Wednesday, September 24, 2014

Laksa Asam Ikan Sardin Tin 20 Minit!



Assalamualaikum... bersua lagi kita...


Haa... gitu kekdahnya nama resepi... hebat kan? 20 minit siap! Janji semua bahan2 tersedia kat rumah... hihihi...


Inilah resepi kuah laksa yang MaDiHaA gandingkan dengan Laksa Homemade tadi tu.  Mudah sangat... tak perlu susah2 nak siang ikan, nak perisi isi ikan bagai.  Guna je sardin dalam tin tu.  Memang senang & mudah sangat.  Rasa pun sedap.. setanding laksa dari ikan rebus.  Yang bestnya... MaDiHaA jamu kat makcik & sepupu2 yang datang bertandang ke rumah.  Mereka tak sedar pun laksa yang mereka makan tu kuahnya diperbuat dari ikan sardin dalam tin... hehe... Terima kasih Nor Sue Ella berkongsi resepi mudah ni...


Kan balik dari kampong ada bawak bunga kantan, daun kesum & limau nipis... apa lagi... melaksalah kita...  Izinkan akak tepek resepi kat blog akak ye Sue... Lepas ni memang rajinlah akak melaksa... dah ada resepi mudah.. hihi...


LAKSA ASAM IKAN SARDIN TIN 20 MINIT  
Resepi by: Nor Sue Ella
Sumber : MaDiHaA aka Ratna

**ada bahan2 mmg cepat siap

Bahan2
1 peket laksa kering d rendam 1jam dn rebus hingga empok dan toskan (MaDiHaA buat laksa sendiri.. resepi kat SINI )
secekak daun kesum
2 kuntum bunga kantan
8 keping asam gelugur
garam & gula secukup rasa
air secukupnya  
Sambil rebus laksa boleh lah buat kuahnya

Bahan kuah  
1 tin besar sardin (ambil sosnya sekali)  
1 labu bawang besar  
1/2 inci belacan  
5 tangkai cili kering (MaDiHaA lebihkan sikit)  
4 cwn air + 6 cawan lagi

Bahan sampingan
timun
bawang besar
telur rebus
hirisan cili padi
limau nipis/limau kasturi

Cara menyediakan  
1. Semua bahan kuah dikisar halusMasukan dlm periuk, lebihan sisa dlm belander di tambah dgn 6 cwn air dan curah dlm periuk.
2. Masukan daun kesum, bunga kantan, 8 keping asam gelugur, garam dn gula secukup rasa.
3. Bila dah gelegak rasa pun dah cukup sdp boleh lah tutup api. Ikut kepekatan kuah yang anda suka & bolehlah hidangkan laksa dengan bahan2 sampingan yang lain.



 
Haishhh... dok kalut2 layan tetamu... lupa nak snap gambar kuah laksanya...

Selamat mencuba!

10 comments:

nor nazliana said...

sedapnyer laksa..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

agak2 sy buat ni husbnd sedor tak?? Pasai dia tak makan sardin yg dimasak... sardin cap apa ni Kak Ratna???

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Nor Nazliana : memang sedap Nor... dah jadi fav akak skrg ni...

Seri Kandi Tanah Jauhar: buat dulu Seri... diam2 jangan bagitau dia... esok baru bagitau.. hehe... Akak guna sardin jenama King Cup.

norhidana miswan said...

waaaaaaaaa bagus jugak nih kak.... pakai sadin je senang ek

LadyOfGee said...

menariksss nya.. harus dicuba nih.. thanks sis!!

Papaglamz - Food Stylo Founder said...

Sedapnya... Boleh cuba ni...
New post - Resepi Nasi Goreng Ikan Sardin Hadiah Dari Hati

nanie janum said...

Saya dh cuba. Sedap! :-)

nanie janum said...

Saya dh cuba. Sedap! :-)

Noratiqah MOHD AMIN said...

Sy dh cuba..sedap sgt.senang sgt..tq ye share..

Unknown said...

Dh cuba mmng sedap.
Mula2 biras yg ckp pkai sardin je..x percaya sedp ke..rupa2 nya rasanya lbih kurang sama dgn guna ikan..x penat nak asingkn ikan dn tulang nya sbb dh ada sardin..๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...