Rohah..
insyaAllah.. sedap.. mcm pau biasa2 tu juga..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam Mama...
itulah kak.. sy pun baru 1st time mencuba.. asalnya nak buat pau lain.. yg jadi pau lain pulak.. tp alhamdulillah.. menjadi & sedap... dipersilakan salin resepi ye kak..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

W'salam kak Ummi..
hehehe.. memang kuning menawan kan kak... seronok membuatnya.. itulah pasalnya.. lain yg dirancang.. lain yg terjadi.. mujurlah eksperimen berjaya..

Ren Din said...

Nampak sedap.Boleh try buat ni! Tq! =)

norhidana said...

sedapnyer kak... terliur dana tau.. nk bt mmg tidak la heheeh

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

heheeh... yg ujung tuh ayat org rajin tuh... kekekeke...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedap Ren Din.. rasa serupa pau biasa juga.. hihi.. nnt try ye...

zila 4ever said...

salam kak
ya allah mintak ampunnn..mmg tergoda sesangat tgok pau nie..kunin2 gitew..aiishhhh bila la kita nk menerai nie..aritu tgk rahel show..gebusss jew..nie akk pulak....godaan demi godaannn..hah hahhaaa..

rahel said...

Wallawweeiii...mulus..tulus..kudus jer pau kastard ni...ambik dua yer..hehe..cantek sangat kejadiannya..

FnF Simple Life said...

first time tengok pau ni...terpikat terus...

Yatie said...

waduh..waduhhhh...tak tahan tngk pau di raja ni..cantiklah pulak bila kaler kuning kastard ni..tak sabor nak mencubanya...

m.u.l.a.n said...

wooaahh... gebunya... sedap nya..

mama sara nur said...

assalam
memang cantiklah k.Madiha pau kastad ni, terus rasa nak makan je seketul
paling best sb intinya kelapa he he

Nieza said...

Assalam kak, terguda tgk pau akak yg gebus licin ni..haha sedapnya terasa nk mengepau jugalah nanti:)

Mama Gee said...

gebuu sungguh pau akak...
kalaulah dpt pipi segebu itu...eh...hehe
dapnyaaaa....berangan jelah....huuh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...