Monday, September 29, 2014

Nasi Komok yang enak...

Assalamualaikum & salam sejahtera...
Bertemu lagi kita hari ni.  Syukur alhamdulillah masih dipanjangkan usia & diberi peluang untuk bernafas lagi dibumi Allah ini...
Oklah untuk resepi perkongsian hari ini.  Sekadar resepi ulangan.  Tapi dah lama tak buat. Disebabkan ada baki beras basmathi dalam simpanan.. teringat2 kesedapan Nasi Komok yang pernah dibuat dulu.. bahan2 pun mudah jadi senanglah nak membuatnya.  Hanya beli daun ketumbar & cili merah aje.. bahan lain semua dah ada kat rumah.  Senang buat kerja bila semua bahan ada kat rumah. Bahan2 kering boleh simpan lama.. jadi senang beli paket besar terus. Lagipun memang hari2 masak... memang sentiasa guna kan. Lainlah yang masak seminggu sekali tu.. tak berbaloi nak beli paket besar.. hihi..
Ok jom tengok resepi.  Resepi asal dari Azian berkongsi di Kongsi Resepi.  MaDiHaA ambil dari blog Kak Ayu lagi.. hehe.. TQ Azian & Kak Ayu.. Seronok sangat bila suami & anak2 makan bertambah2.  Walaupun ianya simple tak berkuah.. tapi mereka suka. Suami kata ada sambal tu yang buat ia lebih sedap. 
Nasi Komok aka Khao Mok Gai aka Nasi Beriani Siam
Sumber asal: Azian via Kongsi Resepi
Sumber: Kak Ayu & MaDiHaA aka Ratna
Rempah Komok

  • 2 sk serbuk kari ayam/daging
  • 1 sk serbuk kunyit
  • 1 sk serbuk ketumbar
    1/2 sk serbuk jintan putih
  • 1/2 sk serbuk jintan manis
  • 1/2 sk serbuk kayu manis
  • 1 sk garam
  • 1sk gula
Bahan2 Nasi
  • 5 cawan beras basmathi 
  • 4 sudu minyak sapi
  • 4-5 ulas bawang merah*
  • 1 Inci halia*
  • 4 Ulas bawang putih* 
  • 3 batang akar ketumbar
  • 2-3 Sudu rempah komok
  • 200 ml susu cair 
  • 1 ekor ayam - belah 4 (MaDiHaA suka buang semua kulitnya)
  • 8 cawan air 
  • garam secukup rasa
  • Rempah penumis.- 1 batang kulit kayu manis, 2 bunga lawang, 3 biji pelaga, 4 biji bunga cengkih)
  • (*Hiris benda bertanda*)
Cara2
1. Cuci ayam.
2. Cuci beras basmathi dan rendam sebentar.
3.Hiris nipis bahan bertanda *
4.Tumis rempah penumis dan bahan yang dihiris dengan minyak sapi hingga naik bau.
5. Masukkan rempah komok dan kacau selalu supaya tidak hangus. Setelah nampak garing masukkan air dan akar ketumbar.
6.Masukkan ayam dan rebus ayam hingga hampir masak.
7. Angkat ayam dan toskan. Lumurkan ayam dengan garam dan kunyit (Ayu tambah sedikit cili kisar, halia kisar, MaDiHaA lumur dgn lebihan rempah komok, garam, serbuk kunyit & 2 sudu besar cili kisar). Perap sebentar biar ia mesra. Goreng ayam yang di perap samada garing atau tidak ikut citarasa sendiri.
8. Keluarkan 1 cawan kuah tadi untuk sos cili.
9. Masukkan kuah kedalam periuk nasi dan masukkan susu. biar ia menggelegak sambil di kacau. Masukkan garam secukup rasa.
10. Masukkan pula beras yg telah di toskan.Tutup dan biarkan ia masak.


Bahan Sos Cili
  • 1 Cawan air kuah nasi komok* -(sedikit halia dari kuah pun Ayu masukkan)
  • 6 biji cili merah*
  • segenggam cili padi*-(Ayu tambah, MaDiHaA tambah juga
  • MaDiHaA tambah 1 biji tomato
  • 4 ulas bawang merah-(Ayu tambah)
  • 2 Ulas bawang putih*
  • 4 tangkai daun ketumbar*
  • gula, garam, cuka - secukup rasa
Cara2:
1. Kisar semua bahan bertanda *.
2. Masak hingga agak pekat.
3. Perasakan ia dengan garam, gula dan cuka secukup rasa.
4. Hidang bersama nasi komok berserta dengan acar timun atau salad, timun & tomato.
Selamat mencuba!

8 comments:

Bbwana adienia said...

terliur tengok cicah lada tu..

Rizziela said...

sedapnya nasi ayam..terliuq sudah

Phong Hong said...

Sedapnyerrr....teringin PH nak makan :)

Honey said...

Salam Kak Madiha,

Ayam tu nampak sangat menyelerakan!

Gee® said...

Lapar tengok nasi komok tu...

Ayu said...

ehem ehem...sedapnya dah lama tak masak nasi komok...betul tu ratna..cilinya yang kasi sedap nasi ni sama juga macam akak makan gitu aje tak ada sup pun....hehe..

Yana Shaiful said...

Dh lama xbt ns komok..rempah punyer la byk beli ms blk klate raya aritu..tgk set ns akak nii rs nk bt jee..tingin pulak nk mkn..

Norlie Norlieharumaini said...

pernah makan nasi ni kat kedai siam...
nanti boleh la try buat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...