Wednesday, September 10, 2014

Gulai Lemak Cili Padi Pucuk Ubi Dengan Udang

Assalamualaikum & selamat pagi...

Ok hari ni kongsi resepi lauk kampong lagi ye.  Inilah pucuk ubi yang diambil masa balik kampong hari tu.... Puas hati makan gulai pucuk ubi ni... walaupun pucuk ubi ni angin... tapi tetap nak makan juga... hihihi... Tapi bagi ibu2 yang menyusukan bayi.. memang tak elok makan yang angin2 ni.. takut nanti bayi kita pulak yang kembong.. kita juga yang susah... jadi kenalah berpantang dulu ye...

Bagi yang tiada idea nak masak apa hari ni... bolehlah ubah2 selera lauk kampong pulak.  Resepi seperti di bawah..


 
Gulai Lemak Cili Padi Pucuk Ubi Dengan Udang
Resepi : MaDiHaA
 
Bahan2
2 cekak/ikat pucuk ubi
20 ekor udang ~ bersihkan (ikut suka nak buang kulit atau tidak)
2 1/2 cawan santan pekat
tambah air secukupnya untuk kuah (tak perlu byk nanti kuah cair)
6 ulas bawang merah#
2 ulas bawang putih#
20 - 25 biji cili padi# (terserah anda nak pedas atau tak)
2 inci kunyit hidup#
2 batang serai ~ dititik
1-2 sudu kecil serbuk kunyit (bergantung berapa kuning yg kita nak utk gulai tu)
1 keping asam keping
garam & serbuk perasa secukup rasa


Cara menyediakan

1. Pucuk ubi disiang. Ambil bahagian lembut & digetus/diputuskan dua. Bahagian pucuk sekali terus je patahkan kat bahagian batangnya yg lembut tu. Rebus pucuk ubi bersama air hingga lembut. Cara nak uji dah lembut atau tak.. ambil pucuk ubi tadi lalu koyakkan. Jika masih keras sambung rebus lagi. Bila dah lembut padamkan api & toskan airnya.
2. Tumbuk bahan2 bertanda #. Dalam satu periuk masukkan bahan2 tumbuk, serai, asam keping, santan, serbuk kunyit & garam secukupnya. Didihkan kuah hingga mendidih sambil selalu dikacau. Buangkan asam keping tadi kemudian masukkan pucuk ubi dan tambahkan air ikut keperluan. Jangan terlalu byk air nanti kuah jadi cair. Masak lagi hingga agak pekat.
3. Bila pucuk ubi dah mesra dengan kuahnya.. tambahkan bahan perisa & udang. Masakkan sekejap lagi hingga udang nampak masak. Jangan terlalu lama nanti udang mengecut & nanti isinya jadi keras. Bila dah secukup rasa bolehlah dihidang bersama nasi putih & ikan masin atau ikan goreng.


Selamat mencuba!

6 comments:

norhidana miswan said...

sodap nih... lagi2 ada lak sambal totok perkh mmg terbaik

Gee® said...

Sedapnya... lapar tau!!

Bicara Kak Noor said...

sedap sngt nampak dgn udah tergolek tu esuk lusa nak buat lah madiha

Bicara Kak Noor said...

sedap sngt nampak dgn udah tergolek tu esuk lusa nak buat lah madiha

Amie said...

walaalaaa Madiha.... pucuk ubi tu yang mahal tau!

Rohah said...

Betul kak...sungguhpun angin, tetap nk mkn jugak pucuk tu...sy pun suka sgt..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...