Thursday, September 11, 2014

Waffle

Assalamualaikum & salam sejahtera...


Alhamdulillah.. mood update dah mari nampaknya.  Sementara mood bagus & masa pun mengizinkan.. jadi bolehlah taip resepi.  


Baru2 ni dapur gas MaDiHaA yang jenis kaca tu retak seribu... dah 8 tahun guna sebenarnya.  Mungkin dah sampai masa dia berehat buat selama2nya.  Almaklumlah.. dapur tu jugalah MaDiHaA lasakkan masak pelbagai jenis tempahan.  

Kejadian berlaku lepas siap masak daging goreng & gulai pucuk ubi dengan udang resepi semalam tu... tiba2 je dapur tu 'meletop' prappp!!! Terkejut mokcik!  Nasib baik takde apa2 kemalangan atau kecederaan berlaku.  Kaca2 kasar ada juga yang terpelanting ke lantai tapi takdelah banyak.. masa tu MaDiHaA sedang cedok gulai pucuk ubi dalam bekas untuk bekalan suami ke tempat kerja (kerja shift malam dia memang berbekal). Memang terkejutlah.. pertama kali jadi camtu.. yelah.. dapur tu pun baru pertama kali guna seumur hidup sejak2 berpindah rumah sendiri.  Dulu2 guna dapur gas steel tu je.  Syukurlah kaca tu tak merecik dalam gulai ke.. ke mata MaDiHaA ke.. gerun juga bila mengenangkan kejadian tu.   Makanya.. terpaksalah kami cari penggantinya.  Tapi tak serik2 cari pengganti hok jenis kaca juga.. hehe... Masa dok usha2 dapur tu dengan suami... ternampak pula si waffle maker.  Dah lama teringin nak memilikinya... tapi belum ada rezeki.  Baru2 ni nampak sepupuku Marlida pun dah sambar satu kat Lazada... jadi bila ternampak kat kedai elektrik tempat MaDiHaA dok survey dapur tu pun ada... teruslah sambar jugak.. hihihihihiiii... makanya.. malam tu juga anak2 buat permintaan nak makan waffle.  Memang kegemaran anak2 waffle ni setiap kali pegi mana2 ada nampak jual waffle memang wajib beli.  Oleh kerana projek waffle ni dibuat mengejut... maka kita cuba dulu resepi yang ada pada user manual waffle maker tu dulu.  Lain kali boleh cuba resepi yang lain pula.... 

Waffle ni MaDiHaA suka sapu dengan butter & peanut butter. Alin suka butter & coklat filling. Haziq pula suka butter & susu pekat. Suami pulak... apa2 pun boleh aje.. Hmm.. memang best layan waffle panas2...


Waffle
Resepi : Dari user manual waffle maker

Bahan2
2 biji telur
2 cawan tepong gandum (ayak bersama baking powder)
1 3/4 cawan susu segar
1/2 cawan minyak 
1 sudu besar gula
4 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh vanila

Cara menyediakan
1. Panaskan waffle maker. Pukul telur dalam mangkuk besar sehingga naik.  Masukkan susu, minyak masak, vanila, garam & gula. Pukul lagi hingg rata.
2. Masukkan tepong yang diayak bersama baking powder sedikit demi sedikit sambil dipukul sebati & gebu.
3. Tuangkan batter di atas waffle maker yang sudah panas. Biarkan sebentar dalam 15 saat. Tutup & tunggu sehingga ia masak (lampu hijau menyala.. )  MaDiHaA alihkan kedudukan waffle & tutup/masak sekali lagi untuk mendapatkan waffle yang sama garing (masak sama rata).
4. Hidang waffle dengan jem atau filling kegemaran.

5 comments:

JaSSNaNi said...

assalamualaikum...
alhamdullillah... dapat penggantinya dan dapat lagi bonus.. :) ni yang best. alang2 dah beli kan.. en abe mesti kata.. baik ku beli ni skali.. ehehehe.. ye la.. akak pun rajin masak.. kenyang anak2 juga kan.. :) sedap waffle tu.. nani pun suka jugak.. :)

ummi aqilah (LM) said...

Dah tiga hari ngidam tapi x buat2. Sedapnya mkn panas2 kan kak ratna. Nnt nk cuba resepi akk ni pulak:)

lieyalatif said...

TU LA kak rasenye ramai yg update pasal dapur pecah tahun nie...agaknye jenis dapur kaca mmg tak tahan kan...lieya pun dok kire2 jangka hayat dapur lieya ni huhuhu

kak, nampak rangupnyer...terbayang2 wafle makan ngan aiskrim nieh...

Fazleyatul Aini said...

sedapnya niiiii kak
garing2 best

Bbwana adienia said...

sedapnya waffle..kalau saya suka makan dengan filling coklat dan peanut butter..sedap..tapi beli dikedai..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...