Wednesday, September 17, 2014

Sambal Tumis Ikan Bilis Dengan Petai

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Tak boleh nak mengomel panjang2 hari ni... sibuk sikit.  Operasi nak perabiskan isi petai yang siap dikopek.  Kalau tak kopek nanti kering plak kulitnya.  Petai tu sebenarnya beli dengan orang asli masa balik Raub hari tu.  Jenuh ronda kampong orang asli.. alhamdulillah.. dapat pun.. Murah bebenor beli petai dari diaorang tu.. 100 papan hanya RM35 je.. sepapan petai harganya 0.35 sen jer..  itupun dah beli dari tangan ke dua tu.. geram tengok mata petai besar2. Beli banyak2 tu sebab mertua nak jeruk campur dengan buah perah.  Kami bawak balik sikit je... tapi dapat juga sedekah2, buat ulam & masak bermacam2 menu... hihihi... muai sgt..



Sambal Tumis Ikan Bilis Dengan Petai
Resepi : MaDiHaA aka Ratna

Bahan2
7 senduk (senduk nasi) kisaran cili kering + bawang besar + bawang putih
1 1/2 cawan isi ikan bilis yang siap dikopek, cuci & tos
1 cawan isi petai
1 1/2 cawan air
garam & gula secukupnya
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar asam jawa + air ambil jusnya
minyak masak secukupnya

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak masak secukupnya lalu tumiskan bahan kisar sehingga wangi & naik minyak.
2. Masukan air asam jawa, isi petai, air, garam & gula & biar mendidih.
3. Masukkan isi ikan bilis yang siap dibersihkan.. masak hingga lembut ikan bilis.  Rasakan sambalnya.. & ikut kepekatan yang disukai.  Boleh adjust suka cair atau pekat.  Siap!

Selamat memasak...

5 comments:

Fazleyatul Aini said...

wahhhh ini sangat sedap !!!!

Amie said...

Oh! Madiha... murah giler tu petai 0.35 sepapan... kalu Amie jiran madiha, mesti dapat 2-3 papan kan ha hahahah.... puas makan petai ni!

Bicara Kak Noor said...

menu yg sukar di tolak ni, kat umah akak kalau buat ni mesti bertambah nasi heee

Mori Said said...

Salam madiha.... sedapnya tengok sambal tumis ikan bilis petai tu... berselera mori... hehehe..

lieyalatif said...

ya Allah kak...teliur kak...dah le lieya puase nie...arini leiya masak gulai ikan kembung goreng letak petai kak...kebetulan kawan ade bagi petai mase gi cameron...ade lagi 2 papan ni, tgk sambal akak rase nak buat jugak sambal bilis petai....

kak murahnye dpt harga tu...kat pasar tani opis lieya ni 3 papan rm3 tauuu hhuhuhu mujur mate besar2 so puas la hati jugak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...