Terima kasih kepada yang sudi follow....

Monday, December 19, 2011

Asam Pedas Ikan - Kak Anymz... sedapnyerrrr....!

Assalamualaikum...

Bersua lagi.. quick entry aje yer.. tapi nak kabor jugak yang lauk Asam Pedas Ikan resepi Kak Anymz ni memang best!! Sedap giler hirup kuahnya tu... makan ngan nasi pulak pastikan kuahnya banjir.. barulah heaven! Kalau ada kuah lebih boleh simpan dan buat cicah dengan lempeng atau cekodok bilis.. Terus meleleh air liur mengenangkan kesedapan asam pedas ni.... alahaiii.. sabor jelah...



Mekasih banyak ye Kak Anymz untuk resepi yang best ni.. Sememangnya lauk asam pedas kegemaran aku.. Ada bermacam2 versi & resepi Kak Anymz ni salah satu yang paling sedap! Kelainannya kerana serai dalam resepi asam pedas ni dikisar sekali ngan ramuan yang lain.. Memang sedaplah! Mintak halal ye kak letak resepi kat sini..

Asam Pedas Ikan Jenahak
Resepi : Kak Anymz

bahan2

1/2 ekor ikan tenggiri batang-akak guna 6 keping-bersihkan gaul sedikit dgn serbuk kunyit dan ketepikan (MaDiHaA gunakan ikan jenahak bahagian isi & kepalanya dlm setengah ekor jugak sbb ikan tak besar sgt..)
1 batang terung panjang-di belah dua dan di kerat 4.rendam dlm air sejuk sebentar (MaDiHaA takde stok sayuran yg sesuai.. just letak tomato aje)
15 tangkai cili kering-di kisar
1 labu bawang besar-di kisar
3 ulas bawang putih-di kisar
2 batang serai-di kisar
sedikit belacan-jika suka-di kisar
3 batang daun kesum-ambil daunnya
2 batang bunga kantan-di belah dua
1 kiub pati ikan bilis
garam secukup rasa
1 mangkuk air asam jawa-agak2 le (MaDiHaA gunakan 1 sudu besar asam jawa biji & ramas dalam 1 mangkuk air & tapis)
1 st serbuk kunyit
minyak untuk menumis

cara

Panaskan minyak di dalam periuk.
Tumis bahan2 kisar hingga naik bau.
Setelah terbit minyak, masukkan serbuk kunyit, garam dan kiub ikan bilis.
Masukkan air asam jawa.
Masukkan juga ikan dan daun kesum.
Bila sudah mendidih masukan terung yang sudah di toskan airnya dan juga bunga kantan.
Jerang hingga terung masak.
Renihkan sebentar dengan api perlahan dan tutup api.
Sedia untuk di hidangkan. 


Selamat mencuba!

12 comments:

GreenJade said...

asal masuk sini jek sure terliur2 kelaparan sis...aduhh asam pedas mmg takleh tahan lah..rasa mcm nk dinner awal jek ni.uhuhu

Juwita Jamaludin said...

Salam kak.. Sedapnya asam pedas.. Ita memang suka kalau ada lebih leh cicah dgn roti

cik cek said...

Asam pedas memang fav akak...tak kiralah asam pedas apa pun...janji asam pedas...memang ummpphhh....sedapppp...:)

KakAsma said...

madihah,
kat umah akak asam pedas lauk wajib selain kari...kalau tak buat seminggu tu kena tanya..kuah kena banyak sebab nak dihirup...kalau nak lagi sedap masa tumis akak suka buh halba..wanggiiiii

NoorMasri said...

waaaaa.....sedapnya, ada lauk asam pedas...meleleh air liur ni haaaa !

Nieza said...

waduhh terliurnya tgk asam pedas akak ni...sedapnya hirup kuah tu..slurppp!:)

Malay-Kadazan girl said...

Mesti bau harum sangat. Bestnya kalau dapat hirup kuahnya.

JaSSNaNi said...

assalamualaikum.. kak..
wahhh penangan asam pedas ye.. nani pun kelaparan tahap dinasour tadi kat opis pabila nampak asam pedas ni.. alahai, balik rumah terus goreng mihun, alhamdullillah, kenyang makan mihun goreng.. :)

liza said...

salam madiha...ni pun peberet liza jugak...tumpang mkn blh...hihihihi

Naz / Nadz COSK said...

Asalamualaikum kak Madiha..
Kakkkkkkk...sedapnya.. Always my fav jugak ni.. Hirup kuah tu pun best.. Lebih kuah tu, cicah ngan roti...

izahdaut said...

ala saya je belum buat asam pedas ni. semua kata best kan.hais tak sabar nak cuba

Kak Jie Jie said...

oooh dia masukkan kiub ikan bilis ye!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KongsiResepi.com