Terima kasih kepada yang sudi follow....

Wednesday, October 27, 2010

Ikan Patin Masak Tempoyak

Sesekali layan menu orang Temerloh plak ye... hehehe.. Bebaru ni cik abang ku beli ikan patin ni sekor.. separuh ku gulai tempoyak & separuh lagi digoreng garing & buat sambal cilipadi pedas2... Kalau masak tempoyak.. aku tak berapa suka sangat.. tapi yang disambal pedas2 dengan cili padi tu boleh gaklah layan tapi sikit2 jelah... Tak tau kenapa tekak ni tak berapa boleh terima ikan patin ni.. bukan nak sombong dengan ikan sungai.. sebabnya ikan2 sungai yang lain aku boleh makan.. tapi dengan patin ni tak berapa sangatlahh.. kalau masak patin lebih2 kalau digulai tempoyak.. jawapnya.. cik abang sorang jelah yg makan.. hehehe..

Resepinya ikut cara mertua ku yer.. maklumlahh.. kalau belah family aku bab2 ikan sungai ni memang tak pandai sangat... belah mertua memang terer ler maklum ler rumah pun dekat dengan sungai.... hehe..

Bahan2
1 ekor ikan patin ~ potong & bersihkan
1 sudu besar asam jawa
20 ~ 30 biji cili padi (bergantung kepedasan yg anda mahu)
1 buku kunyit hidup (lebih kurang 2 inci)
3 sudu besar penuh tempoyak
1 helai daun kunyit atau daun kesum (mana2 pun boleh)
1 kuntum bunga kantan..
air secukupnya
garam secukupnya

Cara menyediakan
1) Ikan patin dibersihkan & digaul dengan sesudu besar asam jawa yang diramas bersama sedikit air. Biarkan seketika sebelum dibilas bersih.
2) Tumbuk cili padi, kunyit hidup hingga lumat.. masukkan tempoyak dan tumbuk & adun rata.
3) Masukkan bahan tumbuk dalam periuk dan bancuh dengan air. Masukkan air secukupnya.
4) Jerang di atas api lalu dimasukkan daun kunyit atau kesum dan bunga kantan serta garam secukupnya.
5) Masukkan ikan dan masak hingga ikan masak & secukup rasa. Kepekatan kuah ikut selera masing2 ye.

Ini yang dimasak dah lama dulu... versi yg agak pekat.. kat atas tu versi agak cair.. ikut selera masing2lah ye..
Selamat mencuba!

2 comments:

zarin said...

oh lala! sedapnya ikan patin tempoyak ni..saya ni baru je blajar makan ikan patin tempoyak ni itu hari masa ke kuantan...mak aih sedap sungguh..ni tengok gambar ni pun saya dah kecur ni

Lin Rosly said...

Salam...Sedap Ikan Patin Masak Tempoyak Tapiii Abg Kak Lin Tak Suka Ikan Patin....Huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...