Terima kasih kepada yang sudi follow....

Tuesday, October 26, 2010

Cendawan Tumis Air


Cendawan salah satu sayur feberet kami sekeluarga... masak sekilo pun boleh habis anak beranak.. huhuhu... buat masa ni.. cuma si kecik je tak reti lagi makan cendawan mungkin sebab cendawan tu berurat mcm tu.. so bila dia kunyah agaknya susah dia nak melumatkan cendawan tu agaknya.. (sebab tu kalau masak kena campur carrot sebab si kecikku Alin sangat2 suka dengan sayur lobak merah ni... dah kategori peminat carrot tegar)  Kalau masak pulak.. tak kisah samada di tumis macam ni ataupun sup, campur dalam tomyam, masak kacau goreng ataupun digoreng deep fry... semuanya laku... nampaknya ayah kena buka kebun cendawan nih.. hehe..

Resepi sempoi aje..

Bahan2
500 gm cendawan tiram ~ yg besar2 tu disiat2 kecil
1 batang lobak merah ~ potong ikut suka ~ cuci bersih
½  kiub bilis
garam & perasa
sedikit renjisan lada sulah
sedikit minyak untuk menumis
Air untuk kuah (tak perlu banyak kerana cendawan akan keluarkan airnya sendiri)

Bahan ditumbuk halus
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang  putih

Cara Memasak
1. Cendawan dicuci bersih & perah air yg menyerap.
2. Panaskan minyak lalu tumiskan bawang yg ditumbuk. Masukkan air, kiub bilis & biarkan mendidih.
3. Masukkan carrot & diikuti cendawan biar mendidih. Perasakan dengan garam, serbuk perasa & lada sulah secukupnya. Siap utk dihidangkan.

1 comment:

wati said...

mmg sedap kak,sy pun suka cendawan msak mcm ni,masak lemak dgn udang pun sdap juga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com